40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 اختراع کلاه هوشمند آتش‌نشانی برای نجات سریع‌تر قربانیان

اختراع کلاه هوشمند آتش‌نشانی برای نجات سریع‌تر قربانیان

متخصصین مؤسسه تازه‌‌تأسیس National Robotarium ادینبرگ کلاهی ساخته‌اند که با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی به آتش‌نشانان کمک می‌کند، قربانیان را زودتر پیدا کرده و نجات دهند. در طراحی این کلاه هوشمند آتش‌نشانی، از حسگر، دوربین حرارتی و فناوری راداری استفاده شده است. هدف از به‌کارگیری این تجهیزات، کمک به آتش‌نشانان در تشخیص هرچه بهتر مسیر در محیط‌های مملو از دود، ترسیم نقشه‌ کلی از محیط حادثه و درنهایت، نجات سریع‌تر قربانیان بوده است.

به گزارش هوشیو، کریس چیاژوان، استاد سیستم‌های سایبر- فیزیکی دانشگاه ادینبرگ در این‌باره توضیح می‌دهد: «اگرچه آتش‌نشانان قهرمان هستند، اما این فناوری هوش مصنوعی به آنها قدرت ابرقهرمانی می‌بخشد، تا بتوانند با کمک کلاه هوشمند خود درون حریق و محیط‌های آکنده از دود و تاریکی را ببینند. به‌کارگیری چنین قابلیتی، عملیات جست‌وجو و نجات حادثه‌دیدگان را بهبود می‌بخشد و از سویی دیگر در ارتقای امنیت آتش‌نشانان نیز از چندین لحاظ تأثیرگذار خواهد بود. به لطف حسگرهای به‌‌کار‌رفته در این کلاه‌های هوشمند، امکان‌ مسیریابی پیشرفته میسر می‌گردد. در آینده سعی خواهیم کرد، تا امکان برقراری ارتباط مؤثرتر میان آتش‌نشانان حاضر در صحنه و فرماندهان خارج از محیط سانحه را نیز فراهم آوریم، تا در‌نهایت سیستم اطفای حریق و نجات جان انسان‌ها از آنچه امروز شاهد آن هستیم مفیدتر و کارآمدتر گردد.»

پژوهشگران برای ساخت این محصول با مرکز آتش و نجات اسکاتلند همکاری داشته‌اند و سیستم طراحی‌شده را در تسهیلات آموزشی این سازمان به آزمایش گذاشته‌اند.

کلاه هوشمند آتش‌نشانی

کاهش چشمگیر فرایند اطفای حریق با «قابلیت دید حرارتی»

گلن مکفر، فرمانده آتش‌نشانان در توضیح دلایل نیاز به این کلاه هوشمند آتش‌نشانی، اضافه می‌کند: «گاهی اوقات قابلیت‌های به‌کار‌رفته در تجهیزات آتش‌نشانی، در کمک به فرایند جست‌وجو و شناسایی محیط محدودکننده است. این محدودیت به‌ویژه زمان اضافه‌شدن دود سیاه و حرارت بالا به حریق، بیشتر نیز خواهد بود. «قابلیت دید حرارتی» کمک شگرفی به ما می‌کند و روند پیدا‌کردن قربانیانی را که در آتش گیر افتاده‌اند، برایمان آسان‌تر می‌سازد. با تکیه بر این فناوری می‌توان به‌جای چند دقیقه، در عرض پنج تا ده ثانیه، فضای موردنظر را جست‌وجو کرد. در‌کل می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که چنین فناوری‌ای عرصه فعالیت‌های آتش‌نشانی را متحول خواهد کرد.»

به گفته‌ پژوهشگران، این دستگاه کمتر از یک کیلوگرم وزن داشته و از اجزای ارزان‌قیمتی ساخته شده، بنابراین به‌راحتی می‌تواند در کلاه‌های استاندارد آتش‌نشانان جای گیرد.

لو در مورد آینده‌ پژوهش توضیح می‌دهد: «در حال حاضر، کارکرد این دستگاه به اثبات رسیده و در گام بعدی باید همکارانی در حوزه صنعتی پیدا کنیم، که مایل به کمک برای ورود این فناوری به بازار هستند، تا از این طریق به جامعه‌ آتش‌نشانان سراسر جهان خدمت‌ کنند.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]