40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کاهش ارزش سهام تولیدکنندگان تراشه به دنبال قانون جدید آمریکا در مورد صادرات به چین

کاهش ارزش سهام تولیدکنندگان تراشه به دنبال قانون جدید آمریکا در مورد صادرات به چین

نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های اعمال‌شده بر فروش تراشه‌های آمریکایی به چین، ارزش سهام دو شرکت بزرگ تولیدکننده تراشه، Nvidia و AMD را کاهش داده است. Nvidia معتقد است که دولت آمریکا برای مقابله با خطر به‌کارگیری تراشه‌های کشور در راستای مقاصد نظامی به دست چین و روسیه، باید سیاست‌های دیگری در پیش گرفته و مجوز جدیدی تدوین کند. موضوع نگران‌کننده این‌جاست که قوانین فعلی در مورد صادرات به چین، می‌توانند به کاهش چند میلیون‌دلاری درآمد شرکت‌ها بینجامند. طی معاملات بعد از پایان ساعت کاری در نیویورک، ارزش سهام Nvidia و AMD به‌ترتیب ۶/۶ و ۷/۳ درصد افت کرد. دن ایوز، از شرکت بانکداری Wedbush Securities، معتقد است که الزامات قانونی به Nvidia آسیب‌ می‌زنند.

مقامات چینی مخالفت جدی خود با اقدامات اخیر آمریکا را اعلام کرده‌اند. دولت چین طی اعلانیه‌ای گفته است: «اقدامات آمریکا از اصل رقابت عادلانه به دور هستند و قوانین تجارت و اقتصاد بین‌المللی را نیز زیر پا گذاشته‌اند. آمریکا باید به‌سرعت این اقدامات را متوقف کند و با شرکت‌های سراسر جهان، ازجمله چین، عادلانه و منصفانه برخورد کند و در راستای کمک به ثبات اقتصاد جهان گام بردارد.»

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده به BBC گفته است که در حال حاضر، در شرایطی قرار ندارد که بتواند سیاست‌هایش را تغییر دهد. یکی از سخنگوهای وزارت بازرگانی اظهار داشته است: «در اجرای اقدامات بعدی در رابطه با فناوری و کاربری نهایی‌اش، رویکردی جامع در پیش خواهیم گرفت، تا از امنیت ملی و سیاست‌ خارجی کشور محافظت نماییم. این بدین معنی است که جلوی دسترسی و استفاده‌ چین از فناوری‌های آمریکایی در راستای اجرای برنامه‌ «ادغام بخش نظامی و غیرنظامی» را می‌گیریم؛ چون هدف این برنامه مدرن‌سازی ارتش، زیرپا‌ گذاشتن حقوق انسانی و اقدامات بدخواهانه‌ دیگر ازاین‌دست است.»

معضل قوانین جدید مجوزدهی بر صادرات تراشه‌ها

Nvidia به‌تازگی، طی فرایند تدوین پرونده نظارتی کشوری، اعلام کرد که قوانین جدید مجوزدهی به صادرات تراشه‌های A100 و H100 این شرکت آسیب می‌زنند؛ این تراشه‌ها برای تسریع مسائل یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند. این شرکت اضافه کرد: «درصورتی‌که مشتریان نخواهند سایر محصولات پیشنهادی آمریکایی را خریداری کنند و یا دولت آمریکا مجوزها را در زمان مناسب ارائه ندهد یا به‌کل مجوزی صادر نکند، فروش به چین حدود ۴۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کند.»

ارزش سهام

سخنگوی Nvidia به BBC گفته است که سعی دارد با مذاکره با مشتریان چینی، نیازهای آینده و برنامه‌ریزی شده‌ آن‌ها را به کمک محصولات جایگزین تأمین کند. در همین حال، سخنگوی AMD نیز اعلام کرده است که شرکت پیش‌بینی نمی‌کرد قوانین جدید مبنی بر ممنوعیت انتقال تراشه‌های MI250 به چین، چنین تأثیر عمده‌ای بر کسب‌وکار شرکت داشته باشد. بعد از جنگ اوکراین، هر دو شرکت فروش به روسیه را متوقف کردند. تحلیل‌گرها معتقدند که شرایط و قوانین ایالات متحده دسترسی چین به تراشه‌های موردنیاز برای رایانش پیشرفته را دشوار می‌سازد.

البته به گفته‌ ماریو مورالز، تحلیل‌گر شرکت هوش تجاری IDC، این قوانین بر ارزش سهام و درآمدهای تولیدکنندگان آمریکایی همچون Nvidia و AMD، نیز تأثیر می‌گذارند. مورالز معتقد است که هر دو شرکت ارتباطات پررنگی با چین دارند و قوانین جدید، به‌ویژه در صورتی که چین تصمیم به تلافی بگیرد، کار را برای آن‌ها سخت خواهد کرد.

تأثیر افزایش تنش‌ها بر درآمد تولیدکنندگان تراشه

هفته‌ گذشته، Nvidia درآمد سه‌ماهه دوم خود را ۷/۶ میلیارد دلار اعلام کرد، رقمی که نسبت به پیش‌بینی‌ها کاهش چشمگیری داشته است. با‌این‌حال، شرکت گزارش داده است که درآمد حاصل از مرکز داده‌اش که تراشه‌های کامپیوتری تولید می‌کند، نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد رشد داشته است.

ایوز می‌گوید: «این کار تنها به چین آسیب نمی‌رساند، بلکه به تنش‌های ژئوپلیتیک نیز دامن می‌زند و تولیدکنندگان تراشه هم در این میان متأثر می‌شود.» جنگ بین آمریکا و چین در بحث تجارت و فناوری، سابقه‌ای طولانی دارد. تنش‌ها بین این دو کشور که بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا هستند، اوایل ماه جاری، یعنی بعد از سفر جنجال‌برانگیز نانسی پلوسی به تایوان، شدت گرفت. چین، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و اصرار دارد که حتی اگر با اعمال قدرت، این جزیره را در خود ادغام کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]