40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 مقایسه جایگاه ایران و دیگر کشورها در زمینه استفاده از هوش مصنوعی

مقایسه جایگاه ایران و دیگر کشورها در زمینه استفاده از هوش مصنوعی

تا مدتی پیش، «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک فناوری نوظهور شناخته می‌شد که تنها بخش خاصی از جامعه شامل متخصصان IT، مهندسان داده و فعالان حوزه علمی و دانشگاهی با آن تعامل داشتند؛ اما می‌توان گفت که با سرعتی چشمگیر از مرحله مواجهه و آشنایی عبور کردیم و امروزه در دوره توسعه و رقابت برای کسب جایگاه بهتر در زمینه هوشمندسازی قرار داریم. بسیاری از مردم به استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود روی آورده‌اند و کسب‌وکارهای بی‌شماری از قابلیت‌های این فناوری جهت بهینه‌سازی فرایندهای خود بهره می‌برند.

در چنین شرایطی، شناخت جایگاه کشور و مراکز تحقیقاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند مسیر حرکت و استراتژی‌های آینده ما را مشخص کند. به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد شهرام معین، رئیس مرکز نوآوری توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی گفت‌وگویی اعلام کرد: طبق آخرین نتایج بررسی‌شده، کشور ایران از نظر مقالات و تولید علم در حوزه هوش مصنوعی، رتبه پانزدهم دنیا را در اختیار دارد؛ اما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در زندگی و فناوری، رتبه ما از دو سال پیش تا به امروز دست‌نخورده باقی‌مانده و همچنان در جایگاه 77 دنیا قرار داریم.

مقایسه هوش مصنوعی با رقبا

لزوم ارتقا رتبه ایران از طریق برنامه‌ریزی

معین با اشاره به این نکته که استفاده از فناوری، تنها در تولید مقالات و مستندات خلاصه نمی‌شود، افزود: استفاده از هوش مصنوعی شامل راه‌یافتن این فناوری به زندگی روزمره افراد و حکمرانی مدیریت کشور است و باتوجه‌به برنامه‌های در حال تدوین و توجه ویژه‌ای که به این فناوری شده است، قطعاً رتبه ما در سالیان آینده بهبود خواهد یافت.

وی در ادامه به افزایش تعداد نیروی تخصصی و تربیت‌شده دانشگاهی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما توانمندی زیادی در زمینه نیروی تخصصی و توان دانشگاهی داریم؛ اما برای اینکه بتوانیم در سطح ملی و بر روی پروژه‌های بزرگ دولتی، سازمانی و نهادی فعالیت کنیم و یا پروژه‌هایی مانند GPT ملی را توسعه دهیم، هنوز به تلاش بیشتری نیاز است.

تدوین برنامه توسعه ملی هوش مصنوعی، محور بعدی صحبت معین است و در این زمینه بیان می‌کند: جهت تقویت و توسعه هوش مصنوعی، فعالیت‌های بسیار خوبی در بخش خصوصی صورت‌گرفته اما این برنامه باید تقویت شود و با ورود بخش‌های خصوصی بیشتر، زیرساخت‌های پردازشی، کیفیت سرویس‌ها و حجم داده‌ها افزایش پیدا کند. همان‌طور که در برنامه هفتم توسعه تأکید شده است، سازمان‌ها و نهادها مختلف باید برنامه‌های هوشمندسازی خود را به معنای واقعی ارائه کنند و تنها به الکترونیکی شدن اکتفا نکنند. این بدان معناست که می‌بایست جایگاه سامانه‌های هوشمند در مجموعه‌ها مشخص شود و در آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند. مجموع این فرایندها باعث می‌شود که رتبه ایران در جهان در زمینه استفاده از هوش مصنوعی افزایش پیدا کند.

معین در پایان به بررسی رتبه دانشگاه‌های ایران در زمینه هوش مصنوعی پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر، دانشگاه تهران با رتبه 73 در آسیا و 249 در جهان، برترین دانشگاه کشور در زمینه هوش مصنوعی است و در مقام بعدی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با رتبه 74 آسیایی و 250 جهانی قرار دارد.

در ادامه، می‌توانید فهرست دانشگاه‌های برتر ایران از نظر نظام رتبه‌بندی EduRank.org را مشاهده کنید. (دانشگاه‌های دارای رتبه زیر 1000)

ردیفدانشگاهرتبه در آسیارتبه در جهان
۱دانشگاه تهران۷۳۲۴۹
۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان۷۴۲۵۰
۳دانشگاه صنعتی امیرکبیر۸۴۲۸۷
۴دانشگاه صنعتی شریف۹۰۳۲۱
۵دانشگاه علم و صنعت ایران۱۲۷۴۳۷
۶دانشگاه تربیت‌مدرس۱۴۰۴۹۳
۷دانشگاه شیراز۱۶۵۵۸۲
۸دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی۱۷۴۶۱۸
۹دانشگاه صنعتی اصفهان۱۸۳۶۴۰
۱۰دانشگاه فردوسی مشهد۲۱۲۷۱۰
۱۱دانشگاه تبریز۲۲۲۷۳۲
۱۲دانشگاه اصفهان۲۷۴۸۷۰
۱۳دانشگاه شهید بهشتی۲۸۲۸۸۹
در حال حاضر، سند هوش مصنوعی کشور به نهادهای تصویب‌کننده‌ای مانند شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی تحویل داده شده است و با مراجعه به وب‌سایت Ai.Center.ir می‌توانید به محتوای این سند دسترسی داشته باشید.
بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]