40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بررسی علائم حیاتی بیماران با کمک‌پرستار رباتیک

بررسی علائم حیاتی بیماران با کمک‌پرستار رباتیک

به‌تازگی رباتی ساخته شده است که قادر به اندازه‌گیری و ثبت علائم حیاتی بیماران است. آزمایش این ربات در بیمارستان الکساندرا نشان داده است که این ربات می‌تواند جایگزین حداقل دو پرستار شود. این ربات را می‌توان بازتاب آینده‌ای دانست که در آن، کمک‌پرستارهای رباتیک از پرستارها پشتیبانی می‌کنند.

این کمک‌پرستار رباتیک که فلورنس نام گرفته است، می‌تواند با بررسی برچسب روی دست بیماران یا از طریق قابلیت تشخیص چهره، بیماران را شناسایی کند و سپس علائم حیاتی‌شان را با استفاده از دوربین، حسگر و اکسیژن‌سنج، اندازه‌گیری کند. داده‌های به‌دست‌آمده مستقیماً وارد سوابق الکترونیک بهداشت ملی می‌شوند.

فلورنس قابلیت تحویل دارو، خوراکی و اشیاء مشابه به بیماران را نیز دارد. این ربات با نزدیک‌شدن به تخت، سمتی را که به بیمار نزدیک‌تر است انتخاب می‌کند، تا دسترسی‌اش راحت‌تر شود. به گفته دزماند کو، مدیر پروژه، فلورنس حاصل همکاری بین بیمارستان الکساندارا و NCS، بازوی فناوری شرکت Singtel، است. این ربات عملکرد پرستاران را هنگام اندازه‌گیری علائم حیاتی و تحویل دارو و اشیاء به بیماران مشاهده می‌کند تا درک بهتری نسبت به رویه‌ها به دست آورد.

کمک‌پرستار رباتیک

پروژه ساخت فلورنس کمک‌هزینه‌ای به ارزش ۸/۱ میلیون دلار از سوی برنامه‌ ملی رباتیک دریافت کرده است. این برنامه‌ که حاصل همکاری چندین آژانس دولتی است، قصد دارد یک اکوسیستم رباتیک بسازد. فلورنس از ماه آوریل به مدت هشت ماه مورد آزمایش قرار گرفت. کمک‌هزینه‌ دریافتی، بیمارستان الکساندرا را ملزم می‌کند که این کمک‌پرستار رباتیک را در بیمارستان‌های دیگر نیز به کار بگیرد.

مجموعه‌ها و مراکز مختلفی که تا‌به‌حال به‌صورت مستقل از یکدیگر روی نوآوری و کاربرد فناوری در بخش بهداشت‌ودرمان کار می‌کردند، اکنون به لطف این کمک‌هزینه‌ها و اقدامات، تشویق شده‌اند تا با یکدیگر همکاری داشته و پروژه‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

تینا وانگ، مدیر اجرایی مرکز ملی نوآوری‌های بهداشت‌ودرمان (NHIC)، از کمک‌هزینه‌های جدید این مرکز خبر می‌دهد که با هدف سرعت بخشیدن به اقدامات نوآورانه فراهم شده‌اند. این مرکز همچنین قصد دارد تا با از میان برداشتن مشکلات موجود که معمولاً از گردش‌های کاری و فرایندهای اداری پیچیده نشئت می‌گیرند، همکاری میان سازمان‌ها را ارتقاء دهد.

بیمارستان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از خودکارسازی و رباتیک، گردش کاری خود را بهبود ببخشند و به پرستاران اجازه دهند تا زمان بیشتری با بیماران بگذرانند. دورین هنگ، سرپرستار بیمارستان الکساندرا که در ساخت کمک‌پرستار رباتیک فلورنس نیز همکاری داشته است، معتقد است که این ربات از بار کاری پرستاران می‌کاهد و بدین ترتیب، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به انجام کارهای معنادارتر و پیچیده‌تر مشغول شوند.

کمک‌پرستار رباتیک

آیا ربات پرستار می‌تواند راه خود را به بیمارستان‌ها باز کند؟

به گفته‌ دکتر لارنس هو، رئیس مرکز نوآوری‌های درمانی NHIC، می‌گوید کاربرد فلورنس در مقیاس گسترده به هزینه‌ ساخت و به‌کارگیری ربات و صرفه‌جویی‌اش در نیروی کار موردنیاز بستگی دارد. وی معتقد است این مقایسه‌ هنوز به نتیجه‌ قطعی نرسیده است. هو ادامه می‌دهد: «به نظر من، باید ربات پرستار را با آغوش باز بپذیریم. برای این‌که به این پذیرش برسیم، باید رویه‌های کاری گذشته را کنار بگذاریم و به یادگیری مباحث جدید روی بیاوریم.»

امروزه، علاوه بر کمک‌پرستار رباتیک فلورنس، ربات‌های دیگری همچون Temi the robot نیز در اختیار بیمارستان‌ها و بیمارها قرار دارند. Temi که به نقل از کاربران به یک iPad چرخ‌دار تشبیه شده است، در دوران همه‌گیری کرونا، به بیمارانی که در بخش‌های شلوغ مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند کمک می‌کرد تا با خانواده‌شان تماس ویدئویی بگیرند. به گفته‌ پینگ گک‌کنگ، سرپرستار بیمارستان شانگی، با استفاده از این ربات، پرستارها دیگر مجبور نبودند زمان باارزش خود را صرف نگه‌داشتن تلفن برای بیماران کنند.

آیا ربات پرستار می‌تواند راه خود را به بیمارستان‌ها باز کند؟

طبق توضیحات گک‌کنگ، بیمارستان شانگی قصد دارد برای پذیرش و هدایت ملاقات‌کنندگان نیز از ربات‌ها استفاده کند. به‌علاوه، کنار تخت هریک از بیماران، یک تبلت قرار خواهد گرفت که به آن‌ها کمک می‌کند که برنامه‌ روزانه‌شان را چک کنند، به بازی مشغول شوند و یا حتی غذا سفارش دهند. Temi در بیمارستان‌های دیگر نیز به کار می‌رود؛ به عنوان مثال، در بیمارستان TTSH برای انتقال دارو در بخش‌ها استفاده می‌شود.

به گفته‌ لیم ون‌چی، مدیر RoboSolutions که توزیع‌کننده‌ Temi در سنگاپور، مالزی و اندونزی است، این ربات در سال ۲۰۱۹ در هنگ‌کنگ ساخته شده است و درحال‌حاضر در ۲۳ بیمارستان و بیش از ۳۰۰ خانه سالمندان به کار می‌رود. دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور (SUSS) در سه خانه سالمندان و دو مهدکودک، از Temi برای آموزش ویدئویی، هشدار به کارکنان و انجام اقدامات اضطراری استفاده می‌کند.

با توجه به کمبود شدید کادر درمان، فناوری پتانسیل بالایی برای کاهش بار کاری این حوزه دارد. پرستاران می‌توانند با تکیه بر کمک‌پرستار رباتیک و سایر محصولات نوآورانه‌، در زمان خود صرفه‌جویی کرده و به انجام مسائل مهم‌تر بپردازند تا خدماتی بهتر و اثربخش‌تر برای بیماران فراهم آورند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]