40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کوپایلت+ و ریکال، مهمان‌های هوشمند کاربران ویندوز

مهم‌ترین دستاوردهای مایکروسافت در رویدادهای سرفیس و بیلد ۲۰۲۴

کوپایلت+ و ریکال، مهمان‌های هوشمند کاربران ویندوز

مایکروسافت در رویداد اخیر خود، سرفیس و بیلد ۲۰۲۴ از قابلیت جدیدی به نام Recall برای پی‌سی‌های نسل جدید رونمایی کرد که بر پایه بر هوش مصنوعی است. ریکال (Recall) که پیش‌تر با اسم رمز AI Explorer در گزارش‌ها مطرح شده بود، این قابلیت را فراهم کرده است تا با دسترسی به داده‌های موجود در کامپیوتر و نرم‌افزارهای کاربران، هر آنچه را آن‌ها لازم دارند به خاطر بسپارد. علاوه بر این، قابلیت‌های تمامی رایانه‌های شخصی Copilot Plus در رویداد سرفیس مایکروسافت معرفی شدند و از اضافه شدن هوش مصنوعی GPT-4o به کوپایلت هم اطلاعاتی ارائه شد. مایکروسافت همچنین از Windows Copilot Runtime رونمایی کرد که شامل ۴۰ مدل هوش مصنوعی مختلف است و می‌تواند در ویندوز ۱۱ استفاده شود.

قابلیت Recall روی همه کامپیوترهای ویندوز ۱۱ فعال نیست

با قابلیت جدید Recall هرآنچه کاربر می‌بیند و هر کاری که با کامپیوتر خود انجام می‌دهد، در حافظه سیستم ضبط می‌شود و بر اساس آن، کاربر می‌تواند بین تمام اطلاعات موجود جست‌وجو و داده‌های خود را پیدا کند. با این قابلیت جدید، دیگر چیزی فراموش نمی‌شود.

همه کارهایی که در ویندوز ۱۱ انجام می‌شود، به‌صورت تایم‌لاین قابل مرور (خط‌زمانی) در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. با Recall می‌توان درباره جلسات زنده و ویدئوها جست‌وجو کرد. همچنین این امکان فراهم است تا پاسخ‌ها را با قابلیت Live Captions (توضیحات برخط) که به تهیه و ثبت متن جلسه یا رونوشت از آن‌ها می‌پردازد، دریافت کرد.

قابلیت جدید Recall برای کامپیوترهای پیشرفته نسل جدید معرفی شده و از طریق هوش مصنوعی به حافظه کاربران در ویندوز ۱۱ تبدیل خواهد شد. دامنه عملکردی آن بسیار گسترده است. گفت‌وگو در جلسات زنده، ثبت تمام کارهایی که در اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌دهید و ثبت تمام سایت‌هایی که برای پژوهش از آن‌ها استفاده می‌کنید، تنها نمونه‌هایی از کارهایی است که می‌توان با Recall انجام داد.

مایکروسافت در رویداد بیلد ۲۰۲۴ وعده داد که همه داده‌های جمع‌آوری‌شده از کارهای کاربران به‌صورت محلی ذخیره و پردازش خواهد شد و خصوصی باقی خواهد ماند. همچنین کاربران این امکان را دارند که به اختیار خود این ویژگی را متوقف یا داده‌های گردآوری‌شده را حذف کنند یا حتی تعیین کنند که تصمیم دارند از کدام برنامه‌ها داده‌ای جمع‌آوری نشود.

اگر احساس می‌کنید چنین قابلیتی به گوشتان آشنا است، جالب است بدانید که مایکروسافت پیش‌ازاین در ویندوز ۱۰ نیز ابزاری به نام TimeLine را با قابلیتی مشابه اما عملکردی محدودتر عرضه کرده بود، ولی در سال ۲۰۲۱ آن را متوقف کرد.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این قابلیت جدید روی همه کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۱ فعال نیست. Recall که مبتنی بر هوش مصنوعی است تنها با «پی‌سی‌های کوپایلت پلاس» سازگار است، رده جدیدی از محصولات که به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام مجهزند. این تراشه واحد پردازش عصبی (NPU) دارد که برای عملکرد Recall لازم خواهد بود.

هوش مصنوعی GPT-4o به کوپایلت اضافه می‌شود

مایکروسافت پیش‌ازاین دسترسی به مدل GPT-4 را با Copilot برای کاربران فراهم کرده بود و در رویداد سرفیس اعلام کرد که هوش مصنوعی GPT-4o نیز به‌زودی به کوپایلت اضافه خواهد شد.

مایکروسافت در رویداد خود نحوه اضافه شدن GPT-4o را به کوپایلت نشان داد. در این نمایش که از بازی Mincecraft استفاده شد، حضار در مراسم دیدند که Copilot می‌تواند اتفاقات محیط دسکتاپ را ببیند و نسبت به آن‌ها پاسخ دهد. درواقع کوپایلت با کمک هوش مصنوعی GPT-4o می‌تواند بازیکن ماینکرفت را راهنمایی کند.

