40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کاربرد هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات

کاربرد هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات

از پیدایش موتور بخار و آغاز اولین انقلاب صنعتی در سال 1760 تا کشف الکتریسیته و تلگراف در سال 1914 و شروع عصر دوم صنعت، بیش از 250 سال زمان برد تا بشر بتواند به‌وسیله پیشرفت تکنولوژی، فعالیت‌های صنعتی خود را دگرگون کند. رفته‌رفته پیشرفت تکنولوژی شتاب بیشتری گرفت و فاصله انقلاب‌های صنعتی تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت؛ تاجایی که تنها 30 سال زمان برد که از انقلاب صنعتی سوم یا همان «انقلاب دیجیتال» وارد عصر چهارم صنعتی (Industry 4.0) شویم. عصری که با نام فناوری‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی، بلاک‌چین، فناوری اطلاعات، اینترنت اشیاء، رباتیک، محاسبات کوانتوم و… گره خورده است.

این فناوری‌ها توانسته‌اند حوزه‌های متعددی ازجمله کشاورزی، محیط ‌زیست، پزشکی، اقتصاد و… را دچار تغییرات بنیادی کنند؛ پس از انقلاب چهارم، دیدگاه ما به‌طورکلی نسبت به بعضی از این حوزه‌ها دچار دگرگونی شد و کارشناسان نیاز دیدند که در برخی از علوم، بازنگری کنند. برای مثال، از زمان پیدایش اولین تمدن‌ها تا اوایل قرن 21، اقتصاد بشر بر پایه اقلام ارزشمند و یا اسناد بهاداری مثل سکه و اسکناس استوار بود و باوجود تغییر شکل‌های متعدد در طول تاریخ، همیشه شیئی وجود داشت که از آن به‌عنوان مرجع معامله استفاده شود. با ظهور فناوری بلاک‌چین و پیدایش اولین رمزارزها، علم اقتصاد با پدیده جدیدی مواجه شد؛ پول مجازی که هیچ‌گونه وجود خارجی نداشت! با شروع عصر چهارم صنعتی، تحول‌های این‌چنینی در میان علوم مختلف کم نیست و یکی از مهمترین حوزه‌هایی که به‌وسیله هوش مصنوعی، تحولاتی بنیادی را تجربه کرد، فناوری اطلاعات یا همان (IT) است. در این مطلب به بررسی تاثیر هوش مصنوعی و کاربردهای آن بر روی حوزه IT خواهیم پرداخت.

فناوری اطلاعات چیست؟

پیش از این که تاثیر هوش مصنوعی بر فناوری اطلاعات را بررسی کنیم، باید به مفهوم IT بپردازیم و بدانیم که فناوری اطلاعات چیست؟

«به فرایند ایجاد، پردازش، ذخیره‌سازی، انتقال ایمن و مبادله همه اشکال داده‌های الکترونیکی، فناوری اطلاعات گفته می‌شود.»

فناوری اطلاعات شامل سخت‌افزار و سیستم رایانه‌ای، شبکه، تجهیزات ذخیره‌سازی، نرم‌افزار و سایر دستگاه‌هایی است که از ایجاد داده تا مرحله انتقال و مبادله، در این فرایند تاثیرگذار هستند. اگر استفاده‌های اندک افراد از IT برای فعالیت‌های شخصی و اوقات فراغت را نادیده بگیریم، کاربرد اصلی این حوزه در فعالیت‌های تجاری و شرکت‌ها است. ارتقاء سرور، نظارت بر امنیت و بهبود کسب‌وکار، نمونه‌هایی از کاربرد IT در سازمان‌ها است.

فناوری اطلاعات چیست؟

تفاوت بین هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات چیست؟

هوش مصنوعی و IT ارتباط نزدیکی باهم دارند و ممکن است برخی فعالیت‌های آنها با یکدیگر همپوشانی داشته باشد. اما تفاوت‌ بین هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات است که مرز بین این دو حوزه را پررنگ می‌کند. فناوری اطلاعات بر جمع‌آوری، آرشیو و ارزیابی داده‌ها متمرکز است، درحالی‌که هوش مصنوعی به مباحثی همچون تشخیص گفتار، پردازش اطلاعات، یادگیری، بهبود عملکرد و سازگاری ماشین‌ها می‌پردازد. یکی از تفاوت‌های عمده هوش مصنوعی و IT در زیرساخت موردنیاز آنهاست. فناوری اطلاعات نیاز اساسی به سخت‌افزار به‌ویژه تجهیزات ذخیره‌سازی دارد و بدون وجود سرورها، عملا فناوری اطلاعات کاربرد خود را از دست می‌دهد، درحالی‌که هوش مصنوعی محدود به تجهیزات سخت‌افزاری نیست و می‌تواند تنها یک API یا چندخط الگوریتم ساده باشد.

