40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 گام بلند گوگل در تکامل هوش مصنوعی

مروری بر کنفرانس سالانه گوگل

گام بلند گوگل در تکامل هوش مصنوعی

همین چند هفته پیش بود که مدیرعامل گوگل از احتیاط این شرکت برای گسترش هوش مصنوعی به تمام محصولاتش سخن گفته بود؛ اما سه‌شنبه گذشته شاهد نمایشی باشکوه از ورود هوش مصنوعی به تمام محصولات گوگل، غول دنیای اینترنت بودیم.

اوایل اردیبهشت بود که «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل از تصمیم این شرکت برای معرفی دوباره همه محصولات خود با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد؛ البته پیچای نگرانی‌های خود را پنهان نکرد و گفت ازآنجایی‌که فناوری جدید هوش مصنوعی مولد، خطراتی مانند گسترش اطلاعات نادرست را رواج می‌دهد، گوگل در استفاده از این فناوری در موتور جستجوی خود، محتاط است. این در حالی است که بیش از دو میلیارد نفر از فناوری موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و این ابزار در سال گذشته ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است.

روز سه‌شنبه گذشته، کنفرانس سالانه گوگل در «مانتین ویو، کالیفرنیا» برگزار شد و «آقای پیچای» نشان داد که چگونه کار مستمر این شرکت روی هوش مصنوعی سرانجام به موتور جستجو نیز نفوذ کرد. او گفت: «از این هفته، کاربران آمریکایی شاهد ویژگی جدیدی به نام «بررسی اجمالی هوش مصنوعی» (AI Overview) خواهند بود که خلاصه‌ای از اطلاعات را بالای نتایج جستجوی سنتی تولید می‌کند. تا پایان سال نیز بیش از یک میلیارد نفر به این فناوری دسترسی پیدا خواهند کرد.»

کنفرانس سالانه گوگل 2024
«ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل / تصویر برگرفته از ویدیوی کنفرانس در یوتیوب گوگل

به‌احتمال‌زیاد «بررسی اجمالی هوش مصنوعی» نگرانی‌هایی را افزایش خواهد داد از این جهت که وب‌سایت‌ها ترافیک کمتری را از جستجوی گوگل دریافت می‌کنند. این موضوع محدودیت بیشتری را برای صنعت تولید محتوا به وجود می‌آورد که پیش‌ازاین نیز عقب افتادنش را نسبت به دیگر پلتفرم‌های فناوری احساس کرده است.

به‌واسطه این فناوری، کاربران می‌توانند در نتایج جستجوی گوگل، خلاصه‌های طولانی‌تری را درباره موضوع موردنظر بخوانند و این ویژگی می‌تواند نیاز برای مراجعه به وب‌سایت‌های دیگر را کاهش می‌دهد؛ زیرا لینک‌های موجود در بررسی اجمالی هوش مصنوعی در مقایسه با جستجوی سنتی، کلیک‌های بیشتری از کاربران دریافت می‌کنند. گوگل این نگرانی‌ها را کم‌اهمیت اعلام کرده است؛ به‌طوری‌که «لیز رید»، معاون رئیس جستجوی گوگل در پست وبلاگ خود نوشت: «ما به تمرکز بر ارسال ترافیک ارزشمند به ناشران و خالقان ادامه خواهیم داد.»

گوگل همچنین مجموعه‌ای از نوآوری‌های دیگر را برای کسب برتری در نبرد سه‌جانبه با مایکروسافت و OpenAI، سازنده ChatGPT رونمایی کرد. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به مدل هوش مصنوعی سبک، تراشه‌های جدید و به‌اصطلاح ابزارهایی اشاره کرد که به کاربران در انجام وظایف خود کمک می‌کنند. آقای پیچای در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل گفت: «ما در ابتدای راه تغییر پلتفرم هوش مصنوعی هستیم و می‌خواهیم همه افراد از جمله توسعه‌دهندگان، استارت‌آپ‌ها و عموم مردم، از آنچه جمنای پمی‌تواند انجام دهد بهره‌مند شوند.» 

کنفرانس سالانه گوگل 2024
«ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل / تصویر برگرفته از ویدیوی کنفرانس در یوتیوب گوگل

هنگامی‌که ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد، برخی از فعالان حوزه فناوری آن را تهدیدی جدی برای موتور جستجوی گوگل که محبوب‌ترین روش برای به دست آوردن اطلاعات آنلاین است، دانستند. از آن زمان، گوگل پیوسته روی موضوع هوش مصنوعی کارکرده و درنهایت خانواده‌ای از فناوری‌ها را به نام «جمنای» منتشر کرده که شامل مدل‌های جدید هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان و چت‌بات برای مصرف‌کنندگان است. گوگل همچنین این فناوری را در یوتیوب، جی‌میل و داکس اضافه کرده است تا به کاربران کمک کند ویدیوها، ایمیل‌ها و پیش‌نویس‌های خود را با کمترین تلاش تولید کنند. در تمام این مدت نیز، رقابت پایاپای گوگل با OpenAI و شریک آن، مایکروسافت، ادامه داشته است.

