نکات شگفتانگیز درباره کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی
امروزه با ظهور کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی، سطح انتظارات مخاطبان این صنعت افزایش یافته و این امر موجب دشوار شدن هر چه بیشتر عرصه رقابت برای فعالان در این زمینه میگردد. بدون شک به منظور ارتقای سطح خدمات و محصولات ارائه شده در صنایع تفریح و سرگرمی لازم است طراحان بازیها، صاحبان مراکز تفریحی و فعالان حوزه گردشگری با جایگاه هوش مصنوعی در این حوزه آشنا گردند. در این راستا، به معرفی کاربردهای هوش مصنوعی در تفریحی و سرگرمی در سه دسته اصلی بازی، مراکز تفریحی و گردشگری پرداخته میشود.
دستهبندی صنایع تفریح و سرگرمی
بازیهای مختلف، مراکز تفریحی و گردشی از جمله موارد اثرگذاری است که امروزه بهعنوان اصلیترین روشها برای برآوردن نیازهای روانی بشر و ایجاد شادابی و نشاط در زندگی او مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین به منظور بررسی جایگاه هوش مصنوعی در صنایع تفریح و سرگرمی، سه دسته ذیل مورد بررسی قرار میگیرد:
- بازیهای کامپیوتری
- مراکز تفریحی
- صنعت گردشگری
در ادامه، انواع کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی در دستههای مختلف این حوزه مورد بررسی قرار میگیرد.
1. کاربردهای هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری
میتوان ادعا نمود صنعت بازی، یکی از جذابترین کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی میباشد که از ابتدای این فناوری از آن بهره برده است. کنترل کاراکترهای بازی، تولید محتوا و ایجاد سازگاری با بازیکنان از جمله قابلیتهای هوش مصنوعی در صنعت بازی است. همچنین طراحان بازی با تکیه بر توانایی پردازشی کلاندادهای مربوط به نحوه بازی بازیکن در جهت بهینهسازی طراحی بازیها از این علم استفاده مینمایند. بهطور کلی، میتوان کارکردهای هوش مصنوعی در صنعت بازی را در قالب موارد زیر نام برد:
- افزایش هوشمندی بازی
- افزایش جذابیت بازی
- شخصیسازی بازی
- تسهیل در طراحی بازیهای هوشمند
- شناسایی تقلب و رفتارهای نامناسب
در ادامه، هر یک از کارکردهای هوش مصنوعی در دسته بازیهای کامپیوتری شرح داده میشود.
افزایش هوشمندی بازی
یکی از تأثیرات شایان توجه هوش مصنوعی در صنعت بازی، افزایش میزان هوش کاراکترهای بازی میباشد. هوشمند شدن هر چه بیشتر بازی باعث ایجاد انگیزه و برانگیختن حس رقابت در استفادهکنندگان میشود. در گذشته، نرمافزار بازیهای کامپیوتری با انجام هزاران مسابقه با بازیکنان آماتور و حرفهای به تدریج یاد میگرفتند؛ اما در حال حاضر، این تکنولوژی یک قدم به سمت جلو رفته بهطوری که با شروع بازی کاملاً تصادفی، با بازی در برابر خودش یاد میگیرد. این تکنیک قدرتمند، دیگر محدودیت دانش انسانی را ندارد، هزاران سال دانش بشری را در طی مدت چند روز جمع مینماید و در انجام بازیهایی از قبیل تخته چینی Go و شطرنج، توانایی شکست قویترین بازیکن جهان را نیز دارد.
افزایش جذابیت بازی
از طریق گفتگو با کاراکترهای بازی که دارای عملکردهای منعطف و بداهه هستند، میتوان جذابیت بازی را چندین برابر نمود. با پیشرفت قابلیت پردازش زبان طبیعی و درک بستر مکالمه توسط شخصیتهای بازی، این امکان فراهم میشود که سیستمهای هوشمند بتوانند بهترین پاسخ و یا مناسبترین واکنش را ارائه نمایند.
از طرف دیگر با استفاده از فناوریهای واقعیت افزودهAugemented Reality و واقعیت مجازیVirtual Reality به عنوان نمودی از کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی، میتوان میزان جذابیت بازی را چندین برابر نمود. در فناوری واقعیت افزوده که دنیای واقعی پیرامون افراد را در نظر میگیرد، با حضور کاراکترهای بازی در محیط اطراف فرد، هیجان بازی چندین برابر میشود. همچنین به کمک تکنولوژیهای واقعیت مجازی که در آن محیط مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و یک محیط تعاملی و نزدیک به واقعیت ایجاد میشود، میتوان کاربر را در محیط بازی غرق و جذابیت بازی را افزایش داد. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که با توجه به شبیهسازی نزدیک به واقعیت توسط این فناوریها، در کنار ایجاد جذابیت، میتوان از آنها برای حل بسیاری از مشکلات روانشناختی از قبیل رویارویی با ترس و اضطراب نیز استفاده نمود.