کاربردهای هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات

صنعت فناوری اطلاعات از زمان ظهور تا دوره فراگیری خود، با مشکلات متعددی مواجه بوده که بسیاری از آنها به لطف تکنولوژِی‌های جدید و هوش مصنوعی مرتفع شده است. همان‌طور که اشاره شد، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند و تاثیر متقابل زیادی بر روی هم می‌گذارند. این اثرگذاری مولد و فزاینده، باعث افزایش بهره‌وری، بهبود کارایی و تضمین کیفیت فعالیت‌های مرتبط با IT شده و فشار کاری را که به‌صورت مداوم متوجه توسعه‌دهندگان هست، تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. بسیاری ار توسعه‌دهندگان IT به‌دلیل وجود محدودیت‌های فراوان و کمبود بودجه و امکانات، قادر نیستند آن‌طور که باید فعالیت‌های خود را پیش ببرند. در گذشته، ایجاد تأسیسات مناسب برای توسعه فعالیت‌های IT چنان بودجه عظیم و نیروی انسانی گسترده‌ای را طلب می‌کرد که بسیاری از مهندسان از پس تهیه آن برنمی‌آمدند؛ اما به لطف فناوری هوش مصنوعی، بسیاری از اموری که پیش‌ازاین به چنین منابع عظیمی نیاز داشتند، به‌وسیله توابع و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌تواند در یک سیستم کامپیوتری هم انجام شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات

به‌صورت‌کلی، بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات به‌صورت زیر است:

  • امنیت داده‌ها
  • خودکارسازی فرایند
  • افزایش بهره‌وری کدنویسی
  • تضمین کیفیت فعالیت‌ها
  • بهینه‌سازی سرور

در ادامه نگاهی جامع به کاربرد هوش مصنوعی در موارد فوق بیندازیم و ببینیم که هوش مصنوعی، چگونه علم فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

امنیت داده‌ها

یکی از مهمترین فاکتورهای حوزه فناوری اطلاعات، تامین امنیت داده‌ها و حفاظت از شبکه است. در سرورهای یک شرکت فعال حوزه IT، می‌تواند اطلاعات مختلفی از اشخاص حقیقی، سازمان‌های خصوصی و دولتی و… وجود داشته باشد که درز این اطلاعات، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال بیاورد. از همین رو، فناوری هوش مصنوعی به‌صورت مداوم سرورهای شرکت را پایش می‌کند و در صورت وجود ایراد و نقض داده، به‌سرعت آنها را تشخیص داده و سعی می‌کند که ایراد ایجادشده را برطرف کند. درصورتی‌که الگوریتم‌های هوش مصنوعی به گونه‌ای توسعه نیافته‌ باشد که توانایی رفع چالش به‌وجودآمده را داشته باشد، با ارسال هشدار به کارشناسان مربوطه، آنها را از وجود نقص سیستمی آگاه می‌کند.

خودکارسازی فرایند

نوشتن کدهای چندهزار خطی، حتی برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز کار دشوار و طاقت‌فرسایی است. بخش زیادی از زمان صرف‌شده کارشناسان فناوری اطلاعات، صرف فعالیت‌های تکراری و روتینی می‌شود که هوش مصنوعی به‌سادگی توانایی انجام آنها را دارد و می‌تواند بار کاری فعالان این حوزه را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. علاوه‌براین، هوش مصنوعی می‌تواند با یادگیری فرایند کدنویسی، استانداردهای مورد‌نیاز را شناسایی کند و در صورت وجود اختلال، آن را رفع یا گزارش کند.

