40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پیشرفته ترین عضو مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی، پای بایونیک یوتا

پیشرفته ترین عضو مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی، پای بایونیک یوتا

پژوهشگران دانشگاه یوتا موفق به‌ساخت پیشرفته ترین عضو مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی شده‌اند و قصد دارند با همکاری شرکت Ottobock، بزرگ‌ترین تولیدکننده اعضای مصنوعی، این پروژه را در سطح جهانی راه‌اندازی کنند. این انقلابی در تولید اعضای مصنوعی هوشمند برای بدن انسان خواهد بود و آدمی را یک مرحله به ایده‌های سایبورگ‌گرایی نزدیک خواهد کرد.

پای بایونیک یوتا

پای بیونیک، اندامی تماماً هوشمند 

صفحه رسمی دانشگاه یوتا برای معرفی پای بیونیک در توییتر نوشته است: «آزمایشگاه مهندسی بیونیکِ دانشگاه یوتا، پای بیونیک یوتا را ساخته است که پیشرفته ترین عضو مصنوعی و پای بیونیک تاریخ به‌شمار می‌رود. از شرکت Ottobock، سردمدار صنعتِ ساختِ پیشرفته‌ترین عضوهای مصنوعی، دعوت ‌به ‌همکاری کرده‌ایم، تا این محصول را در اختیار افرادی قرار دهد که از ناحیه کمربه‌پایین دچار قطع عضو شده‌اند.»

به‌گفته توماسو لنزی، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه یوتا و رئیس آزمایشگاه، هدف از این همکاری «بازیابی توان کاربران» از طریق ترکیب فناوری‌های پیشرفته همچون روباتیک، هوش مصنوعی و مهندسی عصبی با صنعت و خدمات بهداشت و درمان است.

پای بیونیک، اندامی تماماً هوشمند 

وی ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که فناوری‌های بدعت‌آفرینِ پیشرفته ترین عضو مصنوعی هرچه سریع‌تر از آزمایشگاه وارد بازار می‌شوند. همکاری با Ottobock به تحقق این هدف کمک می‌کند.» این پروژه چندین سال است که در دست اجراست و حاصل تلاش دانشجویان و استادان دانشگاه یوتا به‌شمار می‌رود.

پای بیونیک یوتا موتورها، پردازشگرها و هوش مصنوعی را ادغام می‌کند، تا حرکت را به افرادی که دچار قطعی عضو شده‌اند برگرداند و به آن‌ها اجازه دهد، کارهایشان را مثل افراد عادی انجام دهند. هانس جورج نادر، مالک و رئیس هیئت‌مدیره Ottobock می‌گوید: «پای بیونیک یوتا یک زانوی مصنوعی است که با هیچ یک از محصولات مشابه قبلی قابل مقایسه نیست.»

افرادی که پایشان قطع شده، با تکیه بر پای سالم و بالاتنه خود کمبودهای عضو مصنوعی‌شان را جبران می‌کنند، اما به لطف این پیشرفته ترین عضو مصنوعی جهان، چنین مشکلی کمرنگ‌تر می‌شود؛ چراکه توان ارتقاءیافته این عضو مصنوعی حرکت را تسهیل می‌کند.

لنزی در این راستا می‌گوید: «اگر سریع‌تر راه بروید، پای بیونیک یوتا هم سریع‌تر راه می‌رود. این محصول با ارتفاع پله‌ها سازگار می‌شود و در عبور از موانع هم موفق عمل می‌کند.»

سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی، سازنده پیشرفته ترین عضو مصنوعی جهان

به‌گفته پژوهشگران، فناوری‌های بی‌سابقه‌ای مانند «سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی» که در پای بیونیک یوتا به‌ کار رفته‌اند، این محصول را از سایر اعضای مصنوعی متمایز می‌کنند.

طبق توضیحات لنزی، فناوری‌های به‌کاررفته در سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی، به‌ آن اجازه می‌دهد، تا مانند سلول‌های ماهیچه‌ای موجود در سیستم عصبی پا کار کند.

سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی، سازنده پیشرفته ترین عضو مصنوعی جهان

حسگرهای پیچشی و نیرویی که به‌صورت سفارشی طراحی شده‌اند، شتاب‌سنج‌ها و چرخش‌نماها به‌تعیین موقعیت پای مصنوعی در فضا کمک می‌کنند. به‌گزارش دانشگاه، این حسگرها به‌یک پردازشگر رایانه‌ای مادر متصل هستند که ورودی حسگرها را به‌حرکت مفاصل عضو مصنوعی تبدیل می‌کنند. پیشرفته ترین عضو مصنوعی جهان با تکیه‌بر داده‌های لحظه‌ای، توان مورد نیاز برای حرکت مفاصل را فراهم می‌کند، تا در راه‌ رفتن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها و یا دستکاری اشیاء به‌ افراد کمک کند.

سیستم انتقال هوشمندِ سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی، موتورهای الکتریکی را به‌مفاصل روباتیک متصل می‌کند. این سیستم بهینه‌سازی‌شده، درست مانند چرخ‌دنده‌های موجود در دوچرخه، رفتار مفاصل را با فعالیت‌های مختلف هماهنگ می‌کند.

به‌لطف مفاصل زانو، مچ و انگشتان پا، کاربران می‌توانند این پیشرفته ترین عضو مصنوعی را طی بازه‌های زمانی طولانی استفاده کنند. الک مک‌موریس مربی فوتبال مدارس است که خودش هم دچار قطع عضو است. وی بعد از پنج‌سال همکاری با این پروژه توضیح می‌دهد: «این فناوری کاملاً متفاوت است. از نظر فنی پیشرفته‌تر است و به‌ فرد اجازه می‌دهد با مصرف انرژی خیلی کمتر، کارهای بیشتری انجام دهد.» همکاری بین دانشگاه یوتا و شرکت Ottobock، سرمایه موردنیاز برای سیستم تحلیل حرکت نوآورانه‌ای را فراهم می‌آورد که شامل راه‌پله و تردمیل سنجش مقاومت، دوربین‌های ثبت حرکت سه‌بُعدی و ابزارهای دیگر می‌شود. این سیستم مزایای پای بیونیک یوتا و سلول‌های ماهیچه‌ای مصنوعی برای کاربران را می‌سنجند و قابلیت‌هایی را که می‌توانند بهتر شوند، تعیین ‌می‌کند. به‌علاوه، مالکیت همه اختراعات آینده در این تسهیلات نیز به‌صورتِ مشترک به Ottobock و دانشگاه یوتا تعلق می‌گیرد..


جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]