40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کارکرد هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد چیست؟

کارکرد هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد چیست؟

هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد کارهای متفاوتی انجام می‌دهد و ابزار گوناگونی برای این ‌کار تاکنون ساخته‌ شده است. محصولات گوناگونی با فناوری هوش مصنوعی در نظارت بر نوزادِ تازه متولدشده در بازار وجود دارند، برای نمونه، یک جوراب مخصوص ۳۰۰ دلاری به نام Dream Sock به‌تازگی در بازار ارائه‌ شده است. این جوراب اطلاعات مهم سلامت کودک، مثل تپش قلب یا سطح اکسیژن خون را به گوشی‌های هوشمند والدین می‌فرستد. از ابزارهای دیگر هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد، محصول دیگری به نام «اِسنو» یک گهواره هوشمند است که با شنیدن صدای نوزاد، بسته به شدت صدا، با درجات مختلف تکان می‌خورد و تمام اطلاعات را به گوشی همراه والدین می‌فرستد؛ برای مثال، به آن‌ها می‌گوید که دیشب اسنو برای ۲۵ دقیقه با سطح شدت ۳ نوزاد را تکان داده است. ازجمله محصولات دیگری که با فناوری هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد کمک می‌کند، می‌توان به نرم‌افزاری اشاره کرد که به والدین اجازه می‌دهد رنگ مدفوع کودک را اسکن کنند، تا مطمئن شوند مشکلی در سلامت نوزاد وجود ندارد. همچنین دماسنج‌های هوشمندی هم وجود دارند که می‌توانند تا ۲۴ ساعت زیر بغل کودک ثابت قرار بگیرند و دمای بدنش را نشان دهند.

مانیتور اتاق کودک کاربردی‌ترین ابزار هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد

این روزها تقریباً همه پدر و مادرها از مانیتور اتاق کودک استفاده می‌کنند، تا از حال نوزادشان خبر داشته باشند. مدل‌های جدید مانیتور اتاق کودک از تجهیزات رادیویی فراتر رفته‌اند و به دوربین و صفحه‌نمایش مجهز شده‌اند. برخی از مدل‌ها حتی قابلیت هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد  را هم به فناوری خود اضافه کرده‌اند و این فناوری به آن‌ها می‌گوید که چه زمانی جسمی خارجی روی صورت نوزاد افتاده و یا چه زمانی نوزاد سرفه می‌کند.

شکی نیست که نوزاد تازه‌متولدشده به توجه نیاز دارد. شاید نسل‌های قبلی این نگرانی‌ها را نداشتند، اما والدین امروزی به کوچک‌ترین نشانه‌ها هم دقت می‌کنند و با جزئی‌ترین مشکلات نگران می‌شوند. از چند سال پیش تا به امروز شاهد تغییرات فراوانِ هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد بوده‌ایم. کامپیوترهای شخصی وارد خانه‌ها شده‌اند؛ بعد به‌صورت شبکه درآمدند و حالا هم گوشی‌های همراه در انواع و اقسام مختلف وارد بازار شده‌اند. مصرف‌کنندگان عادت کرده‌اند بیشتر و بیشتر بدانند و این در مورد مانیتور اتاق کودک هم صدق می‌کند.

تجربه‌ هر خانواده‌ای از خانواده دیگر متفاوت است و برخی والدین با شرایط و چالش‌های خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بااین‌حال، نکته کلی در مورد مانیتور اتاق کودک و هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد این است که حق انتخابی به مصرف‌کننده نمی‌دهند؛ وقتی پدر و مادرها آرامش خواهند داشت، که به‌راحتی به اتاق نوزادشان نظارت داشته باشند، عدم انتخاب این گزینه صرفاً به اضطراب آن‌ها اضافه می‌کند.

در همین رابطه وب‌سایت Romper مطلبی با عنوان «مانیتور اتاق کودک اضطراب‌تان را تشدید می‌کنند» منتشر کرد. مجله‌ New Yorker نیز به نقل از یک مادر نوشت: «ترسناک‌ترین چیز در مورد استفاده از مانیتور اتاق کودک، این بود که خیلی سریع به نظارت بر اتاق نوزادم معتاد شدم.»

تاثیر دوربین‌های اتاق کودک در نگهداری از نوزاد

دوربین‌های اتاق کودک، مثل هر ابزار رهگیری و نظارتی دیگری، اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که غیرقابل‌اجتناب هستند. این فناوری‌های هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد، بر این پایه تولید و عرضه می‌شوند که قرار است اتفاق بدی رخ بدهد و کاربر تنها در صورتی می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد که از آن دستگاه استفاده کند و اوضاع را پیوسته تحت‌ نظر داشته باشد. برایان لین، مدیرعامل شرکت Cubo، تولیدکننده ابزار مجهز به هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد، دو سال پیش در مصاحبه‌ای با The Washington گفت: «ترس، سریع‌ترین و بهترین راه برای جلب‌توجه مردم است. مردم دوربین‌های اتاق کودک را به این خاطر‌ نمی‌خرند که نوزادشان را در حالی ‌که آرام خوابیده است، ببینند؛ بلکه به خاطر آن‌چه موجب ترس‌شان می‌شود از این محصولات استفاده می‌کنند.»

کریگ گارفیلد، متخصص اطفال و استاد دانشگاه نورث‌وسترن، توضیح می‌دهد: «این اضطراب و نگرانی افزوده به هیچ مادر و پدری کمک نمی‌کند. در ۹۰ درصد مواقع، والدین حتی لازم نیست کاری انجام دهند. وقتی صحبت از محصولات فناوری هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد می‌شود، باید مراقب اختلال گوش‌به‌زنگی هم باشیم؛ این اختلال به وضعیتی اشاره دارد که در آن، فرد پیوسته محیط اطرافش را زیر نظر دارد تا تهدیدهای احتمالی را سریع تشخیص دهد. گوش‌به‌زنگی در والدین تازه‌کار زیاد دیده می‌شود و به نظر من، تولیدکنندگان دوربین‌های اتاق کودک هم از همین مسئله استفاده می‌کنند. برخی تجهیزات زندگی را آسان‌تر کرده‌اند و در مراقبت از نوزادان هم مفید هستند؛ اما فناوری‌های جدیدی که پیشِ ‌روی والدین امروزی قرار می‌گیرند، گاهی اوقات اطلاعاتی بیش‌ازحد نیاز در اختیارشان قرار می‌دهند و بر وضعیت سلامت و آرامش خاطرشان تأثیر می‌گذارند.»

به‌طورکلی، می‌توان گفت هیچ شرکتی محصولی تولید نمی‌کند که تقاضا نداشته باشد. از سوی دیگر، ترس برای والدین امری غیرقابل‌اجتناب است. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی در نظارت بر نوزاد، پاسخ خوبی برای این اضطراب هستند، اما نباید فراموش کنیم که موجب افزایش اضطراب هم می‌شوند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]