شخصیسازی بازی
در صورت وجود تنظیمات یکسان، بویژه سختی بازی، این امکان وجود دارد که بازی برای برخی ساده و برای برخی دشوار باشد که در هر دو حالت باعث از دست رفتن مخاطب میگردد. در راستای بهینهسازی تعامل انسان با بازی و همچنین افزایش جذابیت، با استفاده از فناوریهای مطرح شده در هوش مصنوعی میتوان نوع روند بازی را با توجه به نحوه بازی و انتخابهای هر بازیکن تعیین نمود.
تسهیل در طراحی بازیهای هوشمند
در دنیای پیشرفته امروز، با توجه به افزایش سطح انتظار مخاطبان دنیای بازیهای کامپیوتری، طراحی بهینه و جذاب بازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بدین منظور، راهحلها و ابزارهای هوش مصنوعی برای بررسی و ارزیابی انواع ژانرهای بازی طراحی شده است. در کنار افزایش هوشمندی کاراکترهای بازی، از هوش مصنوعی میتوان در تولید محتوای بازی و شناسایی تجربه کاربران استفاده کرد. در تولید محتوای بازی، سیستمهای هوشمند، توانایی ایجاد محتوای جدید و متنوع را دارند. همچنین یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در تولید محتوای بازی، استفاده بهینه از حافظه سیستمهای پردازشی است؛ بدین صورت که محتوا تا زمانی که مورد نیاز نباشد، به صورت فشرده ذخیره میگردد.
علاوه بر این، به کمک هوش مصنوعی میتوان تجربه بازیکنان را درک نمود که این امر موجب تقویت و ارتقای روند طراحی بازیها میشود. طراحان بازی، با توجه به سبک، روایت و اهداف بازی، گزینههای مختلفی را جهت اعمال حالتهای گوناگون از قبیل ترس، استرس، ناامیدی، هیجان و انتظار در مخاطب بررسی مینمایند. بنابراین با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی و طراحی کاراکترهای هوشمند میتوان به طراحان کمک نمود تا شبیهسازیهای بسیار پیچیدهای ایجاد نمایند و بستری را جهت ارائه جهان گسترده برای بازیکنان فراهم نمایند تا در آن به بازی و اکتشاف بپردازند.
شناسایی تقلب و رفتارهای نامناسب
با توجه به گسترش بازیهای آنلاین، وجود فضایی ایمن و دوستانه از اهمیت بسزایی برخوردار است. مدیریت محیط کاربری بازیهای آنلاین توسط نیروی انسانی، کاری بس دشوار و زمانبر است. در این راستا راهکارهایی هوشمند جهت شناسایی آزار و اذیت و مدیریت آنها در صورت نیاز ارائه شدهاست. این راهکارها از قابلیتهای یادگیری ماشین، پردازش و درک زبان طبیعیNatural Language Understanding (NLU) و الگوریتمهای پیشبینیکننده برای شناسایی زبان و رفتارهای سوء کاربر در جوامع کاربران و گروههای چت بهره میبرند. هدف از این نوع کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی، ایجاد محیط بازی فراگیرتر و دوستانهتر است.
2. کاربردهای هوش مصنوعی در مراکز تفریحی
در سال 2018، چین اولین پارک هوشمند خود را در شهر پکن احداث نمود. در این پارک از خودروهای خودران جهت جابهجایی مسافران، لامپهای هوشمند به منظور ثبت دادههای مکانی بازدیدکنندگان و سیستمهای هوشمند جهت راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات مراجعان استفاده شده است. نمونه دیگری در این زمینه، مراکز تفریحی دیزلیلند، با 14 شعبه در سرتاسر دنیاست که بهطور متوسط در سال 150 میلیون نفر بازدیدکننده دارند. مدیریت این حجم از بازدیدکنندگان بدون استفاده از تکنولوژی، امری تقریباً غیرممکن است. بدون شک، از اصلیترین اهداف مراکز تفریحی، بهبود تجربه بازدیدکنندگان میباشد که عواملی از قبیل اتلاف وقت، ازدحام و کیفیت پایین خدمات و بازیها میتواند در رسیدن به این هدف، اختلال ایجاد نماید. هوش مصنوعی بهعنوان راهکاری جهت مدیریت هر چه بهتر بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار گرفته است که میتوان به موارد زیر به عنوان کارکردهای هوش در دسته مراکز تفریحی اشاره کرد:
- بهینهسازی تجربه بازدیدکنندگان
- شخصیسازی خدمات
- برنامهریزی بهتر در مراکز تفریحی
در ادامه، هر یک از کارکردهای هوش مصنوعی در دسته بازیهای کامپیوتری شرح داده میشود.
