پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 شبیه‌سازی سه‌بعدی حرکات بدن به وسیله دستبند هوشمند

شبیه‌سازی سه‌بعدی حرکات بدن به وسیله دستبند هوشمند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محققان دانشگاه کرنل واقع در آمریکا موفق به ساخت یک دستبند هوشمند شده‌اند که به‌وسیله یک دوربین، قادر است وضعیت بدن را به‌صورت سه‌بعدی و همزمان شبیه‌سازی کند.

پیش از این، ردیاب‌های گوناگونی جهت شناسایی حرکات بدن به‌صورت سه‌بعدی در دسترس قرار گرفته بودند که از جمله آنها می‌توان به Motion capture اشاره کرد اما این فناوری‌ به‌دلیل استفاده از سنسور‌ها و دوربین‌ها متعدد، هزینه‌ بسیار زیادی را به دنبال داشت و برای استفاده از آن‌ باید به استودیوهای مخصوصی مراجعه می‌شد. حالا اما دانشمندان با توسعه این دستبند هوشمند که BodyTrak نام دارد، گامی بسیار مهم در جهت تحول دوربین‌های اسکنر سه‌بعدی بدن برداشته‌اند. این دستگاه در برنامه‌های واقعیت مجازی VR و متاورس کاربرد ویژه‌ای دارد و می‌تواند فناوری اسکن سه‌بعدی بدن که پیش از این تنها در دسترس کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی و بازی‌سازی بود را به عموم مردم عرضه کند.

نتایج آزمایش‌های اولیه دستگاه BodyTrak بسیار مثبت بوده و در آنالیز مکانیک‌های حرکتی بدن، عملکرد دقیق و قابل‌اعتمادی را از خود به نمایش گذاشته است. ارائه بازخورد دقیق، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اسکنرهای سه‌بعدی است، چراکه اگر دقت لازم در آنالیز حرکات بدن وجود نداشته باشد، اطلاعات پردازش‌شده در سیستم به‌هیچ‌وجه نمایش‌دهنده حرکات واقعی بدن نیستند.

دستبند هوشمند شبیه سازی حرکات بدن

چنگ ژانگ، استاد علوم اطلاعات، درباره BodyTrak چنین توضیح می‌دهد:« این دستگاه حرکات بدن انسان را محدود نمی‌کند و مانند نمونه‌های گذشته، نیاز به اتصال سیم و سنسورهای دست‌وپاگیر ندارد. در حال حاضر ساعت‌های هوشمندی وجود دارند که به دوربین مجهز هستند و می‌توانند بر حرکات بدن نظارت کنند، اما قادر نیستند بازخورد دقیقی ارائه کنند و اینجاست که BodyTrak اهمیت کاربردی خود را نشان می‌دهد.»

فناوری ویژه‌ای که در این دستبند به کار رفته است تنها محدود به دوربین کوچک نصب‌شده بر روی دستگاه نیست و عمده وظیفه پردازش اطلاعات حرکتی بر عهده الگوریتم‌های شبکه عصبی عمیقی است که در ساخت BodyTrak بکار رفته‌است. به کمک این الگوریتم‌ها، می‌توان 14 حالت کلی از اعضای متحرک بدن را به‌صورت سه‌بعدی پردازش کرد. به‌عبارت‌دیگر، تنها بخشی از بدن در میدان دید دوربین BodyTrak قرار دارد و این دستگاه قادر است با پردازش این بخش‌، حرکات دیگر نقاط بدن را نیز به‌وسیله هوش مصنوعی شبیه‌سازی کند.

از این دستگاه می‌توان در اماکن عمومی و همچنین بیمارستان‌ها جهت نظارت بر وضعیت سلامتی بیماران استفاده کرد اما عده‌ای ابراز نگرانی می‌کنند که دوربین این دستگاه می‌تواند به حریم خصوصی افراد آسیب بزند. متخصصان توسعه‌دهنده BodyTrak اطمینان خاطر می‌دهند که هیچ‌گونه نقض حریم خصوصی توسط این دستبند هوشمند رخ نخواهد داد چراکه میدان دید این دوربین تنها بر روی شخصی که از آن استفاده می‌کند مسلط است.

ساعت‌های هوشمند مجهز به دوربین، نه‌تنها دقت لازم برای شبیه‌سازی حرکات بدن را ندارند بلکه حافظه و عمر محدود باتری آنها، اجازه نمی‌دهد که این گجت‌ها به یک اسکنر سه‌بعدی قابل‌اعتماد تبدیل شوند. این دستبندهای هوشمند آینده‌ حسگرهای حرکتی سه‌بعدی را شکل می‌دهند و می‌توان انتظار داشت که این دستگاه در آینده به یک گجت پرطرفدار و کاربردی  تبدیل شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]