40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 گام مهم محققان MIT جهت دستیابی به «هواپیما‌های خودران هوشمند»

گام مهم محققان MIT جهت دستیابی به «هواپیما‌های خودران هوشمند»

فناوری به‌کاررفته در هواپیماها، خصوصاً جت‌های جنگی مافوق‌صوت، روزبه‌روز در حال بهبود است و کارایی و سرعت آنها در هر نسل با افزایش چشمگیری روبه‌رو است. اما سؤال اینجاست که آیا خلبانان نیز می‌توانند خود را با این تحولات وفق بدهند؟ سرعت بیش از حد معمول، فشار بسیار زیادی را بر بدن خلبانان وارد می‌کند و می‌تواند تا حد ازدست‌رفتن هشیاری و حتی مرگ نیز پیش برود. مواردی ازاین‌دست باعث می‌شود که ظرفیت انسانی لازم برای بهره‌برداری از تکنولوژی‌های جدید وجود نداشته باشد.

«خلبان اتوماتیک»، راهکاری است که به‌عنوان جایگزین خلبان‌های انسانی در نظر گرفته می‌شود. این خلبان‌های خودکار هوشمند تا به امروز در مواردی خاص به‌عنوان کمک‌خلبان فعالیت داشته‌اند؛ اما به دلیل نقص‌های فراوان، هیچ‌گاه موفق نشده‌اند به طور کامل هدایت یک فروند هواپیما را بر عهده بگیرند. چالشی که محققان MIT در تلاش‌اند تا با ارائه راهکاری جدید مبتنی بر یادگیری ماشین بر آن غلبه کنند و گامی تأثیرگذار در جهت دستیابی به هواپیماهای تماماً خودکار بردارند.

هواپیما‌های خودران هوشمند

رویکرد تازه محققان توانسته ایمنی و پایداری خلبان‌های اتوماتیک را تا ۱۰ برابر افزایش دهد و هواپیما را در سلامت کامل به نقطه مورد هدف هدایت کند. “Chuchu Fan”، استادیار هوانوردی و یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «پیش‌ازاین، افراد زیادی علاقه‌مند بودند که بر روی مسئله خلبان تماماً هوشمند کار کنند؛ اما زمانی که با آیرودینامیکی چنین بزرگ و پیچیده روبه‌رو می‌شدند، نمی‌دانستند که چگونه با آن کنار بیایند.»

مدل یادگیری ماشین استفاده‌شده در این تحقیقات بر اساس روش آزمون و خطاست. در این مدل، هر رفتار صحیح ماشین برای دستیابی به هدف خود با یک پاداش مواجه می‌شود و پس از هزاران مرتبه تلاش، مدل‌سازی موردنظر انجام می‌شود. اما چالش پیش روی محققان در این تکنیک، آن است که برای خلبان اتوماتیک دو هدف در نظر گرفته شده؛ پایدار ماندن و اجتناب از موانع. آنها برای حل این چالش، آزمایش را به دو بخش متفاوت تقسیم کردند.

در بخش نخست، مسئله بهینه‌سازی به باقی‌ماندن در مسیر مشخص محدود می‌شود. به‌طوری‌که خلبان خودکار آموزش می‌بیند که در یک مسیر ازپیش‌تعیین‌شده باقی بماند و هواپیما را به هدف موردنظر برساند. در دومین مرحله، اجتناب از برخورد با موانع اجرایی می‌شود و هواپیما باید مانورهای شدیدی را انجام دهد تا به موانع موجود در میانه راه برخورد نکند.

هواپیما‌های هوشمند

دکتر «سو»، دیگر محقق این پروژه می‌گوید: «هدف ما این است که مدل خلبان هوشمند به مرحله‌ای از ایمنی و پایداری برسد که در مواقع دشواری که حتی خلبان انسانی نیز قادر به حل مشکل نیست، بتواند مدیریت وضعیت اضطراری را بر عهده بگیرد و از آن سربلند بیرون بیاید.»

اجرای این مدل پیشرفته در دنیای واقعی می‌تواند نقطه عطفی در میان وسایل نقلیه خودران باشد. چرا که حتی اگر به طور کامل هدایت هواپیماهای مسافربری به آنها سپرده نشود، می‌تواند در کنترل خودروهای شخصی و کمک به حفظ تعادل ماشین در جاده‌های برفی و لغزنده کارساز باشد.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا روزی فرامی‌رسد که کنترل هواپیماها به طور کامل به هوش مصنوعی واگذار شود؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]