40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پیشگیری از پارکینسون به کمک الگوریتم جدید هوش مصنوعی

پیشگیری از پارکینسون به کمک الگوریتم جدید هوش مصنوعی

بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌های شایع در سنین میانسالی و کهنسالی است و معمولاً زمانی علائم خود، ازجمله لرزش دست‌ را بروز می‌دهد که دیگر برای پیشگیری از گسترش بیماری دیر است. در صورت تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون می‌‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد، اما چالشی که در این بین وجود دارد، مربوط به علائم اولیه ابتلاست؛ این بیماری در مراحل اولیه، تقریباً هیچ علائم مشخصی را از خود بروز نمی‌دهد و به‌جز تغییرات جزئی در الگوی تنفسی هنگام خواب، نمی‌توان به‌وسیله علامت‌های دیگر به ابتلای آن پی برد. از این‌رو، محققان با توسعه مدل هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه‌های عصبی، قادرند با تجزیه و تحلیل الگوی تنفسی هنگام خواب به روش غیرتهاجمی، احتمال ابتلا به پارکینسون را تشخیص دهند و ریسک پیشرفت این بیماری را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند.

پارکینسون

این مدل، حاصل تحقیقات محققان در Nature Medicine بوده و به گفته آنها، تمامی مراحل ارزیابی بیماری به‌صورت کاملاً غیرتهاجمی، به روش بالینی و در منزل بیماران قابل انجام است. نتایج اولیه آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد این مدل در تشخیص زودهنگام بیماری، موفق ظاهر شده‌است. این مدل، از شبکه‌های عصبی استفاده می‌کند که توانایی تجزیه و تحلیل الگوهای تنفسی در هنگام خواب را دارند  و می‌توانند شدت بیماری را تشخیص داده و پیشرفت مداوم آن را شناسایی و گزارش کند. بنابراین، حتی بدون بروز علائم فیزیکی هم می‌توان پارکینسون را در مراحل اولیه رشد، ردیابی و متوقف کرد.

این دستگاه، هیچگونه تماسی یا بدن بیمار برقرار نمی‌کند و نیاز به مراقبت پزشک ندارد. فرایند فعالیت این دستگاه از طریق ارسال سیگنال‌های رادیویی و آنالیز امواج دریافتی صورت می‌گیرد و بیماران تنها با خوابیدن عادی در کنار دستگاه، روند آزمایش خود را آغاز می‌کنند. با تشخیص زودهنگام بیماری، فرایند درمان سریع‌تر و مؤثرتر خواهد بود و با روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری، می‌توان از گسترش پارکینسون جلوگیری کرد. هزینه و زمان زیادی صرف آزمایش سنتی تشخیص پارکینسون می‌شد که همین امر، آزمایش پیشگیری را از دسترس افراد محروم و بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی و شناختی خارج می‌کرد. حالا اما با بهره‌گیری از فناوری جدید هوش مصنوعی، می‌توان تعداد زیادی از افراد مشکوک به ابتلا پارکینسون را در زمان کم و با هزینه بسیار پایین، مورد آزمایش قرار داد.

این مدل هوش مصنوعی تاکنون بر روی ۷۶۸۷ نفر از جمله ۷۵۷ بیمار مبتلا به پارکینسون آزمایش شده است و دقت آزمایش‌های انجام‌شده در سطح مناسبی ارزیابی شده‌است. محققان MIT امیدوارند که از این روش غیرتهاجمی، نه‌تنها در تشخیص بیماری، بلکه جهت نظارت مستر بر افراد مستعد ابتلا به پارکینسون استفاده شود و پیش از پیشرفت بیماری، بتوان به شکلی مؤثر از گسترش آن جلوگیری کرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]