بهینهسازی تجربه بازدیدکنندگان
با استفاده از گجتهای ارائه شده در زمینه هوش مصنوعی میتوان دادههای حاصل از مکان مشتریان را در مراکز تفریحی ثبت نمود و با تکیه بر قابلیت ارزشمند فناوری هوش مصنوعی در پردازش کلان دادهها، به اطلاعات و دانش ارزشمندی در این زمینه دست یافت. شناسایی و پردازش مسیرهای بازدیدکنندگان، وسایل پر طرفدار و کمطرفدار و مکانهای پر ازدحام به بهینهسازی طراحی هر چه بهتر پارک کمک مینماید. طراحی بهینه پارک منجر به کاهش اتلاف وقت در محیط تفریحی میشود. به عبارت دیگر، بازدیدکنندگان از وقت خود به نحو احسن استفاده مینمایند.
شخصیسازی خدمات
با توجه به شناسایی مسیر افراد، به کمک سیستمهای هوشمند میتوان ادامه مسیر آنها را پیشبینی نمود. این امر منجر به شخصیسازی خدمات در مراکز تفریحی- خدماتی بعدی میشود. به عنوان نمونه، به کارمندان هتل، ورود خانوادهای از قبل اطلاع داده میشود و خوشامدگویی هتل به خانواده مورد نظر منجر به ایجاد حس مثبت در آنها خواهد شد.
برنامهریزی بهتر در مراکز تفریحی
یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی که بسیاری از مراکز تفریحی را ترغیب به استفاده از این فناوری میکند؛ ارائه برنامهریزی به مشتریان جهت استفاده بهینه از مرکز تفریحی مورد نظر است. با استفاده از نرمافزارها و اپلیکیشنهای هوشمند، بازدیدکنندگان میتوانند قبل از ورود به مجموعه، با ورود اطلاعاتی از قبیل مکانها و کاراکترهای مورد علاقه، رستوران و هتل، سفر خود را در مرکز تفریحی، برنامهریزی نمایند. به عبارت دیگر، یک راهنمای اختصاصی بهواسطه علم هوش مصنوعی در اختیار هر گروه از بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
3. کاربردهای هوش مصنوعی درگردشگری
در حال حاضر، فناوری هوش مصنوعی با معرفی راهکارهایی از قبیل سیستمهای پیشنهاددهنده، دستیاران شخصی سفر، رباتها، سیستمهای پیشبینی و فناوریهای واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی به صنعت گردشگری راه پیدا کرده است. هوش مصنوعی به دلایل مختلف میتواند تأثیر قابل توجهی بر صنعت گردشگری بگذارد. بهعنوان نمونه، گردشگران لازم است تصمیمهای متعددی در زمینههای مختلف از جمله انتخاب مقصد، محل اقامت، نوع حمل و نقل و فعالیتهای مرتبط در سفرهای موردنظر بگیرند که انجام درست آن میتواند در رضایت گردشگران تأثیر بسزایی بر جای بگذارد. با این حال تمامی این تصمیمگیریها گزینههای بیشماری را به همراه دارد که آن را فرآیندی بس دشوار مینماید. سازمانها و آژانسهای گردشگری نیز با چالشی مشابه جهت تطابق بهینه بین مشتریان و بستههای مسافرتی روبهرو هستند. هوش مصنوعی با قابلیتهای مختلف میتواند راهکاری برای حل این نوع از مشکلات باشد. بهطور کلی، کارکردهای هوش مصنوعی در دسته گردشگری به شرح موارد زیر است:
- آنالیز اطلاعات مشتریان
- بهینهسازی تجربه گردشگران
- پیشبینی و تخمین قیمت هتلها و ایرلاینها
- سیستمهای پیشنهاددهنده
- پشتیبانی حضوری / آنلاین مسافران
- بهبود تجربه اقامت مسافران
- مدیریت بهینه حوادث مترقبه
در ادامه، هر یک از کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی از منظر صنعت گردشگری شرح داده میشود.
