40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 استفاده‌ دولت از هوش مصنوعی جهت پیش‌بینی خواسته‌های مردم

استفاده‌ دولت از هوش مصنوعی جهت پیش‌بینی خواسته‌های مردم

دولت‌ها می‌توانند برای حکومت بر شهروندان و اجرای سیاست‌هایشان از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ به‌علاوه، با دسترسی به حجم عظیمی از داده‌های شهروندان، می‌توانند برای تحلیل و پیش‌بینی خواسته‌های مردم از هوش مصنوعی بهره ببرند. البته هوش مصنوعی، علی‌رغم کمک به سیاست‌گذاران در تشخیص ترندها و الگوها، پیش‌بینی تجمعات و افزایش سودآوری، احتمال دارد خطراتی را هم به حریم خصوصی و امنیت شهروندان وارد کرده و تصمیم‌گیری آزادانه در جامعه را تهدید کند.

پژوهشگران سه دانشگاه اسپانیایی با بررسی مسئولین دولتی و کاربرد هوش مصنوعی در ادارات‌شان، این خطرات بالقوه را مورد مطالعه قرار دادند. یکی از اعضای شورا که در این پژوهش شرکت داشت، معتقد است که ارتقای پیش‌بینی به کمک هوش مصنوعی، پاسخگویی بهتر طی همه‌گیری اخیر را امکان‌پذیر کرد. وی ادامه می‌دهد: «استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی موارد ابتلا و نرخ مرگ‌ومیر با مدل‌های آماری تلفیق شد. این مدل‌ها به ما کمک کرده‌اند تا هم خدمات بهداشت‌ودرمان را ارتقاء بدهیم و هم در زمان قرنطینه، بر حرکت مردم در سطح شهر نظارت بهتری داشته باشیم. همچنین، بااین‌که رهگیری موقعیت دستگاه‌های کاربران اغلب به‌صورت ناشناس انجام می‌شود، نباید از لزوم قانون‌مندکردن کاربرد هوش مصنوعی و فناوری‌های مشابه غافل شویم.»

یکی دیگر از سیاست‌مداران اسپانیایی طی مصاحبه اعلام کرده است: «ما برای پیش‌بینی جرائم در شهر از هوش مصنوعی استفاده کرده‌ایم. وقتی هوش مصنوعی و نتیجه تحلیل‌ها به ما می‌گویند که در محله‌ای از شهر، احتمال وقوع جرمی مثل قتل بالاست، می‌توانیم گشت پلیس را در آن محله بیشتر کنیم.»

ارتقاء خدمت‌رسانی و تضمین حریم خصوصی؛ دو اصل مهم در بکارگیری هوش مصنوعی

رشد نمایی کاربردهای هوش مصنوعی به پیدایش حوزه‌ای جدید تحت عنوان علوم داده رفتاری انجامیده است که تکنیک‌های علوم رفتاری، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و کسب‌وکار را گرفته و سپس، با استفاده از تکنیک‌های علوم کامپیوتر، مهندسی داده‌محور، مدل‌های آماری، علوم اطلاعات و ریاضیات، در راستای درک و پیش‌بینی خواسته‌های مردم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان و پیش‌بینی خواسته‌های مردم ، در کنار به‌کارگیری اصول و ارزش‌های اخلاقی برای تضمین حریم خصوصی شهروندان، به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا به تحقق اهداف پایدار سازمان ملل نزدیک‌تر شوند. از جمله راهکارهایی که در این راستا می‌توان به کار برد، تدوین قوانین لازم برای محدودسازی کاربردهای غیراخلاقی هوش مصنوعی و علوم داده رفتاری و همچنین، جلوگیری از کاربرد غیرقانونی و غیرمجاز این فناوری می‌باشد. رویه‌ها و سیاست‌های دولتی مناسب اعتماد شهروندان را به هوش مصنوعی، علوم داده رفتاری و تحلیل رفتارها و اطلاعات جمعی افزایش می‌دهند. در دنیای امروزه که اینترنت ابزار اصلی برقراری ارتباط است، داده‌ها و تصمیمات مبتنی بر تحلیل رفتار برای سیاست‌گذاران و دولت‌ها نقشی حیاتی یافته‌اند. بااین‌وجود، از آن‌جایی که قوانین معمولاً یک گام از فناوری عقب‌تر هستند، بسیاری از جوامع در حال حاضر آمادگی کافی برای این آینده‌ غیرقابل اجتناب را ندارند.


آخرین اخبار و رویدادهای هوش مصنوعی را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]