40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره سالمندان گمشده

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره سالمندان گمشده

پلیس چین قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره‌ سالمندان گمشده استفاده کند؛ این کار با کمک دوربین‌های نظارتی و امنیتی که در سراسر کشور وجود دارند، عملی خواهد شد. دوربین‌های نظارتی و امنیتی، اغلب برای ایجاد امنیت و آسایش شهروندان کاربرد دارند که البته استفاده از آن‌ها برای پیدا کردن افراد آسیب‌پذیر جامعه می‌تواند کمکی بالقوه برای دولت باشد. در حال حاضر بر اساس آمار منتشره، در حدود 500 هزار سالمند در هر سال در کشور چین گم می‌شوند؛ یعنی روزی 1370 نفر. حدود 72 درصد از این  افراد، مشکلات ذهنی دارند و همین مسئله موجب شده است تا پلیس تلاش بیشتری برای شناسایی و برگرداندن آن‌ها به خانه داشته باشد.


کشور چین از جمله کشورهایی است که دارای تعداد زیادی شرکت پیشگام و فعال در زمینه‌ی تشخیص چهره است. سال گذشته شرکت SenseTime در چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری را بر روی استارت‌آپ‌های فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی در سطح جهان داشته است. بخشی از جذابیت سرمایه‌گذاری در شرکت SenseTime ناشی از همکاری با دولت چین برای کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه نظارتی وسیع این کشور است. سیستم Viper SenseTime شرکت SenseTime در حال حاضر در حال پردازش و تجزیه‌وتحلیل بیش از 100 هزار سیگنال هم‌زمان از دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، دستگاه‌های خودپرداز و …است که از آن‌ها برای برچسب‌زنی و تشخیص چهره افراد استفاده می‌کند. با وجود اینکه SenseTime بزرگ‌ترین و معتبرترین کمپانی فعال در زمینه تشخیص چهره در چین است، با این حال خواهان ایجاد استانداردهای تشخیص چهره برای ایجاد صنعتی سالم‌تر است. در میان مردم عدم اعتماد به سیستم‌های تشخیص چهره نیز بالاست. بر اساس گزارشات اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا سیستم تشخیص چهره آمازون  هنگام تطبیق افراد با عکس‌ها، به اشتباه کسانی را که دارای رنگ پوست تیره‌تری هستند بیشتر به عنوان مجرم تشخیص می‌دهد.

بر اساس گزارشی دیگر، آزمایش‌هایی که از مایکروسافت، ++Face و IBM به عمل آمده است، نشان می‌دهد که در تمامی تشخیص چهره‌هایی که از زنان سیاه‌پوست به عمل آمده است، دقت تشخیص چهره در حدود 65.3 درصد بوده است. بعد از این یافته‌ها، IBM اعلام کرد که الگوریتم‌های تشخیص چهره خود را بهبود می‌بخشد. طی ارزیابی مجدد، این میزان از 65.3 درصد به 83.5 درصد افزایش پیدا کرد. کمپانی ++Face پروژه شهر هوشمند به نام Wisdom Community را در منطقه Haidian پکن اجرایی کرد که با استفاده از آن می‌توان به آسانی به شناسایی و ردیابی افراد سالمند که مفقود شده‌اند نیز اقدام کرد. این فناوری کمپانی ++Face در سایر مناطق کشور چین نیز برای پیدا کردن موارد مفقود شده کمک کرده است. به عنوان مثال در اکتبر سال گذشته مردی مسن که دچار بیماری آلزایمر بود در ایستگاه پلیس چانگل واقع در منطقه شینچینگ شناسایی شده و در کمتر از یک ساعت به خانه بازگردانده شد.

با وجود اینکه نگرانی‌های بسیاری پیرامون مسائل مرتبط با فناوری تشخیص چهره وجود دارد، با این حال استفاده از این فناوری توسط پلیس برای یافتن افراد آسیب‌پذیر، یک استفاده‌ی مثبت از این فناوری محسوب می‌شود که می‌تواند جان افراد بسیاری را نجات داده و آن‌ها را به جمع خانواده‌شان بازگرداند.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]