40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 گفتگوی ویژه با دکتر علی رسولی زاده: پشتیبانی و مانع زدایی در شرکت‌های دانش‌بنیان

گفتگوی ویژه با دکتر علی رسولی زاده: پشتیبانی و مانع زدایی در شرکت‌های دانش‌بنیان

سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» آغاز شد. از همین‌رو دکتر علی رسولی زاده، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، درباره پشتیبانی و مانع زدایی در شرکت‌های دانش‌بنیان گفتگویی با ایسنا داشته است.

دکتر رسولی زاده که پیش‌ازاین به عنوان مدیرعامل پارت دانش‌بنیان، موفق به کسب عنوان کارآفرین برتر ملی سال ۱۳۹۹ شده بود، در این گفتگو موانع موجود بر سر راه شرکت‌های دانش‌‎بنیان در فرآیند تولید را به دو بخش قبل و حین تولید تقسیم کرد.

به نظر ایشان موانع قبل از تولید معطوف به مجوزهای راه‌‎اندازی شرکت‌ها است. وی در توضیح گفت: سازمان‌های مختلفی این مجوزها را صادر می‌کنند و تعداد آن‌ها از یک‌سو و این‌که اخذشان چقدر سخت است، از سوی دیگر، باعث شده تا راه‌اندازی کسب‌و‌کارها، به‌ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، با چالش‌هایی مواجه باشد.

ادامه صحبت‌های دکتر رسولی زاده درباره شاخص سهولت راه‌اندازی کسب‌و‌کار در دنیا است که به دلیل ازدیاد تعداد مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در ایران، این شاخص در جایگاه نامناسبی قرار دارد. شاخص آسانی کسب‌و‌کار از سوی بانک جهانی تعریف شده و کشورهایی که در این رتبه‌بندی رتبه‌های برتر را دارند، نشان‌ می‌دهند که در آن‌ها مقررات بهتر برای کسب‌و‌کارها و حمایت قوی‌تر از حقوق مالکیت خصوصی اجرا شده، وجود دارد.

طبق گزارش بانک جهانی، در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ رتبه ایران نسبت به سال گذشته آن، ۱۱ پله سقوط کرده است. نکته قابل‌توجه این گزارش درباره ایران، عدم تغییر امتیاز در ۶ زیرشاخص سهولت کسب‌و‌کار است. شایان‌ذکر است که ایران تنها در دو زیرشاخص «حمایت از سرمایه‌گذار خرد» و «شرایط و مقررات اخذ مجوز ساخت» به ترتیب سه و یک پله صعود داشته است.

پشتیبانی و مانع زدایی

دکتر علی رسولی زاده در ادامه گفتگو درباره پشتیبانی و مانع زدایی می‌گوید: تولید و طراحی محصولات دانشی بعضاً به مجوزهایی نیاز است که اخذشان بسیار دشوار و البته زمان‌بر است. به همین دلیل در این زمینه یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها حذف این مجوزهاست؛ ضمن آن‌که تأمین مالی در تولید محصولات اهمیت زیادی دارد. دلیل این است که تولید کالاهای دانش‌بنیان به دلیل ماهیت دانشی که این محصولات دارند، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه را می‌طلبد.

ایشان در ادامه گفت: تعامل با سازمان‌های دولتی مانند تأمین اجتماعی و مالیات به‌منظور تأمین منابع مالی برای بخش تحقیق و توسعه، دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌‎بنیان هستند. این سازمان‌ها تجربه هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه را ندارند و از همین‌رو برای دانش‌بنیان‌ها مشکل تراشی می‌کنند. خیلی اوقات هم هزینه‌های شرکت‌ها در این سازمان‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود تولید محصولات دانش‌بنیان دچار اختلال شود.

البته حمایت‎‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان شده هم از دید دکتر رسولی زاده پنهان نمانده است: بیشتر این حمایت‌ها از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای ذیل آن بوده که تابه‌حال اثرات قابل‌توجهی در راه‌اندازی و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‎‌بنیان و اکوسیستم نوآوری داشته است. هرچند وقتی صحبت از حمایت سایر نهادها باشد، همکاری قابل‌توجهی از سوی این سازمان‌ها مشاهده نشده است. برای مثال یکی از ملزومات شرکت‌های دانش‌‎بنیان مستقر شدن در مناطقی خاص است که شهرداری همکاری لازم در این حوزه را ندارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت همچنین درباره اهمیت صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌‎بنیان توضیح داد: در شرکت‌های دانش‌بنیان ماهیت نوآوری وجود دارد و به همین دلیل محصولاتشان امکان عرضه و رقابت در سطح بین‌المللی را دارند. درنتیجه باوجود تحریم‌های موجود، اقداماتی از سوی این شرکت‌ها برای صادرات محصولات صورت گرفته که نمونه‌های آن را می‌توان در حوزه‌های فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، نانو و دارویی مشاهده کرد.

دکتر علی رسولی زاده پشتیبانی و مانع زدایی را دو بال اصلی مربوط به حمایت از تولید دانست: از بین پشتیبانی و مانع زدایی، دومی از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیلش این است که تا موانع موجود برداشته نشوند، حمایت‌ها هم بی‌اثر هستند. همچنین ثبات قوانین بهترین امکانی است که شرکت‌های دانش‌‎بنیان در اختیار دارند؛ به این دلیل که امکان برنامه‌ریزی را برای این شرکت‌ها فراهم خواهد کرد و قدم بعدی باید حذف موانع تولید باشد.

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]