40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 چالش های دیپ‌ فیک، پاشنه آشیل تحولات دیجیتال

چالش های دیپ‌ فیک، پاشنه آشیل تحولات دیجیتال

تحولات دیجیتالی علیرغم گسترش کسب‌وکارها، چالش‌هایی را نیز شکل داده است. داستان دیپ‌فیک چالش جدید دیگری است که سایۀ آن این سال‌ها بر بسیاری از صنایع سنگینی می‌کند. در واقع چالش های دیپ فیک، پاشنه آشیل تحولات دیجیتال محسوب می‌شود.

دیپ‌فیک چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، دیپ‌فیک همان تصاویر، ویدیوها و صداهای جعلی با ظاهر واقعی است که از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری عمیق استفاده می‌کند. دیپ‌فیک‌ها با استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق و شبکه‌های مقابله‌ای مولد (GAN) ایجاد می‌شوند. با توجه به خطراتی که ساخت چنین اطلاعاتی میتواند داشته باشد، چالش های دیپ فیک، پاشنه آشیل تحولات دیجیتال، نام گرفته است.

دیپ‌فیک چیست؟

تهدیدی برای رسانه‌ها

اخبار جعلی: محتوا، محور اصلی رسانه‌ها است و دیپ‌فیک مستقیماً بر آن‌ تأثیر می‌گذارد. اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، اعتبار و اعتماد به اخبار و رسانه‌ها را خدشه‌دار می‌کند.

ارتباط بصری: دیپ‌فیک‌ها با پخش ویدیوهای بازسازی‌شده و مصنوعی بر اصالت ارتباطات بصری تأثیر منفی می‌گذارند.

رسانه‌های اجتماعی: دیپ‌فیک‌هایی که اخیر از سیاستمداران مشهوری مانند باراک اوباما و دونالد ترامپ، در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است، غوغایی به پا کرده‌اند. این امر اعتماد به رسانه‌های اجتماعی و بسترهای خبری را کاهش می‌دهد.

با توجه به قدرت و تأثیرگذاری رسانه‌ها، اگر دیپ‌فیک‌ها در راستای مقاصد بدخواهانه به کار برده شوند، نه تنها باورهای اشتباه را تقویت می‌کنند، بلکه اقدامات ناخوشایندی را نیز میان مخاطبان خود به وجود می‌آورند. برای همه نهادهای سیاسی و اجتماعی، چالش های دیپ فیک، پاشنه آشیل تحولات دیجیتال محسوب می‌شود و هویت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

تهدیدی برای رسانه‌ها

تهدیدی برای سیاست

تهدید روزافزون ناشی از دیپ‌فیک‌ها، می‌تواند تأثیر بی‌سابقه‌ای بر سیاست داشته باشد. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی دموکراسی، انتخابات دموکراتیک، سیاست گذاری‌ها و به طور کل، جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

این‌جا به به مهم‌ترین حوزه‌هایی که دیپ‌فیک می‌تواند در آن‌ها مشکل‌زا باشد، اشاره خواهد شد:

انتخابات: فناوری دیپ‌فیک می‌تواند با انتشار اخبار جعلی مرتبط با سیاست‌های دولت، لوایح و غیره بر فرآیندهای انتخابات تأثیر بگذارد.

محتوای ساختگی: دیپ‌فیک‌ها می‌توانند برای ایجاد محتوای جعلی در پلتفرم‌های دیجیتال استفاده شوند که از جملۀ آن‌ها می‌توان به تحریک گرایش به خشونت از طریق اظهارات توهین‌آمیز یا بحث‌ برانگیز اشاره کرد.

تبلیغات سیاسی: ذی‌نفعانی که مقاصد شوم دارند می‌توانند با استفاده از دیپ فیک، عمداً اطلاعات نادرست تولید کنند و تبلیغات سیاسی ساخته شده برای منافع ملی را منحرف کنند.

دیپ‌فیک‌ها اگر هم اکنون سروسامان داده نشوند، می‌توانند سیاست‌های مخرّبی را در آینده بر انسان‌ها تحمیل کنند.

همه مواردی که برشمردیم نشان می‌دهد، دیپ‌فیک می‌تواند سرنوشت انسان‌ها را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را تغییر دهد و بر تصمیم‌گیری مخاطبان تأثیر بگذارد؛ با برشمردن همه این خطرات، پیداست که چرا چالش های دیپ فیک، پاشنه آَشیل تحولات دیجیتال نام می‌گیرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]