برای مثال، زمانی که بازیکن ماینکرفت در بازی با یک زامبی روبه‌رو می‌شود، هوش مصنوعی با گفتن جمله: «اوه یک زامبی!» به او هشدار می‌دهد. درواقع Copilot به‌زودی می‌تواند هرآنچه را بازیکنان مشاهده می‌کنند، ببیند و با کمک GPT-4o به آن‌ها واکنش نشان دهد.

اضافه شدن کوپایلت به File Explorer

در این رویداد، مایکروسافت نحوه ادغام Copilot را نیز در File Explorer و Notifications نشان داد. این ادغام، سبب می‌شود تا کاربران بتوانند فایل‌ها را با سرعت بیشتری ویرایش کنند یا به نوتیفیکیشن‌ها با پاسخ‌های ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی پاسخ دهند.

معرفی لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس

علاوه بر این، مایکروسافت از «کوپایلت پلاس پی‌سی» مجهز به سخت‌افزار هوش مصنوعی داخلی در رویداد سرفیس رونمایی کرد که نشان می‌دهد موج جدیدی از سیستم‌های کامپیوتری مجهز به هوش مصنوعی در حال توسعه‌اند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این رویداد، دستگاه جدید این شرکت را با نام «Copilot+PC» معرفی کرد. او در این رویداد که در مقر این شرکت واقع در ردموند، واشنگتن برگزار شد، اعلام کرد: «سیستم‌های کامپیوتری تحت نام تجاری Copilot Plus توسط تمام شرکای اصلی لپ‌تاپ ازجمله دل، لنوو، سامسونگ، اچ‌پی، ایسر و ایسوس عرضه می‌شوند. خط تولید سرفیس این شرکت، مدل‌های PC Copilot Plus را نیز ارائه خواهد کرد».

 در حال حاضر مایکروسافت تلاش می‌کند تا هوش مصنوعی را به لپ‌تاپ‌ها بیاورد. این شرکت، نام تجاری جدید کوپایلت پلاس پی‌سی (Copilot+PC) را برای محصولات جدید خود انتخاب کرده است که شامل لپ‌تاپ‌های ویندوزی با سخت‌افزار هوش مصنوعی داخلی و پشتیبانی از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم‌عامل خود هستند.

این در حالی است که مایکروسافت تلاش زیادی برای استفاده از تراشه‌های ARM در لپ‌تاپ‌های ویندوزی انجام می‌دهد. نادلا دراین‌باره گفت: «لپ‌تاپ‌های دارای تراشه‌های اینتل و AMD ویژگی‌های هوش مصنوعی را نیز ارائه خواهند کرد».

یوسف مهدی، مدیر اجرایی ویندوز مایکروسافت نیز در این مراسم گفت: «لپ‌تاپ‌های جدید ۵۸ درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر با پردازنده M3 خواهند بود و باتری آن‌ها، تمام روز را جوابگو خواهد بود».

البته او توضیح نداد که آیا ویژگی باتری در مورد تمام لپ‌تاپ‌های Copilot+PC صادق است یا فقط مدل‌هایی که تغییر پردازنده می‌دهند. مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند تا سال آینده ۵۰ میلیون دستگاه لپ‌تاپ با نام تجاری Copilot Plus PC به فروش برسد.

مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس به لطف پردازنده عصبی‌شان، قابلیت ریکال (Recall) است که می‌تواند از هوش مصنوعی برای ایجاد «حافظه عکاسی» قابل‌جست‌وجو از همه فعالیت‌هایی که توسط کاربر انجام شده و هرآنچه کاربر روی سیستم کامپیوتری دیده است، استفاده کند. (چند پاراگراف بالاتر را بخوانید)

علاوه بر این لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس، بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی را به‌عنوان بخشی از ویندوز ۱۱ اجرا می‌کنند. همچنین دستیار هوش مصنوعی داخلی مایکروسافت از GPT-4o نیز پشتیبانی خواهد کرد.

سرفیس پرو جدید معرفی شد

سرفیس پرو جدید که با هر دو نسخه اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس عرضه می‌شود، از واحد پردازش عصبی (NPU) تراشه کوالکام بهره می‌برد که می‌تواند امور مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی را انجام دهد. گویا این دستگاه قرار است مثل دیگر پی‌سی‌های جدید کوپایلت پلاس شارژدهی باتری حدود ۲۲ ساعتی داشته باشد.

سرفیس لپ‌تاپ جدید از امروز برای پیش سفارش در دسترس خواهد بود و انتظار می‌رود در ماه آینده عرضه آن آغاز شود. این دستگاه با ویندوز ۱۱ نسخه ۲۴H2 عرضه می‌شود، اما بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی «کوپایلت پلاس» تا اواخر امسال که نسخه ۲۴H2 به شکل گسترده عرضه شود، در دسترس نخواهند بود.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]