پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 پرواز تاریخی پهباد نبوغ در مریخ با موفقیت انجام شد

پرواز تاریخی پهباد نبوغ در مریخ با موفقیت انجام شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پهباد نبوغ Ingenuity Drone ناسا روز دوشنبه ۳۰ فروردین از سطح غبارآلود سیاره مریخ بلند شد تا نخستین پرواز کنترل شده بشر در سیاره‌ای دیگر انجام شود.

ناسا بلند شدن این پهباد در جو مریخ را با لحظه موفقیت «برادران رایت» مقایسه کرده است. به همین علت زیر صفحه خورشیدی این پهباد کوچک که تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد، تکه‌ای از بال هواپیمای برادران رایت را چسبانده‌اند.

هرچند این پرواز تنها ۳۹ ثانیه طول کشید و پهباد نبوغ حدود ۳ متر از زمین بلند شد، اما این نقطه عطف مهمی در تاریخ اکتشافات فضایی ما انسان‌ها است. طی روزهای آینده این پهباد باز هم در آسمان مریخ به پرواز در می‌آید.

روز دوشنبه مرکز کنترل پرواز آزمایشگاه پیشران جت ناسا در کالفرنیا، پس از دریافت تصاویر مریخ‌نورد استقامت Perseverance، خبر پرواز موفقیت آمیز پهباد نبوغ را اعلام کرد. در ماه فوریه، نبوغ همراه با کاوشگر ناسا در دلتای رودخانه فسیلی، در نیم‌کره شمالی مریخ، فرود آمد. در این زمان پهباد زیر مریخ‌نورد متصل بود.

دانشمندان سراسر دنیا خبر پرواز در مریخ را تبریک گفتند. دانیل بروان از دانشگاه ناتینگهام ترنت در انگلستان گفت: «این یک روش کاملا جدید برای کشف سیارات بیگانه است.» او خاطر نشان کرد که پهباد نبوغ می‌تواند پیشاهنگی برای مریخ‌نوردهای آینده و فضانوردان در مکان‌های دشوار و خطرناک باشد.

پهباد نبوغ

مرکز کنترل زمینی بیش از ۳ ساعت منتظر نتایج و تصاویر اولین پرواز در فاصله ۲۸۷ میلیون کیلومتری زمین بود تا موفقیت ماموریت را اعلام کند. همچنین به دلیل خطای نرم‌افزاری پرواز نبوغ با یک هفته تاخیر و پس از دو بار تغییر زمان انجام شد.

اولین تصویر سیاه‌ و سفید، سایه پهباد را روی سطح مریخ نشان می‌داد. سپس فیلم رنگی دوربین مست‌کم Mastcam-Z مریخ‌نورد از پرواز و فرود آرام آن به زمین رسید.

برای تحقق این پرواز در جو بسیار نازک مریخ که حدود ۱ درصد جو زمین ضخامت دارد، نبوغ بسیار سبک طراحی شده است. همچنین، این پهباد کوچک ۴ تیغه بزرگ از فیبر کربن و به طول ۱.۲ متر دارد. در زمان پرواز بال‌ها با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخیدند که پنج برابر سریع‌تر از سرعت چرخش بال‌های بالگردهای زمینی است.

برای ساخت این پهباد کوچک که تنها ۴۹ سانتی‌متر ارتفاع دارد، شش سال زمان صرف شده است. تمام سنسور‌های نبوغ در جعبه کوچکی قرار گرفته‌اند که چهار چرخ دارد. همچنین پهباد نبوغ باید در مقابل طوفان‌های مریخ مقاومت کند. این پهباد به صفحات خورشیدی مجهز است که باتری آن را شارژ می‌کند تا در دمای منفی ۹۰ درجه مریخ بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

حداکثر پنج پرواز دیگر برای پهباد نبوغ در نظر گرفته شده است که باید تا پایان ماه می انجام شود. پس از آن مریخ‌نورد استقامت به ماموریت اصلی خود می‌پردازد؛ یعنی جمع‌آوری نمونه‌های سنگی مریخ که احتمالا نشانه‌هایی از حیات در گذشته مریخ را در خود دارد؛ نمونه‌هایی که تا دهه آینده به زمین برگردانده می‌شوند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]