آنالیز اطلاعات مشتریان
هوش مصنوعی قابلیت تحلیل کلاندادهها را با دقت بالا و در کسری از زمان دارد. با استفاده از قابلیت دادهکاوی میتوان بازخورد مشتریان را که از طریق نظرسنجیهای حضوری و آنلاین بهدست آمده بررسی، دستهبندی و مرتب نمود و جهت بهبود خدمات و تصمیمگیریهای استراتژیک از آنها استفاده کرد.
بهینهسازی تجربه گردشگران
به کمک شبیهسازهای هوشمند واقعیت مجازی میتوان مناطق گردشگری مختلفی را بدون توجه به بعد فاصله مشاهده نمود. در این راستا، در صنعت گردشگری با استفاده از این تکنولوژی و به کمک دوربینهای 360 درجه، اطلاعات در لحظه از مکان مورد نظر فراهم میگردد. همچنین بهواسطه فناوری واقعیت مجازی و با ترکیب تورهای مجازی با گزینههای تعاملی، آگاهی مسافران از بخشهای گوناگون افزایش مییابد.
از طرف دیگر، جهت بهبود تجربه گردشگران در موزهها و آثار تاریخی میتوان از فناوری واقعیت افزوده نیز استفاده نمود که بر اساس دریافت اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی و پردازش آنها، صدا، ویدئو و تصاویر گرافیکی مرتبط با مکان مورد بازدید در اختیار گردشگر قرار میگیرد.
پیشبینی و تخمین قیمت هتلها و ایرلاینها
قیمت پرواز و هتلها همیشه در حال تغییر است و بسته به ارائهدهنده بسیار متفاوت میباشد. بدین منظور الگوریتمهای خودآموز هوش مصنوعی از اطلاعات حاصل از میلیونها جستجو استفاده مینمایند و حرکتهای آینده، قیمتهای رفتوآمد و هتلها را بر اساس عوامل مختلفی از قبیل زمان، روند فصلی، رشد تقاضا، پیشنهادات ویژه و تبلیغات شرکتهای هواپیمایی پیشبینی میکنند.
این پیشبینیها میتوانند در قالب ارسال هشدارهای به موقع به مسافران و ارائه پیشنهاد در مورد مناسبترین و بهترین مسیرها و قیمتها مفید واقع شوند. علاوه بر این، خدماتی از قبیل مدیریت و تنظیم برنامه سفر فردی و گروهی که کاری بس دشوار و زمانبر است نیز توسط سیستمهای هوشمند مانند چتباتها قابل انجام است.
سیستمهای پیشنهاددهنده
یکی از اصلیترین کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی، ارائه سیستمهای پیشنهاددهنده میباشد که در حال حاضر در 99 درصد از محصولات موفق، گنجانده شده است. ارائهدهندگان رزرو آنلاین سفر، اغلب براساس جستجوها و رزروهای اخیر مخاطب، پیشنهادهای متناسب ارائه میدهند. علاوه بر این سیستمهای صوتی هوشمندی وجود دارند تا با توجه به مقصد مسافر، مدت سفر و آب و هوای محلی، به مسافران توصیههای شخصی در مورد اینکه چه چیزی همراه داشته باشند، ارائه میدهد.
پشتیبانی حضوری / آنلاین مسافران
در اکثر اوقات، گردشگران با توجه به ناآشنابودن با محیط، دچار سردرگمی میشوند. در این راستا یکی از اهداف صنعت گردشگری، راهنمایی مسافران به بهترین نحو و کاهش سردرگمی آنهاست. مسافران میتوانند به راحتی، تنها با صدور فرمان صوتی به محصولات هوشمند، خدماتی از قبیل ارائه اطلاعات در مورد مکان تفریحی، بررسی وضعیت پرواز، آدرسدهی، گرفتن تاکسی و برقراری تماس را دریافت نمایند. با استفاده از چتباتها نیز میتوان به سوالات مشتریان به صورت آنلاین و در طول شبانهروز پاسخ داد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان در زودترین زمان ممکن قرار داد. همچنین رباتها میتوانند در کنار افزایش جذابیت، در ارائه بخش اعظمی از این خدمات به میهمانان مانند پیدا کردن مکانهای مختلف از جمله رستورانها، موزهها، جاذبههای گردشگری و یا دادن اطلاعاتی راجع به قسمتهای مختلف هتل یاری برسانند. این پیشنهادها میتوانند با توجه به سلایق و علایق افراد، شخصیسازی شوند.
