40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 آی‌بی‌ام پردازنده مرکزی لینوکس را برای فناوری‌های هوش مصنوعی ارتقا داد

آی‌بی‌ام پردازنده مرکزی لینوکس را برای فناوری‌های هوش مصنوعی ارتقا داد

پردازنده‌های مرکزی رایانه‌های بزرگی هستند که نمونه‌های آن‌ها چندین دهه پیش اختراع شدند؛ اما در عصر مدرن هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از نمونه‌های این سخت‌افزارها، پردازنده مرکزی لینوکس ساخت بخش سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام است.

آی‌بی‌ام از جمله شرکت‌هایی است که همچنان سخت‌افزارهای ابررایانه‌ها را تولید می‌کند و سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام بهترین‌های این فناوری در جهان هستند. به قول اندیشمندان حوزه هوش مصنوعی، اگر اپل در فکر این است که گوشی بعدی خود را چگونه باید بسازد، آی‌بی‌ام به این می‌اندیشد که قرن بعدی را چگونه بسازد؛ به‌همین‌خاطر، هم بررسی پردازنده مرکزی لینوکس که آی‌بی‌ام به‌تازگی ساخته، کمک می‌کند، تا با قرن آینده بهتر آشنا شویم.

این شرکت به‌تازگی از ارتقای سیستم پردازنده مرکزی لینوکس خود، به نام «لینوکس‌وان امپراتور چهار» خبر داده است. IBM از سال ۲۰۱۵، ساخت سیستم‌های لینوکس‌وان را آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون، تقریباً هر دو سال یک بار، این پلتفرم را به‌روزرسانی می‌کند.

سیستم «لینوکس‌وان امپراتور چهار» بر مبنای سیستم z16  از بخشِ سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام ساخته شده است که در ماه آوریل رونمایی شد. سیستم z16 برای کاربرد در سیستم عامل z/OS بهینه‌سازی شده بود، در حالی که لینوکس‌وان تماماً بر لینوکسِ مادر و پلتفرم ابری کوبرنیتِس تمرکز دارد.

مارسل میتران، مدیر ارشد فنی پلتفرم لینوکس‌وان، توضیح می‌دهد: «سیستم جدید فقط با لینوکس کار می‌کند و قصد دارد از طریق پارادایمی جدید برای کنترل کارآمدتر و گسترده‌تر محیط لینوکس، پاسخگوی نیاز افرادی باشد که در مراکز داده، از زیرساخت‌های مبتنی بر لینوکس استفاده می‌کنند.»

سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام همچنان در راهند

سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام، پردازنده مرکزی لینوکس و سیستم لینوکس‌وان بخشی از نمونه آثار کلی سخت‌افزاری شرکت IBM هستند؛ این پورتفولیو با سایر محصولات معمار‌های سیلیکونی، از جمله x86، که در شرکت‌های اینتل و ای‌ام‌دی تولید می‌شوند، رقابت می‌کند.

پردازنده مرکزی لینوکس

بخش سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام، محصولاتی با معماری‌های مبتنی بر Power نیز می‌سازد که می‌توانند برای کاربرد در محیط لینوکس بهینه‌سازی شوند. در ماه ژوئیه، IBM مجموعه‌ای جدید از سرورهای Power10 رونمایی کرد که برای کاربردهای شرکتی طراحی شده‌ بودند. با توجه به پورتفولیوی سیستم پردازنده مرکزی لینوکس و سیستم‌های Power، شرکت IBM از رشد درآمدش طی سه‌ماهه اخیر خبر داده و اعلام کرده است که درآمد حاصل از پردازنده‌های مرکزی‌اش ۶۹ درصد افزایش داشته است.

پردازنده‌های مرکزی لینوکس، یا به بیان دقیق‌تر، لینوکس‌وان در سازمان‌های خدمات مالی سراسر دنیا به کار می‌روند. یکی از برجسته‌ترین کاربران پردازنده مرکزی لینوکس، سخت‌افزارهای آی‌بی‌ام و سیستم‌های لینوکس‌وان، سازمان خدمات مالی «سیتی‌بانک» است که از این محصولات، در کنار مرکز داده‌ «مونوگو دی‌بی» استفاده می‌کند، تا خدمات مالی اساسی‌اش را به بهترین شکل به انجام برساند.

لینوکس‌وان زیر ذره‌بین: نگاهی به LinuxOne Emperor 4

لینوکس‌وان یا بهتر بگوییم سیستم LinuxOne Emperor 4 از ۳۲ پردازشگرِ ۷ نانومتری Telum پشتیبانی می‌کند. این سیستم می‌تواند تا ۴۰ ترابایت RAIM فراهم آورد و با توجه به این‌که با الگوریتم‌های «رمزنگاری کوانتومی ایمن» ساخته شده است، امنیت را بسیار بالا می‌برد. این پردازنده مرکزی لینوکس اکنون برای فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار کارآمد است.

درمورد لینوکس‌وان، میتران خاطرنشان می‌کند که سیستم LinuxOne Emperor 4 دسترسی‌پذیری «هفت به نه» دارد؛ بدین معنی که در طول یک سال، تنها ۳ ثانیه کار نخواهد کرد.

دسترسی‌پذیری بالای پردازنده مرکزی لینوکس یا سیستم لینوکس‌وان به لطف چندین فناوری نوآورانه میسر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به حافظه خودترمیم‌‌گر RAIM اشاره کرد. به گفته‌ میتران، این سیستمِ پردازنده مرکزی لینوکس، قابلیت دیگری هم دارد که اجازه می‌دهد در صورت نیاز، یک هسته سیستمی فوراً به هسته قابل دسترس دیگری سوئیچ شود.

پردازنده مرکزی لینوکس

وی اضافه می‌کند: «به‌کارگیری فناوری جدیدی به نام GDPS قابلیت سوئیچ کردنِ لینوکس‌وان را به «مرکز داده» بخشیده است، که هم از نظر محاسباتی و هم از نظر ذخیره‌ای امکان‌پذیر است. این قابلیت و بسیاری از ویژگی‌های دیگر این سیستم‌ها به ما اجازه داده‌اند، تا دسترسی‌پذیری «هفت به نه» را در این پردازنده مرکزی لینوکس امکان‌پذیر کنیم.»

استنباط مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم‌های جدید پردازنده مرکزی لینوکس

در مورد لینوکس‌وان، یکی از قابلیت‌های سیستم LinuxOne Emperor 4، استنباط مبتنی بر هوش مصنوعی است که در لایه‌های سخت‌افزاری سیستم تعبیه شده است.

استنباط مبتنی بر هوش مصنوعی به بخشی از فرایند اشاره دارد که به پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری می‌پردازد. میتران معتقد است که این قابلیت سیستم LinuxOne Emperor 4 باعث شده است، تا استنباط مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان بخشی از فرایند یکپارچه‌ عملیات در پردازنده مرکزی لینوکس اجرا شود. بدون چنین یکپارچگی، استنباط طی فرایندی مجزا انجام شده و به همین دلیل، باعث تأخیر می‌گردد.

یکی از موارد کاربرد استنباط مبتنی بر هوش مصنوعیِ یکپارچه را می‌توان شناسایی کلاهبرداری دانست که اکنون، به لطف فناوری‌های جدید، سریع‌تر انجام می‌گیرد.

میتران می‌گوید: «وجود تسریع‌گر هوش مصنوعی روی تراشه که سرعت فرایند را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد، باعث می‌شود بتوانیم مرحله استنباط مبتنی بر هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از گردش‌کار عملیات‌ها در پردازنده مرکزی لینوکس اجرا کنیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]