40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 آیا ربات‌های تطبیقی موتور محرک انقلاب صنعتی چهارم هستند؟

آیا ربات‌های تطبیقی موتور محرک انقلاب صنعتی چهارم هستند؟

«ربات‌های تطبیقی» را می‌توان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های رباتیک حال حاضر به‌حساب آورد. این ربات‌ها قادرند ارتباطی یکپارچه میان سخت‌افزار و نرم‌افزار خود ایجاد کنند و از این طریق، با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند. چنین قابلیتی می‌تواند به بهینه‌سازی تولید صنایع و گسترش بازار آنها کمک شایانی کند.

ازآنجایی‌که ربات‌های تطبیقی در صنایع گوناگونی مانند خودروسازی، پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، تولید سخت‌افزار، هوافضا، سرگرمی، حمل‌ونقل و… کاربرد دارد، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای این ربات‌ها طی سالیان آینده با رشد چشمگیری همراه باشد. این روند روبه‌رشد با گسترش اتوماسیون صنعتی در واحدهای تولیدی، شتاب بیشتری می‌گیرد و آن را به یکی از نیازهای اساسی بخش صنعت تبدیل می‌کند.

به‌کاربردن نام «تطبیقی» برای این دسته از ربات‌ها، کاملاً هوشمندانه است؛ چرا که آنها می‌توانند به‌وسیله حسگرهای پیشرفته ناوبری و همچنین فناوری‌هایی مانند یادگیری عمیق و تشخیص گفتار، خود را با محیط کاری خود وفق دهند و بر اساس وظایفی که به آنها سپرده می‌شود، عملکرد متفاوتی را از خود به نمایش بگذارند.

ربات‌های تطبیقی موتور

تحقق انقلاب صنعتی چهارم به وسیله ربات‌ها

با پیشرفت روزافزون فناوری هوش مصنوعی، ربات‌ها نیز از یک ماشین تک‌منظوره به دستگاه‌هایی با کاربردهای متعدد تبدیل می‌شوند. بهینه‌سازی لجستیک، مدیریت تسهیلات، خدمات مشتریان و تعامل با آنها، مونتاژ و بسته‌بندی قطعات، مدیریت موجودی کالا و بسیاری از موارد دیگر، از جمله کاربردهایی است که می‌توان از ربات‌های تطبیقی انتظار داشت.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، آمریکای شمالی پیشروی توسعه ربات‌های تطبیقی باشد و بیش از ۱۱ درصد سهم افزایش بازار این فناوری را به خود اختصاص دهد. این منطقه تا به امروز، بسیاری از مشاغل صنعتی را به دست ربات‌ها سپرده و باتوجه‌به افزایش نیاز روزافزون، برنامه دارد که توجه ویژه‌ای به فرایند تولید ربات‌های تطبیقی داشته باشد.

اما در کنار پیشرفت‌های اشاره‌شده، مانعی وجود دارد که از نظر کارشناسان می‌تواند سرعت تحقق انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) را تا اندازه‌ای کاهش دهد. در حال حاضر، هزینه تولید ربات‌ها، بالاخص ربات‌های تطبیقی بسیار بالا است و همین امر می‌تواند موجب افزایش هزینه تولید واحدهای صنعتی شود؛ چرا که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، قادر نیستند که از عهده چنین هزینه بالایی بر بیایند.

ربات‌های تطبیقی موتور

 فراهم‌آوردن امکان استفاده از فناوری‌های نسل چهارم  برای تمامی کسب‌وکارها با هزینه مناسب، مسیری است که به تحولی بزرگ در تولید و افزایش کارایی واحدهای صنعتی ختم می‌شود. بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، سهم بازار ربات‌های تطبیقی تا سال ۲۰۲۷ به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و تقریباً در تمامی صنایع اشاره‌شده، می‌توان رد پای این دستیاران هوشمند را پیدا کرد.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا ربات‌های تطبیقی می‌توانند به جزء جدایی‌ناپذیری از صنعت تبدیل شوند؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]