40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 درباره کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری بیشتر بدانید

درباره کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری بیشتر بدانید

در طول سال‌ها، نفوذ هوش مصنوعی (AI) تقریباً به همه جنبه‌های صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی گسترش یافته است و این موضوع، با مسئله کمبود وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بی‌ربط نیست، چراکه اکثر این سازمان‌ها اخلاق مشتری‌مداری را رعایت می‌کنند و درصدد حفظ مشتریان خود هستند و به همین دلیل، فناوری هوش مصنوعی را در سیستم خود وارد کرده‌اند و از طریق امکاناتی که این فناوری ارائه می‌دهد، در زمان کم و با دقت فراوان به هدف خود نائل می‌گردند و به همین دلیل است که درصد قابل‌توجهی از شرکت‌های مسافرتی از هوش مصنوعی برای بهبود فرایندهای فروش، وب‌سایت‌ها و شخصی‌سازی محصولات خود استفاده می‌کنند و بدین طریق کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری عملی می‌شود.

اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد

گردشگری برای رونق گرفتن بسیاری از اقتصادها در سراسر جهان حیاتی است، به طوری که این صنعت درآمد اقتصاد را اینگونه افزایش می‌دهد که هزاران شغل ایجاد می‌کند، زیرساخت‌های یک کشور را توسعه می‌دهد و حتی حس تبادل فرهنگی مابین شهروندان یک کشور و اتباع خارجی ایجاد می‌کند. این یک حقیقت است که تعداد مشاغل ایجاد‌شده از طریق صنعت گردشگری در سراسر دنیا قابل‌توجه است و به همین دلیل، صنعت گردشگری در اقتصاد، اهمیت فراوانی یافته است. مشاغلی در بخش کشاورزی، ارتباطات، سلامت و بخش آموزشی از جمله آن‌هاست. گردشگران برای سفرهای خود به سراسر دنیا اهداف مختلفی دارند. بسیاری از آن‌ها برای تجربه فرهنگ یا دیدن سنت‌های مختلف یا امتحان غذای‌های کشور مقصد سفر می‌کنند. این‌ها برای رستوران‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های محلی بسیار سودآور خواهد بود.

دولت‌هایی که درصد زیادی از درآمد خودشان متکی به گردشگری است، سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های کشور می‌کنند. آن‌ها امکانات ایمن و پیشرفته‌ای ایجاد می‌کنند، تا گردشگران بیشتری از کشورشان بازدید کنند. این اقدام باعث می‌گردد جاده‌ها و بزرگراه‌ها و فرودگاه‌های جدید، پارک‌های توسعه‌یافته، فضاهای عمومی بهبودیافته و احتمالاً مدارس و بیمارستان‌های بهتر در کشورشان ساخته شود. در واقع، زیرساخت‌های ایمن و نوآورانه امکان جریان روان کالاها و خدمات را فراهم خواهد کرد و این خود، صنعت گردشگری در اقتصاد را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. گردشگری فرصت‌های زیادی را برای مردم یک کشور ایجاد می‌کند. این صنعت به کارآفرینان اجازه می‌دهد، تا محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد کنند که به‌تنهایی برای جمعیت محلی ساکنان پایدار نباشد.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری

در مجموع، گردشگری با به ارمغان آوردن ارزش و مزایای اقتصادی متعدد و همچنین کمک به ایجاد ارزش، تصویر و هویت برند آن کشور، به رشد و توسعه آن کشور کمک می‌کند. این صنعت، با ایجاد تقاضا و رشد برای بسیاری از صنایع، یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی محسوب می‌شود که با ظهور فناوری چشمگیری به نام هوش مصنوعی دوچندان شده است.

اهمیت هوش مصنوعی در گردشگری چیست؟

هوش مصنوعی تحولات خیره‌کننده‌ای در صنعت گردشگری ایجاد کرده است. در حال حاضر، کسب‌وکارها می‌توانند عملیات خود را با اجرای هوش مصنوعی ساده کنند. به عنوان مثال، اگر یک گردشگر وارد فرودگاهی شود، خواهد دید که فناوری‌های هوش مصنوعی از جمله سیستم‌های تشخیص چهره و دستگاه‌های اسکن امنیتی فرودگاه به طور گسترده‌ای در حال استفاده هستند.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری را می‌توان به حجم عظیم داده‌های تولیدشده امروز نسبت داد. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را از منابع آشکار تجزیه و تحلیل کند، با شبیه‌سازی الگوهای تصاویر، صدا، ویدئو و متن، آن‌ها را به اطلاعات معنادار و عملی برای تصمیم‌گیری تبدیل کند. در واقع، الگوهای به‌دست‌آمده با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی تعیین می‌شوند که به راهنمایی یک شرکت مسافرتی برای تصمیم‌گیری آگاهانه به گردشگر کمک می‌کند. به عنوان مثال، این فناوری در مورد رزرو سفر، پیش‌بینی پرواز، رسانه‌های اجتماعی، تشخیص چهره یا تجزیه و تحلیل داده‌ها به گردشگر کمک می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری چیست؟

