40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کامیون‌های خودران، راهکاری برای غلبه بر مشکلات لجستیک

کامیون‌های خودران، راهکاری برای غلبه بر مشکلات لجستیک

به‌زودی تجاری‌سازی کامیون‌های خودران، رشدی سریع و گسترده خواهد داشت. البته آنچه به این جریان کمک می‌کند، استارتاپ‌هایی هستند که سعی دارند با انجام آزمایش‌های جاده‌ای و تولید انبوه خودروهای تجاری سنگین خودران، پاسخگوی تقاضای بازار باشند.
در این میان، استارتاپ Pony.ai که در حوزه‌ وسایل نقلیه‌ خودران فعالیت می‌کند، به تولید کامیون‌های خودران روی آورده است. این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که با همکاری شرکت لجستیک Sinotrans و کارخانه ماشین‌آلات Sany Group، بر ارائه‌ لوجستیک هوشمند، رانندگی خودکار سطح بالا و تولید انبوه کامیون‌های سنگین هوشمند تمرکز نموده است. این استارتاپ در حال حاضر، پروژه‌های مشترکی را با Sinotrans و Sany Heavy Truck که زیرمجموعه‌ شرکت Sany Group است، آغاز کرده است. این شرکت‌ها قصد دارند با ساخت کامیون‌های خودران، حمل‌ونقل لجستیک را امکان‌پذیر سازند.
در واقع، یکی از این پروژه‌ها از قابلیت‌های این سه شرکت استفاده می‌کند، تا با ساخت اولین کامیون‌های سنگین هوشمند تاریخ، راهکارهای لجستیک هوشمندی را نیز ارائه دهد. این در حالی است که در ماه نوامبر، ۳۰ کامیون سنگین هوشمندی که اولین گروه از این کامیون‌ها محسوب می‌شدند، با تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک بین Pony.ai و Sany Heavy Truck تولید شدند و به Cyantron انتقال یافتند. در حقیقت، شرکت Cyantron متعلق به Pony.ai و Sinotrans است و قرار است طی ۳ سال آتی، ۵۰۰ دستگاه کامیون سنگین خودران خریداری نماید.

استارتاپ Pony.ai در حوزه کامیون‌های خودران

لی هنگیو Li Hengyu، معاون استارتاپ Pony.ai و رئیس دپارتمان کامیون‌های این شرکت، معتقد است که در بخش لجستیک، پتانسیل بسیار بالایی برای رشد رانندگی خودران وجود دارد. به عقیده او آنچه کامیون‌های خودران را چنین مهم و ارزشمند می‌کند، این است که در صورت کمبود شدید نیروی کار و راننده، این کامیون‌ها می‌توانند نیازها را برآورده کنند.»
معاون این استارتاپ در ادامه سخنان خود می‌گوید: «تاکنون به این فکر کرده‌ایم که چطور می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های وسایل نقلیه خودران، صنعت لجستیک را تغییر دهیم؟ ما در حال حاضر امیدواریم کامیون‌های خودران را در بزرگ‌راه‌ها به آزمایش بگذاریم، تا در نهایت، به راهکارهای ایمن‌تر و اثربخش‌تری برسیم.»
استارتاپ Pony.ai اولین دور آزمایش‌های کامیون‌های خودران در بزرگ‌راه‌های عمومی را در ماه دسامبر ۲۰۲۱ اجرا کرد. در واقع، وسایل نقلیه‌ای که تحت آزمایش قرار گرفتند، کامیون‌های خودرانی بودند که در پلتفرم FAW Jiefang J7 ساخته شده بودند. این پلتفرم عمدتاً برای کاربردهای لجستیک استفاده می‌شود و می‌تواند در بزرگ‌راه‌های شلوغ، به سطح رانندگی خودران L4 دست یابد.