روز قبل از کنفرانس گوگل، OpenAI نسخه جدیدی از ChatGPT را که بیشتر شبیه به دستیار صوتی است، ارائه داد. در رویداد سیلیکون‌ولی، گوگل نشان داد که چه برنامه‌هایی برای عمیق‌تر کردن تأثیر هوش مصنوعی در زندگی کاربران در دست اجرا دارد. این شرکت پروژه «آسترا» را ارائه داد تا نشان دهد هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به‌عنوان موجودی مستقل عمل کند، با کاربران به‌صورت صوتی گفتگو کند و به تصاویر و ویدئوها پاسخ دهد. برخی از این توانایی‌ها امسال برای کاربران چت‌بات جمنای گوگل در دسترس خواهند بود.

«دمیس حسابیس»، مدیرعامل دیپ‌مایند، آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل، در پست وبلاگ خود نوشت: «دیپ‌مایند، جمنای ۱.۵ فلش را که برای سرعت و کارایی بالا طراحی‌شده اما سبک‌تر از جمنای ۱.۵ پرو است؛ همراه با جیمنی ۱.۵ میان‌رده برای بسیاری از خدمات گوگل عرضه کرده است. این مدل جدید در استدلال «بسیار توانمند» است و همچنین در خلاصه‌سازی اطلاعات، گفتگو و توضیح تصاویر و ویدئوها خوب عمل می‌کند».

کنفرانس سالانه گوگل 2024
«دمیس حسابیس»، مدیرعامل دیپ‌مایند / تصویر برگرفته از ویدیوی کنفرانس در یوتیوب گوگل

این شرکت مدل دیگری از هوش مصنوعی به نام Veo را معرفی کرد که مشابه با سیستم Sora از OpenAI، ویدیوهای باکیفیت بالا را بر اساس دستورات متنی ساده تولید می‌کند. گوگل اعلام کرد که برخی از تولیدکنندگان محتوا می‌توانند Veo را پیش‌نمایش کنند و دیگران می‌توانند برای دسترسی به آن در لیست انتظار قرار بگیرند. 

گوگل پیش‌بینی می‌کند که در ادامه سال جاری، برخی از توانایی‌های Veo را به YouTube Shorts، رقیب TikTok به‌عنوان پلتفرم ویدئویی و سایر محصولات اضافه کند. گوگل همچنین آخرین نسخه‌های ابزار تولید موسیقی خود، Lyria و ابزار تولید تصویر، Imagen 3 را به نمایش گذاشت.

در بهمن‌ماه گذشته، چت‌بات جمنای گوگل در شبکه‌های اجتماعی به دلیل امتناع از تولید تصاویر افراد سفیدپوست و ارائه تصاویر نادرست از چهره‌های تاریخی موردانتقاد قرار گرفت. این شرکت اعلام کرد که توانایی تولید تصاویر افراد را تا زمانی که این مشکل حل شود، متوقف خواهد کرد.

در ماه‌های آینده، گوگل Gemini Live را اضافه خواهد کرد که به کاربران امکان می‌دهد از طریق دستورات صوتی با چت‌بات صحبت کنند. بنا بر گفته گوگل، این چت‌بات به صداهایی طبیعی پاسخ خواهد داد و کاربران می‌توانند از Gemini برای پرسیدن سؤالات خود استفاده کنند.

کنفرانس سالانه گوگل 2024
«لیز رِید»، معاون گوگل در بخش جستجو / تصویر برگرفته از ویدیوی کنفرانس در یوتیوب گوگل

در ادامه سال ۲۰۲۴، کاربران قادر خواهند بود با استفاده از دوربین‌های خود، دنیای فیزیکی اطرافشان را به Gemini Live نشان دهند و در مورد آن با این چت‌بات گفتگو کنند. علاوه بر خلاصه‌های هوش مصنوعی، موتور جستجوی گوگل، صفحات نتایج جستجو را که با هوش مصنوعی سازمان‌دهی شده‌اند، ارائه خواهد داد. این صفحات با عناوین تولیدی که انواع مختلف محتوا را برجسته می‌کنند، نشان داده می‌شوند. این ویژگی با نتایج غذا و دستورالعمل‌ها شروع خواهد شد و بعداً برای خرید، سفر و پرسش‌های سرگرمی ارائه می‌شود.

آقای پیچای در جلسه‌ای توجیهی که پیش از کنفرانس برگزار شد، گفت: «انتظار دارد اکثریت قریب‌به‌اتفاق مردم از طریق موتور جستجوی گوگل با فناوری هوش مصنوعی جمنای تعامل داشته باشند. ما برای مردم در حال ایجاد تعاملی بیشتر و یکپارچه با جمنای هستیم.»

منبع: The New York Times

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]