40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 مهندس پرامپت هوش مصنوعی کیست؟

مهندس پرامپت هوش مصنوعی کیست؟

مهندسی پرس‌وجوی هوش مصنوعی یا AI Prompt، یکی از عجیب‌ترین شغل‌های مرتبط با توسعه هوش مصنوعی است که با وجود تعداد کم متخصصان، با تقاضای گسترده شرکت‌ها روبه‌رو شده است.

اولین جرقه‌های ظهور مشاغل عجیب و جذاب مرتبط با هوش مصنوعی در سال 2023 زده شد و شغل مهندسی پرامپت هوش مصنوعی (AI Prompt Engineer) یکی از آن‌هاست. این حرفه جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود و درآمد سالانه آن به بیش از 100 هزار دلار می‌رسد. تعریف این رسته شغلی در شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ اما تمام آن‌ها هدف مشترک دارند: کمک به شرکت‌ها برای ادغام هوش مصنوعی در فرایند کاری!

دنائی میرتزانی (DANAI MYRTZANI) از آژانس دیجیتال مارکتینگ «Sleed» در یونان، خود را بیشتر از اینکه مهندس ببیند، راهنما می‌داند. او در مارس ۲۰۲۳ به عنوان یکی از دو متخصص تیم هوش مصنوعی آزمایشی جدید شرکت اسلید به آن‌ها پیوست.

از زمانی که میرتزانی به اسلید پیوسته، او سعی می‌کند تا ابزاری را برای تولید پست‌های شخصی‌سازی‌شده مشتریان در لینکدین توسعه دهد. این ابزار با پلتفرم «ChatGPT» از OpenAI کار می‌کند. در حقیقت وظیفه این پلتفرم آن است که با تعریف سؤال و جواب‌های از پیش تعریف‌شده، فرایند پاسخگویی به مشتریان و کاربران را خودکار و بدون دردسر انجام دهد.

میرتزانی تلاش می‌کند که مشتریان بتوانند با این ابزار، به‌خوبی به خواسته‌ها و نیازهایشان برسند. او همچنین نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد را به سایر کارمندان آموزش می‌دهد، کارگاه‌هایی برگزار می‌کند و خبرنامه‌ای داخلی و اختصاصی مرتبط با هوش مصنوعی منتشر می‌کند.

به گفته میرتزانی، شرکت‌هایی که با او قرارداد می‌بندند «می‌خواهند تقریباً همه مشتریانشان بتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند» زیرا این ابزارها پتانسیل خودکار کردن کارهای پیش‌پاافتاده و روتین را در شرکت‌ها دارند و زمان بیشتری را برای کارمندان شرکت آزاد می‌کنند تا بتوانند روی موضوعات خلاقانه‌تر ذهن بازتری داشته باشند. او اسم بخش تحت مدیریت خود را «تیم پشتیبانی هوش مصنوعی» گذاشته است.

تحصیلات درزمینهٔ زبان

میرتزانی با تجربه آزمایش با ابزارهای هوش مصنوعی مولد و همچنین تحصیلات دانشگاهی در رشته مردم‌شناسی اجتماعی به «اسلید» آمد. تحصیلات او کمک کرد که بتواند درزمینهٔ سیستم‌های زبان انسانی به‌خوبی تخصص کسب کند؛ چیزی که برای شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی بسیار ارزشمند است. او می‌گوید: «هرچه در استفاده از زبان مهارت بیشتری داشته باشید، ایجاد پرس‌وجو یا پرامپت‌نویسی آسان‌تر می‌شود».

بسیاری از نویسندگان نگرانند که هوش مصنوعی مشاغل‌شان را از بین ببرد. مهندسان پرامپت نیز به طور ویژه‌ای در معرض خطرند. اگر نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار شرکت Sleed در درک پرس‌وجوهای کاربران توسعه پیدا کند، تقاضای کار برای نویسندگان سنتی کمتر هم می‌شود.

بااین‌حال، میرتزانی می‌گوید که موقعیت او فراتر از صرفاً نوشتن پرامپت است و شامل شناسایی و ادغام راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای چالش‌های تجاری نیز می‌شود. او می‌گوید: «سطوح بالاتر مهندسی پرس‌وجو جایی است که جنبه‌های ماندگار و در حال تکامل این نقش قرار دارد».

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]