پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کنترل هواپیمای نظامی با هوش مصنوعی برای اولین بار

کنترل هواپیمای نظامی با هوش مصنوعی برای اولین بار

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بی‌شک، ارتش آمریکا برای تقویت زرادخانه هوایی خود، بر قدرت هواپیماهای بدون سرنشین و پهبادهای خود متکی است و به همان میزان، نیز برای هدایت هواپیماهای خود به اپراتورهای انسانی وابسته است. معاون دستیار وزیر نیروی هوایی آمریکا، دکتر ویل روپر به Popular Mechanics اظهار داشت طی یک عملیات مانور آزمایشی، برای اولین بار کنترل هواپیمای نظامی با هوش مصنوعی انجام شد. این هوش مصنوعی در این عملیات کنترل یک هواپیمای نظامی آمریکایی را که در سیستم نظامی این کشور در حال خدمت‌رسانی است، به دست گرفت. هوش مصنوعی به عنوان «کمک خلبان» پروازی که در کالیفرنیا و در تاریخ 15 دسامبر انجام گرفت، هدایت هواپیمای جاسوسی U-2 دراگون لیدی U-2 Dragon Lady را بر عهده داشت.

الگوریتم هوش مصنوعی که در این سیستم کنترل هوشمند به کار رفته است، ARTUμ نام دارد که گونه‌‌ای از الگوریتم هوش مصنوعی μZero است که در حال حاضر برای انجام بازی‌‌هایی مانند شطرنج توسط روبات به‌‌کار گرفته‌‌ می‌‌شود. الگوریتم ARTUμ  که به عبارتی، از همان خانواده هوش مصنوعی به حساب‌‌ می‌‌آید، در هنگام حمله شبیه‌سازی‌شده موشکی به پایگاه نیروی هوایی بیل، کنترل نهایی رادار را نیز بر عهده داشت. طی آن عملیات، این الگوریتم هوشمند بود که مشخص‌‌ می‌‌کرد چه زمانی باید بر شکار موشک تمرکز کرد و چه زمانی باید بر حفظ و بقای خود هوش مصنوعی تمرکز داشت. این وظایف در واقع باعث شد این الگوریتم هوشمند به رهبر آن ماموریت تبدیل شود. هوش مصنوعی در این عملیات عهده‌دار عملیات پرواز نبود، اما تعیین‌‌ می‌‌کرد که خلبان انسانی باید کجا پرواز کند. اعضای تیم فدلب U-2 U-2 FedLab به مدت یک ماه الگوریتم‌های μZero را آموزش دادند تا برای کار با رادار آماده شود. این تیم در طول این یک ماه هوش مصنوعی را برای شناسایی دشمنان و هوشیاری در مقابل خطر در هنگام تعامل با خلبان آموزش داد. در اقدامی دیگر، الگوریتم بهینه‌سازی‌شده هوش مصنوعی ARTUμ برای کاهش ریسک‌های ناشی از تصمیماتش، از سیستم‌های دیگر نیز جدا شد.

نکته قابل‌توجهی که این خبر دربردارد، کاربرد هوش مصنوعی در ارتش، عملیات نظامی و هوابردها و نیز کنترل هواپیمای نظامی با هوش مصنوعی است. موضوع این است که حتی در شرایط آزمایشگاهی و تست‌های هوش مصنوعی نیز دیده نشده که یک سیستم هوش مصنوعی وظایف جنگی را به عهده بگیرد. این هواپیمای بدون سرنشین جنگنده داگ فایتینگ که با هوش مصنوعی هدایت‌‌ می‌‌شود، قرار نیست تا جولای 2021 پرواز کند و نکته دیگر این‌که فریب این سیستم‌ها و به عهده گرفتن هدایت آن‌ها با هوش انسانی کار سختی نیست. در حال حاضر، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در حال تدوین دستورالعمل‌های اخلاقی هوش مصنوعی است که اجازه نمی‌دهد کامپیوترها بتوانند به خودی خود و با تصمیم روبات، حمله‌های نظامی را انجام دهند.

برای اثبات مفید بودن هوش مصنوعی به کنترل کامل هوابردها و سیستم‌های هدایت وسایل‌نقلیه نیاز نیست. هر چند که هوش مصنوعی قادر است به خلبانانی که در شرایط پیچیده قرار‌‌ می‌‌گیرند، کمک کند و هدایت هواپیما را نیز به عهده بگیرد. این فناوری‌‌ می‌‌تواند به برخی از سیستم‌ها کمک کند یا حتی هدایت کامل آن‌ها را به عهده بگیرد. با کمک فناوری‌های هوش مصنوعی، خلبانان ارتش‌‌ به راحتی می‌‌توانند به جای هدایت هوابردها در حین انجام مأموریت، بر موضوعات مهم‌تری تمرکز کنند.

دیگر مطالب هوش مصنوعی در جهان را از دست ندهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]