کامیون‌های خودران

فعالیت سایر شرکت‌ها در حوزه کامیون‌های خودران

به گزارش شرکت EqualOcean، واقع در پکن، پیش‌بینی می‌شود شمار کامیون‌های سنگین موجود در سیستم لجستیک کشور چین تا سال ۲۰۳۰ به ۲۷/۶ میلیون برسد! این در حالی است که درآمد حاصل از کامیون‌های خودران نیز در این بازه‌ زمانی به ۹/۸۵۳ میلیارد یوآن (معادل با ۹/۱۲۳ میلیارد دلار) خواهد رسید.
ژانگ چیانگ Zhang Xiang، پژوهشگر مؤسسه فناوری Jiangxi در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه در بزرگ‌راه‌ها هیچ چراغ راهنما یا عابر پیاده‌ای وجود ندارد، شرایط جاده‎ای پیش روی کامیون‌های خودران آسان‌تر از شرایطی است که برای تاکسی‌های خودران وجود دارد.» به گفته‌ او، کامیون‌های خودران را می‌توان به حسگرها و رادارهای پیشرفته‌تر مجهز کرد. در حقیقت، کاربرد گسترده‌ کامیون‌های خودران در بخش لجستیک می‌تواند هزینه‌ حمل‌ونقل و ارسال بار را کاهش دهد، نیاز به نیروی کار را کمتر کند، بازدهی عملیاتی را ارتقاء بخشد و حوزه‌ حمل‌ونقل کالا را ایمن‌تر سازد.
مطالعات Allied Market، ارائه‌دهنده‌ خدمات مشاوره‌ای در سطح جهانی، نشان می‌دهد که بازار جهانی کامیون‌های خودران در سال ۲۰۲۰ ارزشی بیش از یک میلیارد دلار داشته است. طبق پیش‌بینی‌ها، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷/۱۲ میلیارد دلار می‌رسد؛ بدین معنی که نرخ رشد مرکب سالانه این صنعت از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ معادل ۴/۱۰ درصد خواهد بود.
چیانگ ژنگ Jiang Zheng، متخصص تحقیق ‌و توسعه گروه GAC، معتقد است: «در حال حاضر، کامیون‌های خودران عمدتاً در موقعیت‌ها و شرایط نسبتاً ساده‌ای همچون بنادر، معادن و جاده‌های بسته مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مسیر تردد کامیون‌های خودران در مقایسه با تاکسی‌های خودران ثابت‌تر است و این امر تجاری‌سازی فناوری‌های رانندگی خودران را با شرایط خاصی روبه‌رو می‌کند. حقیقت آن است که شرکت‌های لوجستیک برای کامیون‌های خودران افزایش تقاضا دارند. بی‌شک این شرکت‌ها به این موضوع واقف‌اند که این کامیون‌ها می‌توانند بازدهی کار را افزایش دهند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و از هزینه‌ حمل‌ونقل کالا بکاهند.»

فعالیت استارتاپ Plus در زمینه کامیون‌های خودران

استارتاپ Plus که در زمینه کامیون‌های خودران فعالیت دارد، فرایند تولید انبوه و پیاده‌سازی فناوری‌های رانندگی خودران را سرعت بخشیده و مقیاسی جهانی به آن‌ها داده است. این استارتاپ با شرکت FAW Jiefang که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ کامیون در چین است، همکاری کرده، تا کامیون‌های خودران بسازد. یکی دیگر از دستاوردهای این همکاری، آزمایش موفقیت‌آمیز کامیون‌های خودران سطح L4 در بزرگ‌راه Wufengshan بوده است که در ماه ژوئن ۲۰۲۱ اجرا شد.
دیوید لیو David Liu، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ Plus، می‌گوید: «آنچه باعث شده است در حوزه‌ رانندگی خودران انقلابی عظیم ایجاد شود، ادغام فناوری‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، کلان‌داده و حسگرهای پیشرفته است. کامیون‌های خودران را می‌توان یکی از امیدوارکننده‌ترین اهداف کوتاه‌مدت رانندگی خودران دانست که فاصله‌ چندانی تا تحقق ندارد.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]