بهبود تجربه اقامت مسافران
راهحلهای هوش مصنوعی میتوانند به مسافر نه تنها در مسیر رسیدن به مقصد بلکه در طول اقامت در هتل نیز کمک کنند. علاوه بر ارائه خدمات پشتیبانی، دستیاران مجازی صوتی در اتاقها، میتوانند احساس راحتی در مهمانان را چندین برابر نمایند. به عنوان مثال، آنها قادر به تنظیم دما و نور در یک اتاق و یا خاموش/ روشن کردن تلویزیون طبق خواسته مهمان هستند. علاوه بر این، با شناسایی چهره، هتلها میتوانند سرعت ورود و امنیت مسافران را بیشتر کنند.
مدیریت بهینه حوادث مترقبه
مدیریت اختلال که بیشترین کاربرد را در سفرهای کاری و شرکتی دارد یک فرآیند حساس به زمان است که عکسالعملهای سریع برای رفع اختلال را میطلبد. منظور از اختلال، موانعی است که بر سر راه مسافر قرار میگیرد تا در رسیدن به مقصد دچار مشکل شود. بدون در نظر گرفتن دلایل، گیر افتادن در جایی از اروپا در اواخر شب در حالی که فردا ظهر باید در توکیو باشد، میتواند دردسرهای بزرگی ایجاد نماید. به خصوص در سفرهای تجاری که ممکن است ضررهای قابل توجه و پیامدهای قابل ملاحظهای به همراه داشته باشد. با پیشرفتهای اخیر در فناوری هوش مصنوعی، پیشبینی چنین اختلالاتی و کاهش خسارتهای ناشی از آن برای مسافران و مدیران شرکتهای مسافرتی تبدیل به یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی شدهاست. پیشبینیهای صورت گرفته بر اساس اطلاعات موجود در مورد آب و هوا، تأخیرهای فعلی و سایر دادههای خدمات پرواز عمل مینماید. بنابراین، به کمک یک الگوریتم آموزشدیده برای نظارت بر این دادهها میتوان هشدارهایی را به صورت آنلاین برای کاربران و آژانسهای مسافرتی آنها در مورد اختلالات آینده ارسال کرد تا برای ادامه سفر به طور خودکار، یک برنامه احتمالی برنامهریزی گردد.
نمونه محصولات کاربردی هوش مصنوعی در تفریح و سرگرمی
ردیف | نام محصول / خدمت | نام شرکت | نوع محصول | نوع ارائه | دسته | کارکرد |
1 | JUMP for Gaming | Jump data driven intelligence | نرمافزار | ابزار توسعه | بازیهای کامپیوتری | شخصیسازی بازی |
3 | Opsive AI BUNDLE | Opsive | نرمافزار | ابزار توسعه | بازیهای کامپیوتری | تسهیل در طراحی بازیهای هوشمند افزایش هوشمندی بازی |
4 | Ally | Spirit AI | نرمافزار | ترکیبی | بازیهای کامپیوتری | شناسایی تقلب و رفتارهای نامناسب |
5 | modl:test | Modl.ai | نرمافزار | سرویس ابری | بازیهای کامپیوتری | تسهیل در طراحی بازیهای هوشمند |
6 | Ingress Prime | Niantic | نرمافزار | اپلیکیشن | بازیهای کامپیوتری | افزایش جذابیت بازی |
7 | AlphaGo Zero | DeepMind | سایر | سایر | بازیهای کامپیوتری | افزایش هوشمندی بازی |
8 | SpatialOS | Imobobable | نرمافزار | ترکیبی | بازیهای کامپیوتری | تسهیل در طراحی بازیهای هوشمند |
9 | CLAIRE | 30SecondsToFly Inc. | نرمافزار | سرویس ابری | گردشگری | پشتیبانی حضوری / آنلاین مسافران پیشبینی و تخمین قیمت هتلها و ایرلاینها |
10 | Mrblit | شرکت عتیق گشت اصفهان | نرمافزار | ترکیبی | گردشگری | پیشبینی و تخمین قیمت هتلها و ایرلاینها |
11 | Connie | IBM | سختافزار | ربات | گردشگری | پشتیبانی حضوری / آنلاین مسافران |
12 | KLIM | KLM Royal Dutch Airlines | نرمافزار | ترکیبی | گردشگری | سیستمهای پیشنهاددهنده |
13 | SpaceVR | SpaceVR | ترکیبی | واقعیت مجازی | گردشگری | بهینهسازی تجربه گردشگران |
14 | Magic Band | Disney Research | سختافزار | گجت | مراکز تفریحی | بهینهسازی تجربه بازدیدکنندگان شخصیسازی خدمات |
15 | Mydisney Experience | Disney Research | نرمافزار | اپلیکیشن | مراکز تفریحی | برنامهریزی بهتر در مراکز تفریحی |