خودکارسازی فرایند

تضمین کیفیت

استفاده از ابزارهای مناسب، یکی از کلیدی‌‌ترین بخش‌های حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند تضمین‌کننده صحت و کیفیت انجام کارها باشد. هوش مصنوعی با تجزیه‌وتحلیل فعالیت‌های موردنیاز و پیشنهاد بهترین ابزارهای موجود، کارشناسان IT را در این مسیر یاری می‌کند.

بهینه‌سازی سرور

یکی از بخش‌های اصلی فعالیت IT، سرورها هستند؛ تمامی داده‌های کاربران، دیتابیس سایت‌ها، اطلاعات مالی و… بر روی سرورها ذخیره‌سازی می‌شود و هرگونه اختلال و نارسایی در عملکرد سرورها، می‌تواند کل سیستم یک مجموعه را دچار مشکلات اساسی و گاهی جبران‌ناپذیر کند. برای مثال، ورود همزمان تعداد زیادی از کاربران به یک وب‌سایت مشخص، بار زیادی را بر سرور تحمیل می‌کند و ممکن است باعث از دسترس خارج‌شدن بخشی از فعالیت‌های سرور شود. هوش مصنوعی با نظارت و پایش فعالیت کاربران و همچنین ظرفیت سرور، بهینه‌ترین شیوه اختصاص فضای سرور به کاربران را پیشنهاد می‌دهد.

کاهش تقلب و کلاهبرداری

کاهش تقلب و کلاهبرداری در هر سازمان، یکی از چالش‌های مهم و اساسی است که مدیران به‌صورت مداوم با آن مواجه هستند. بررسی هزاران صفحه از فایل‌ها و پرونده‌های مالی و حقوقی برای پیداکردن ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌ها، آن‌هم درحالی‌که ممکن است چندین اقدام به تقلب به‌صورت همزمان صورت گرفته باشد، کار زمان‌بر و هزینه‌بری است. چه‌بسا تا زمانی که تقلب کشف و مدارک موردنیاز آن تکمیل شود، دسترسی به افراد کلاهبردار دیگر امکان‌پذیر نباشد. لازمه کشف تقلب و کلاهبرداری در یک سازمان این است که به تمامی فرایندها به‌صورت لحظه‌ای و مداوم رصد شود و به‌محض هرگونه نارسایی و اختلاف در حسابرسی، به مسئولین این بخش گزارش داده شود. طبیعی است که در یک شرکت بزرگ که روزانه چندین هزار سند مالی و حقوقی ردوبدل می‌شود، این نظارت مداوم توسط نیروی انسانی غیرممکن یا فوق‌العاده دشوار خواهد بود؛ در چنین موقعیتی است که هوش مصنوعی قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند به‌صورت پیوسته و با دقت بسیار بالا، تمامی مدارک را تجزیه و تحلیل کند و کوچک‌ترین فرصتی را در اختیار سودجویان قرار ندهد.

کاهش تقلب و کلاهبرداری

آینده هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات

طبق آمار، بیش از 84 درصد شرکت‌ها معتقدند که هوش مصنوعی به ایمن‌سازی فعالیت‌ها و حفظ مزیت رقابتی سازمان به آنها کمک می‌کند. همچنین 75 درصد مجموعه‌ها بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند باعث گسترش بازار و دستیابی به مشتریان جدیدی شود که پیش‌ازاین امکان تعامل با آنها ممکن نبود و 80 درصد مدیران، این فناوری را راهی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌دانند.

باتوجه‌به تمامی مزایایی که هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کند، بازهم پذیرش این فناوری برای بسیاری از مدیران سخت است. عده‌ای معتقدند با روی‌ آوردن به این تکنولوژی، شغل‌های زیادی از بین خواهد رفت و یا ربات‌های هوشمند، جایگزین نیروی انسانی می‌شوند، اما نکته قابل‌توجه این است که با حذف بعضی از حوزه‌های کاری سنتی توسط هوش مصنوعی، تعداد بسیار زیادی از مشاغل جدید مرتبط با این رشته ایجاد می‌شود که باعث اشتغال‌زایی بالایی می‌شود. باتوجه‌به اقبال مدیران آینده‌نگر به هوش مصنوعی، آینده هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات به هم گره خورده است و قطعا در آینده شاهد پیشرفت و گسترش ارتباط بین این فناوری و حوزه IT خواهیم بود.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]