40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کاربرد پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی در کشاورزی

کاربرد پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی در کشاورزی

این‌ روزها هوش مصنوعی در کشاورزی، کمک بزرگی به دست‌اندرکاران این صنعت می‌کند. برداشت محصول از باغ‌های میوه از آن دست عملیات‌های کشاورزی است که به‌ دقت بالایی نیاز دارد. میوه‌ها باید زمانی چیده ‌شده باشند که کاملاً رسیده باشند و هوش مصنوعی در کشاورزی می‌تواند کمک بزرگی در حل این چالش بکند. بااین‌حال، از آن‌جایی که شمار کارگران کشاورزی به‌ویژه در سال‌های اخیر کاهش‌ یافته است، کشاورزان مجبورند به‌سرعت روش دیگری برای برداشت محصولات خود پیدا کنند. در همین راستا استارتاپ «فناوری‌های هوانوردی تِوِل» Tevel Aerobotics Technologies با ساختِ پهپادهای رُباتیک هوشمند به‌ کمک کشاورزان آمده است.

درباره چگونگی کارکرد هوش مصنوعی در کشاورزی، «یانیو مائور» Yaniv Maor بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «پیدا کردنِ کارگر کافی برای چیدن میوه‌ها کابوس کشاورزان است. از هر کشاورزی در هر جای دنیا بپرسید، می‌گوید نیروی کار لازم را ندارد. ازسوی‌دیگر، مصرف غذا در حال افزایش است و تولیدات کشاورزی هر روز بیشتر می‌شود. بین نیروی کار و تقاضای محصول شکافی وجود دارد که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود.»

کاربرد پهپادهای رُباتیک در کشاورزی

پهپادهای رُباتیک در کشاورزی می‌توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشند. از برداشت محصول تا نظارت بر زمین کشاورزی و حتی آبیاری زمین را آن‌ها می‌توانند با کمک هوش مصنوعی در کشاورزی انجام دهند. البته در این‌جا مهم‌ترین وظیفه پهپادهای رُباتیک و هوش مصنوعی در کشاورزی برداشت محصول است؛ چراکه اگر کشاورزان نتوانند کارگر لازم برای برداشت محصول را پیدا کنند، میوه‌های روی درخت فاسد می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای پهپادهای رُباتیک در کشاورزی این است که هر روز و هر شب، در هر وضعیت آب‌وهوایی، کار می‌کنند و به هیچ استراحتی هم نیاز ندارند.

مائور شرکت Tevel را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده است. وی با مشاهده کارگران جوان در حال برداشت میوه و سختی کارشان به ‌فکر ساخت این پهپادهای رُباتیکِ مجهز به هوش مصنوعی در کشاورزی افتاد.

او ادامه می‌دهد: «باید انواع میوه‌ها، ساختار درخت‌ها، شیوه دسترسی به‌ میوه و برداشتش از درخت را با کمک هوش مصنوعی در کشاورزی به این پهپادهای رُباتیک بیاموزیم. در این ‌راستا باید الگوریتم‌های هوش مصنوعی لازم را بسازیم و برنامه‌های لازم را بنویسیم.»

پهپادهای رُباتیک اطراف درخت می‌چرخند و با چرخش بازوهای چنگک‌دارشان، میوه‌های رسیده را می‌چینند. بااین‌که سخت به‌ نظر می‌رسد، ولی کارکرد پهپادهای رُباتیک در کشاورزی خیلی هم پیچیده نیست. این پهپادهای رُباتیک به دوربین‌هایی مجهز هستند که اندازه و رنگ میوه‌ها را ارزیابی می‌کند تا تنها میوه‌های رسیده انتخاب شوند. دیگر کارکرد پهپادهای رُباتیک این است که با کمک فناوری‌های بینایی ماشینی در مسیر درست حرکت کنند و از چگونگی سلامت درخت آگاه شوند.

پهپادهای رُباتیک به پلتفرمی متصل‌اند که به‌عنوان منبع انرژی برایشان عمل می‌کند. هوش مصنوعی در کشاورزی می‌تواند، ده‌‌ها دستگاه از پهپادهای رُباتیک را در فصل برداشت محصول در سرتاسر زمین کشاورزی به‌ حرکت درآورد.

درحال‌حاضر، رویه‌ برنامه‌ریزی‌شده مبنی بر این است که کشاورزان به شرکت بگویند چه تعداد از پهپادهای رُباتیک و تا چه ‌زمانی به آن‌ها نیاز دارند، تا شرکت پهپاد‌های موردنیازشان را به آن‌ها اجاره دهد. هوش مصنوعی به‌کاررفته در این پهپاد‌ها اطلاعات لازم را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

دستگاه‌های خودکار دیگری هم برای برداشت محصول وجود دارند که با کمک هوش مصنوعی در کشاورزی کار می‌کنند؛ بااین‌حال، این پهپادهای رباتیک برخلاف دستگاه‌های قبلی ابعاد کوچک‌تری دارند و از نظر اقتصادی هم به‌صرفه هستند.

آینده فناوری‌های هوش مصنوعی در کشاورزی

آینده فناوری‌های هوش مصنوعی در کشاورزی چگونه خواهد بود؟ پهپادهای رُباتیک درحال‌حاضر برای چیدن گلابی به‌کار می‌روند. طی سال گذشته، چندین برنامه پایلوت در ایتالیا و کالیفرنیا نیز برای برداشت هلو و نارنگی از این پهپادها استفاده کردند و به‌ نظر می‌رسد به‌طورکلی هوش مصنوعی در کشاورزی آینده روشنی داشته باشد.

مائور دراین‌باره توضیح می‌دهد: «فعلاً داریم محصولات‌مان را به اسپانیا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و البته آسیا وارد می‌کنیم. البته چین و ژاپن هم در برنامه‌ ما قرار دارند. به‌طورکلی، قصد داریم سال‌به‌سال، مناطق تحت پوشش خود را گسترش دهیم.»

اکنون استارتاپ Tevel مشغول ساخت الگوریتم‌های دیگری برای برداشت محصولات دیگر، همچون آووکادو و انبه است و قصد دارد کارکردهای دیگری همچون هرس و سم‌پاشی را هم به پهپادهایش اضافه کند. به ‌نظر می‌رسد که آینده فناوری‌های هوش مصنوعی در کشاورزی بسیار روشن باشد.

مائور خاطرنشان می‌کند: «قرار نیست پهپادهای رُباتیک را جایگزین نیروی انسانی کنیم. صرفاً داریم راهکاری برای کمبود نیروی انسانی ارائه می‌دهیم. شمار افرادی که در بخش کشاورزی، به‌ویژه برداشت میوه، مشغول به‌کار هستند، در آینده از این هم کمتر خواهد شد؛ اما تعداد افراد بیشتری به مدیریت ربات‌ها، تحلیل داده و تصمیم‌گیری داده‌بنیان مشغول می‌شوند.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]