پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کامپیوترهای زیستی راهی برای غلبه و شکست هوش مصنوعی

کامپیوترهای زیستی راهی برای غلبه و شکست هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس تحقیقات اخیر صورت گرفته، کامپیوترهای زیستی می‌توانند در انجام کارهای خاص، به‌صورت بالقوه بهتر از هوش مصنوعی (AI) عمل کنند. این رایانه‌ها که از سلول‌های مغز انسان برای طراحی و ساخت آن‌ها استفاده می‌شود قادرند، داده‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از هوش مصنوعی پردازش کنند که این امر به آنها مزیتی رقابتی در اجرای برنامه‌های خاص می‌دهد.

به گزارش هوشیو، هوش مصنوعی همه جا هست، در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از ابزارهای بهره‌وری و بازی‌های ویدیویی گرفته تا نوشتن پست‌های وبلاگ و نرم افزارها و همچنین مکالمه و طراحی تراشه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. درحال‌حاضر، هوش مصنوعی به عنوان یک نیروی غیرقابل توقف در نظر گرفته می‌شود، اما دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز معتقدند که یک چیز می‌تواند بر آن غلبه کند و آن هوش ارگانوئیدییا OI نام دارد.

هوش ارگانوئیدی از سلول‌های واقعی مغز انسان، برای ایجاد محاسبات “شبیه مغز” استفاده می‌کند. در واقع OI مبتنی بر استفاده از خوشه‌هایی از بافت زنده به نام ارگانوئیدها است که از سلول‌های بنیادی رشد می‌کنند و رفتاری مشابه با اندام‌ها دارند. دانشمندان از این هوش به‌عنوان سخت افزاری بیولوژیکی برای تأمین انرژی سیستم‌های الگوریتمی استفاده می‌کنند. دانشگاه جان هاپکینز در حال تحقیق بر روی این موضوع است که با استفاده از OI، یادگیری پیشرفته‌تری از رایانه‌های معمولی ارائه دهد و در نهایت این اختراع منجر به بازخورد غنی‌تر و تصمیم‌گیری بهتری نسبت به هوش مصنوعی گردد.

کامپیوترهای زیستی

در مقاله‌ای که در مجله Frontiers in Science منتشر شده است، محققان از ساخت یک بیوکمپیوتریا کامپیوتر زیستی می‌گویند که در آزمایشگاه رشد داده شده و قادر است با ارگانوئیدها ارتباط برقرار کند و اطلاعات را برای آن‌ها ارسال نماید.

این تیم به راهی برای برقراری ارتباط با ارگانوئید مغز، ارسال اطلاعات و دریافت اطلاعات از آن نیاز داشتند. برای دستیابی به این هدف، آنها در سال 2022 یک دستگاه رابط مغز و کامپیوتر را توسعه دادند. این دستگاه داراییک پوسته انعطاف پذیر است و از الکترودهای کوچک برای دریافت سیگنال از ارگانوئید و ارسال سیگنال به عقب استفاده می‌کند.

ارگانوئیدهای ایجادشده توسط تیم تحقیقاتی OI جانز هاپکینز برای ایجاد نتایج مطلوب بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند نتایج دلخواه محققان را به دست آورند. ارگانوئیدهای فعلی از حدود 50000 سلول تشکیل شده‌اند، اما برای اینکه برای تحقیقات OI مفید باشند، باید نزدیک به 10 میلیون سلول داشته باشند. هنگامی که ارگانوئیدها به این سطح از پیچیدگی برسند، حدود 125 تریلیون سیناپس خواهند داشت و هر سیناپس می‌تواند 4.7 بیت اطلاعات را ذخیره کند. این بسیار بیشتر از 58 میلیارد ترانزیستور در سریعترین ابررایانه جهان است که هر کدام تنها 4 بیت اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

البته استفاده از سلول‌های مغز انسان برای تأمین انرژی کامپیوترها پیامدهای اخلاقی آشکاری دارد که محققان آن را تشخیص داده و درباره آن بحث می‌کنند. محققان همچنان بر توسعه رایانه‌ها تحقیق می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اگر رایانه علائمی از هوشیاری، درد یا رنج را نشان دهد، می‌توانند آن را به دقت شناسایی کنند یا خیر. علاوه بر این، محققان همچنین نگران محافظت از حریم خصوصی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی هستند که از سلول‌های آن‌ها برای تأمین انرژی کامپیوتر استفاده می‌شود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]