با ظهور عصر فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی به سرعت توسعه یافته است و به طور گسترده در تمام جنبه‌های زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه نوآوری و توسعه صنعتی را ارتقاء می‌بخشد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری، تأثیر آن بر زنجیره کسب‌وکار است. کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری تغییرات چشمگیری را در این صنعت ایجاد کرده است که ما در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- جست‌وجوی هوشمند سفر: استفاده گردشگران از هوش مصنوعی پیشرفته امکان دسترسی به داده‌های بیشتری را به آن‌ها داده است. سایت‌های رزرواسیون نه‌تنها می‌توانند فوراً افراد را به تیم آژانس‌های مسافرتی اعم از پرواز، هتل و اتومبیل برای رزرو رهنمون کنند، بلکه قادرند آژانس‌های خود را نیز مجهز نمایند. در واقع، هوش مصنوعی فناوری شگفت‌انگیزی است که به تحقیق و تصمیم‌گیری هر چه بهتر برای گردشگری کمک می‌کند.

۲- دستیارهای هوشمند سفر: ارائه خدمات آنلاین به مشتریان احتمالاً هیجان‌انگیزترین کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری و استفاده از این فناوری برای هتل‌ها و سایر مشاغل گردشگری است. چت‌ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در صفحات کسب‌وکار رسانه‌های اجتماعی و در برنامه‌های پیام‌رسان فوری اختصاصی، می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند و اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریان قرار دهند، حتی زمانی که کارکنان خدمات انسانی در دسترس نیستند. برای مثال، Skyscanner یک ربات هوشمند ایجاد کرده است، تا به مشتریان کمک کند، پروازها را در فیس‌بوک مسنجر پیدا کنند. این ربات می‌تواند سروصدا را کاهش دهد و با سرعت خود و در فضاهای رسانه‌های اجتماعی که اغلب به آن‌ها مراجعه می‌کنند، با مشتریان ارتباط برقرار کند. کاربران همچنین می‌توانند از آن برای درخواست توصیه‌های سفر و پیشنهادات برنامه‌ریزی‌نشده استفاده کنند.

توریسم

۳- توصیه‌های هوشمند: الگوریتم هوش مصنوعی با شناسایی گرایش‌ها در فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران و مقایسه آن‌ها با داده‌های داخلی کاربران با علایق مشابه، توصیه‌های سفری متناسب را ارائه می‌کند. در واقع، توصیه‌های مسافرتی مبتنی بر شخص، استفاده از تصاویر و متن شخصی‌سازی‌شده اکنون برای هدایت سفر مورد توجه قرار گرفته‌اند. پلتفرم توصیه سفر KePSLA یکی از اولین پلتفرم‌هایی است که با استفاده از راه‌حل‌های یادگیری عمیق و NLP این کار را انجام می‌دهد.

۴- شناسایی هوشمند مسافر: مجموعه دورچستر (Dorchester) یکی دیگر از هتل‌های زنجیره‌ای است که از کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری و به منظور تفسیر و تحلیل عمیق رفتار مشتری به عنوان داده‌های خام بهره‌مند شده است. این مجموعه به توسعه یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام متیس کمک کرد و با استفاده از آن متوجه شد که صبحانه چیزی است که مهمانان واقعاً برای آن ارزش قائل هستند. در نتیجه، هتل‌ها به این فکر کردند که چگونه می‌توانند تجربه صبحانه را بهبود بخشند و شخصی‌سازی کنند.

۵- پیش‌بینی هوشمند: نرخ‌های پرواز و هتل پویا مدام در تغییرند. شاید کمتر کسی وقت داشته باشد تمام این تغییرات را به صورت دستی پیگیری کند. به همین دلیل است که الگوریتم‌های هوشمندی که بر جذاب‌ترین معاملات نظارت می‌کنند و هشدارهای به موقع ارسال می‌کنند، از سوی مسافران مورد تقاضا هستند. به عنوان مثال، تیم علمی AltexSoft توانسته‌اند یک الگوریتم خودآموز ایجاد کنند که قادر به پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده بر اساس تعدادی از عوامل است.

