Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 معرفی محصول جدید ناسا برای پهپادها

معرفی محصول جدید ناسا برای پهپادها

پهپادها و اشیای پرنده می‌توانند در تشخیص محل آتش‌سوزی، پیدا کردن گمشدگان، انتقال تجهیزات پزشکی یا ارتقای آگاهی موقعیتی نیروهای امدادی به ما کمک کنند؛ اما برای بهره‌گیری از چنین امکاناتی، اپراتورها باید به یک اکوسیستم اطلاعاتی غیرمرکزی و هوشمند دسترسی داشته باشند که داده‌ها و سرویس‌ها در آن، به صورت لحظه‌ای و ایمن منتقل می‌شوند.

این مقاله در خصوص محصول جدید ناسا برای پهپادها است. حقیقت این است که ناسا قصد دارد طی پروژه‌ای جدید، ساختاری از داده و استدلال (DRF) بسازد که نه‌تنها امکان دریافت و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را برای پهپادها فراهم می‌آورد، بلکه به کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به سیستم‌های خودکار اجازه می‌دهد تصمیماتی خودکار گرفته و در منطقه‌ای مشخص، به صورت ایمن به کار خود بپردازند. اجازه دهید برای توضیح محصول جدید ناسا برای پهپادها مثالی بزنیم: همان‌طور که رانندگان، بر اساس داده‌های مرتبط با آب‌وهوا یا ترافیک، گزارش تصادفات یا قوانین جاده، در لحظه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند، پهپادها و اشیای هوایی خودکار نیز برای تصمیم‌گیری آنی در مورد مسیر، به داده و ابزارهای استدلالی نیاز دارند.

DRF یا همان محصول جدید ناسا برای پهپادها حکم بازاری دیجیتال را دارد که در آن، ارائه‌دهندگان سرویس‌های آب‌وهوایی یا نقشه‌برداری، دولت‌های محلی و سازمان‌های مدیریت ترافیک هوایی می‌توانند از طریق قراردادهای دیجیتالی، داده‌ها و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در اختیار اپراتورهای اشیای هوایی قرار دهند. در مقابل، اپراتورها نیز داده و نتایج به دست آمده را به ارائه‌دهندگان زیرساخت‌ها تحویل می‌دهند.

معرفی محصول جدید ناسا برای پهپادها

در بروشوری که در مورد محصول جدید ناسا برای پهپادها توسط خود این شرکت منتشر شده آمده است: «این اکوسیستم شبکه‌مانند به کاربران اجازه می‌دهد داده‌ها و سرویس‌های استدلالی را از سازمان‌های کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی دریافت، اعتبارسنجی و خریداری کنند و به صورت ایمن، آن‌ها را به کار ببرند.»

به گفته‌ انجمن بین‌المللی خودکارسازی (AAI)، همکار ناسا در برنامه رونمایی از محصول جدید ناسا برای پهپادها معماری غیرمرکزی و همتا به همتای این ساختار می‌تواند از تصمیم‌گیری فوری و لحظه‌ای در یک گستره‌ حرکتی وسیع پشتیبانی کند. این ساختار امکان نظارت سراسری را فراهم می‌آورد و با داشتن قابلیت‌های امنیتی و نرم‌افزاری، قابلیت را دارد که حجم عظیمی از داده و سرویس‌های استدلالی را به اشتراک بگذارد.

به‌عنوان مثال، هنگام تشخیص محل آتش‌سوزی، حسگرهای زمینی، هوایی و فضایی به تصمیم‌گیری لحظه‌ای پهپاد کمک می‌کنند. در ابتدا، ممکن است ماهواره‌ها آتش‌سوزی را تشخیص داده و به صورت خودکار به مسئولین برج مراقبت و نیروهای امدادی هشدار دهند. سپس این متخصصان از طریق DRF یا همان محصول جدید ناسا برای پهپادها پاسخ مناسب را برنامه‌ریزی می‌کنند. بدین ترتیب، پهپادهای نظارتی نیروهای امدادی می‌توانند برای نظارت بر آتش‌سوزی، هم با ماهواره‌ها و هم با اپراتورهای برج مراقبت ارتباط برقرار کنند.

نمونه‌ کاربرد دیگر می‌تواند انتقال بسته در سطح شهر باشد. پهپادی که قرار است این بسته را جابه‌جا کند، به DRF متصل می‌شود. سپس یکی از گره‌های DRF که در نزدیکی پهپاد قرار دارد، اطلاعات لازم در مورد وضعیت آب‌وهوا و نقشه‌ای دقیق از شهر و محل سایر اشیای هوایی را در اختیار آن قرار می‌دهد. همه‌ این اطلاعات به دست خود DRF جمع‌آوری می‌شوند.

به گفته‌ ناسا، نرم‌افزار پهپاد پس از دریافت اطلاعات از DRF یا همان محصول جدید ناسا برای پهپادها این اطلاعات را تحلیل می‌کند و برای مثال، درمی‌یابد وضعیت آب‌وهوا مناسب است؛ باید در ارتفاع بالاتر از 60 متر پرواز کند، تا به ساختمان‌ها برخورد نکند یا باید مراقب برخورد با تاکسی هوایی باشد که همان نزدیکی است. اگر طوفانی در حال نزدیک شدن به پهپاد باشد، ابزارهای تصمیم‌گیری متصل به DRF (محصول جدید ناسا برای پهپادها) یک برنامه‌ پرواز جدید به پهپاد می‌فرستند، تا بتواند به صورت ایمن و کارآمد و با حداقل مداخله انسانی ممکن، مأموریت خود را به پایان برساند.

معرفی محصول جدید ناسا برای پهپادها

ذی‌نفعانی از صنعت، دانشگاه، جوامع قبیله‌ای، سازمان‌های محلی و دولت (از جمله بیش از 22 شهر از کشورهای ماریکوپا، پاینال، پیما و یوما در آریزونا) در پروژه‌ رونمایی با AAI همکاری دارند. سخنگوی AAI در این راستا می‌گوید: «این پروژه حکم بلوپرینتی را برای آریزونا دارد که نشان می‌دهد چطور می‌توان داده‌های هوشمند را برای دستیابی به دنیایی خودکار محقق کرد؛ اما به غیر از این، به سایر شهرهای ایالات متحده و حتی سایر نقاط جهان نیز مدلی ارائه می‌دهد، تا بتوانند بر اساس آن، چشم‌انداز خود از حرکت هوشمند را به واقعیت تبدیل کنند.»

هدف از طراحی محصول جدید ناسا برای پهپادها (DRF)، رفع الزامات یک سیستم پیشرفته حرکت هوایی بوده است؛ با این حال، انتظار می‌رود این یافته‌ها در شبکه‌ حمل‌ونقل گسترده‌تری نیز کاربرد داشته باشد، تا بتواند گنجایش را افزایش و تأخیر را کاهش دهد.

در اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023، روزنمایی از DRF (محصول جدید ناسا برای پهپادها) در آریزونا و منطقه وسیع‌تری از فینکس، نشان خواهد داد که این فناوری چطور می‌تواند در سازگاری بهتر با تجهیزات رو به پیشرفت هوا-فضا به کاربران کمک کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.