پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ربات اختاپوسی دانشگاه هاروارد اشیاء شکننده را جابه‌جا می‌کند

ربات اختاپوسی دانشگاه هاروارد اشیاء شکننده را جابه‌جا می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

احتمالا تابه‌حال در شهربازی‌ و اماکن تفریحی،‌ با دستگا‌ه‌هایی مواجه شده‌اید که، با کمک یک بازوی رباتیک جوایزی را از درون یک محفظه برمی‌دارد. اگر تجربه این بازی را داشته باشید، می‌دانید که برداشتن اشیاء به‌وسیله یک ربات تا چه حد کار دشواری است. حال تصور کنید که، به کمک یک بازوی رباتیک، قصد برداشتن یک شئ شکننده و باارزش را دارید، که به‌هیچ‌وجه نباید آسیبی به آن برسد. چالشی که تا به امروز پیش‌روی فناوری روباتیک قرار داشته و بسیاری از محققان سعی داشتند با استفاده از سنسورها و الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشین، تاحدودی این چالش را مرتفع سازند. حال اما محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان هاروارد به کمک یک ربات اختاپوسی، راه‌حلی جدید برای نگه‌داشتن اشیاء شکننده ارائه کرده‌اند.

محققان دانشگاه هاروارد با الهام از نحوه شکار اختاپوس با کمک بازوهای خود، رباتی متشکل از شاخک‌های باریک و منعطف طراحی کرده‌اند، که می‌تواند به دور یک شئ پیچیده و آن را جابه‌جا کند. این رشته‌های ظریف و نازک، قادر نیستند به‌تنهایی استحکام لازم را فراهم کنند، اما هنگامی‌که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تعداد زیادی از آنها به دور یک شئ می‌پیچند، می‌توانند وزن زیادی را تحمل کرده و حتی اجسامی با اشکال پیچیده را هم جابه‌جا کنند. برای مثال، برداشتن تکه‌های مرجان از روی یک کشتی غرق‌شده قدیمی، برای روبات‌هایی با بازوهای فلزی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. چراکه مرجان بسیار ظریف و شکننده است و شکل هندسی ساده‌ و قابل پیش‌بینی ندارد، اما به کمک این ربات جدید می‌توان، بدون آسیب‌دیدن مرجان‌ها، آنها را نگه‌داشت و جابه‌جا کرد.

حمل اشیا شکننده توسط ربات اختاپوسی دانشگاه هاروارد

Kaitlyn Becker، فارغ‌التحصیل و عضو فوق‌دکتری در SEAS، درباره این ربات می‌گوید: ما با این تحقیق، قصد داشتیم که در نگاه خود به انتقال اشیاء به کمک ربات‌ها بازنگری کنیم. ما با الهام از انطباق طبیعی بازوهای اختاپوس، شاخک‌هایی را طراحی کردیم که، می‌توانند با کمترین برنامه‌ریزی ممکن، به‌خوبی با اجسام وفق پیدا کنند و اشیاء چندین برابر بزرگتر از خود را جابه‌جا کنند. این بازوها از رشته‌های پلاستیکی توخالی ساخته شده‌اند، که یک سمت از این لوله‌ها ضخامت بیشتری از طرف دیگر دارد. درنتیجه می‌توانند به‌دور اشیاء پیچیده و به‌نوعی درهم گره بخورند، که همین امر قدرت نگهداری اجسام را بسیار افزایش می‌دهد. بااینکه ترکیب قدرت این بازوها استحکام بالایی ایجاد می‌کند، در عین حال هر بازو به‌تنهایی فشار کمی را به جسم وارد می‌کند، که همین موضوع باعث می‌شود هیچ آسیبی به اجسام وارد نشود. برای رهاکردن اشیاء نیز، فشار بازوها به‌مرور کمتر می‌شود تا جسم بدون آسیب‌دیدن رها شود.

به گفته تعدادی از دانشمندان، این ربات می‌تواند جایگزین تکنولوژی پیچیده گذشته شود، و سرعت و دقت انتقال اشیاء به کمک ربات‌ها را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد. از این ربات می‌توان در نگه‌داشتن بافت‌های حساس در علم پزشکی، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، انتقال اشیاء با اشکال پیچیده مانند ظروف شیشه‌ای و… استفاده کرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]