۶- مدیریت اختلال بهینه: هدف مدیریت اختلالات خودکار، حل مشکلات دنیای واقعی است که ممکن است یک مسافر هنگام سفر به نقطه مقصد با آن مواجه شود. مدیریت اختلال که در درجه اول برای سفرهای کاری و حرفه‌ای اعمال می‌شود، همیشه یک کار فوری است و نیاز به پاسخ فوری دارد. با پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی و گستردگی کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری، پیش‌بینی اختلالاتی همچون احتمال ضربه خوردن توسط طوفان یا فوران آتشفشانی یا تأخیر و لغو پرواز به وجود آمده و کاهش مؤثر ضرر و زیان برای مسافر ممکن شده است.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری

۷- تجارب سفارشی: همیشه تعداد کمی از پیشگامان هستند که آماده پذیرش یک چالش جدید و پذیرش فناوری های عصر جدید هستند. بسیاری از هتل‌های زنجیره‌ای شروع به استفاده از یک ربات مجهز به هوش مصنوعی کرده‌اند. از آنجایی که هوش مصنوعی توسط یک قابلیت خودآموزی هدایت می‌شود، می‌تواند یاد بگیرد و با هر مهمان سازگار شود و به شیوه‌ای شخصی‌شده پاسخ دهد. Connie و Mezi نمونه‌های خوبی در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری است. مثلاً Connie دو فوت قد دارد و اطلاعات مختصری در مورد جاذبه‌های محلی، مکان‌های دیدنی به مهمانان می‌دهد.

۸- پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها: انسان‌ها همیشه در هنگام غربال کردن و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها، چند اشتباه مرتکب می‌شوند. ماشین‌های هوشمند مصنوعی می‌توانند همان کار را بسیار سریع‌تر، ارزان‌تر و با خطای صفر انجام دهند. کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری اساساً جمع‌آوری و پردازش مقادیر عظیمی از داده‌ها به منظور شکل دادن به استراتژی‌های تجاری و همچنین نتیجه‌گیری در مورد نیازهای مشتری است.

۹- برنامه‌های واقعیت افزوده: هوش مصنوعی به طور طبیعی به واقعیت افزوده (AR) منجر می‌شود. این یک نوع فناوری دیجیتال است که درک افراد از محیط خود را هنگامی که از طریق دستگاه‌های اختصاصی یا تلفن‌های هوشمند مشاهده می‌شود، افزایش می‌دهد. این فناوری محیط واقعی کاربر را با پوششی از عناصر دیجیتال تقویت می‌کند. سازمان‌های ملی گردشگری، هتل‌های زنجیره‌ای و سایت‌های گردشگری برتر، همگی از برنامه‌های واقعیت افزوده برای بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری

هوش مصنوعی و آینده صنعت گردشگری

صنعت گردشگری چنان اهمیت بین‌المللی یافته است که ضمن حمایت از کسب‌وکارهای محلی، تریلیون‌ها دلار از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده و از این طریق، اقتصاد جهانی را رشد داده است. در حال حاضر، بسیاری از سازمان‌های گردشگری و مسافرتی هوش مصنوعی و آینده صنعت گردشگری را توامان در نظر گرفته‌اند و برای آینده‌ای منطقی‌تر از فناوری هوش مصنوعی برای توصیه‌های هوشمند و راه‌اندازی روبات‌های چت خود استفاده می‌کنند.

به طور حتم، در آینده کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری می‌تواند به ساده‌سازی فرایند رزرو برای کسب‌وکارها و حذف اختلاف در هزینه‌های کارکنان یاری‌رسان باشد. با توجه به دو مزیت اصلی کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی، هوش مصنوعی قادر است در ماه‌های آینده، حتی بیشتر از اوقات فراغت در سفرهای تجاری نفوذ کند.

در نهایت، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده‌ای نزدیک، صنعت گردشگری به صنعتی مبتنی بر تجربه و دارایی دگرگون خواهد شد و پذیرش گسترده فناوری هوش مصنوعی تجربه جدیدی را برای مشتریان در بر خواهد داشت و انگیزه‌هایی را برای سایر صنایع، ایجاد خواهد کرد. به عبارت دیگر، فناوری هوش مصنوعی و آینده صنعت گردشگری به‌نحوی پیش خواهد رفت که به طور بالقوه قادر است نحوه مسافرت‌ها را تغییر دهد. به طور خلاصه، هوش مصنوعی می‌تواند سفر را با شخصی‌سازی و کوتاه‌تر کردن فرایندهای رسمی آسان‌تر کند. علاوه بر این، فناوری‌های پوشیدنی، سیستم‌های سلف‌سرویس و غیره، و سایر نمونه‌های واقعی کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری، راهی کارآمد برای حفظ رضایت مشتری خواهند بود.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]