Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 با استفاده از هوش مصنوعی، کارگردان فیلم‌های خودتان باشید

با استفاده از هوش مصنوعی، کارگردان فیلم‌های خودتان باشید

اگر از طرفداران پروپاقرص سینما سوال کنید، احتمالا به شما خواهند گفت که صنعت فیلم‌سازی هالیوود در سالیان اخیر از دوران اوج خود دور شده و دیگر شاهد حال‌وهوای سینمای دهه 90 میلادی و اوایل قرن بیست‌ویکم نیستیم. درحالی‌که به فصل جوایز سینمایی نزدیک می‌شویم، سبد فیلم‌های امسال شاید برای همه پربار نباشد و بسیاری از تماشاگران، شاهد فیلم‌های مورد علاقه خود بر روی پرده نقره‌ای نبودند. شاید تنها فیلمی که بتواند طرفداران سبک وحشت و مجموعه فیلم‌های Alien را بر سر ذوق بیاورد، Squid Invasion From the Deep، ساخته جان کارپنتر باشد.

این فیلم علمی-تخیلی درباره تیمی از دانشمندان است که در یک سیاره ناشناخته با تعدادی از موجودات فرازمینی مواجه می‌شوند و نبرد خونین این دو گروه باهم آغاز می‌شود. اگر تنها به چند تصویر از این فیلم نگاه کنیم، متوجه الهام‌گیری سازندگان آن از عناوین محبوبی همچون The Thing و Alien می‌شویم. تمامی موجودات ترسناک این فیلم با استفاده از FX ساخته شده‌اند و اغلب سکانس‌ها شامل خشونت و خون‌ریزی فراوانی است. بازیگران مشهوری در Squid Invasion From the Deep ایفای نقش کرده‌اند و ویلفورد بریملی نیز نقش کوتاهی در این فیلم ایفا می‌کند. اگر برای دیدن این فیلم هیجان‌زده هستید، باید بگویم که متأسفانه ما از دیدن این فیلم محروم هستیم و به بیان دقیق‌تر، هیچ‌کس نمی‌تواند این فیلم را ببیند؛ چراکه چنین فیلمی به هیچ‌وجه وجود خارجی ندارد!

کارگردانی با هوش مصنوعی

در حال حاضر، پروژه فیلم Squid Invasion تنها یک طرح مفهوم از یکی از کاربران سایت ردیت است که با استفاده از هوش مصنوعی Midjourney، دست به خلق پلان‌هایی از یک فیلم سینمایی زده است. جانی وایس، خالق این تصاویر می‌گوید: «در ماه نوامبر امسال، نسخه چهارم Midjourney عرضه شد و من توانستم به وسیله آن، صحنه‌هایی از یک فیلم علمی-تخیلی را خلق کنم. هرچه توضیحات شما به هوش مصنوعی کامل‌تر باشد، تصاویر خروجی شما باکیفیت‌تر خواهد بود. من برای خلق این تصاویر از کلیدواژه‌هایی مانند فیلم‌نویسی دی وی دی، فیلم ترسناک جان کارپنتر دهه 80، همه‌جا پر از خون، شات فوق‌العاده عریض، فیلمبرداری فوق‌العاده، 16 میلی‌متری و… استفاده کرده‌ام.»

انتظار می‌رود که هالیوود در سالیان پیش رو در رقابت مستقیم با ابزارهای هوش مصنوعی قرار گیرد؛ چرا که برخلاف بسیاری از مفاهیم هوش مصنوعی مانند ماشین‌های کاملا خودران که تا به امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند، ابزارهای خلق تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، امروزه در دسترس ما هستند و پیشرفت روزافزونی داند. شرکت متا و گوگل درحال توسعه ابزاری هستند که به کمک متن، می‌تواند ویدئوهای کوتاه تولید کند و همچنین چت‌بات پیشرفته ChatGPT می‌تواند به خوبی از پس نگارش فیلمنامه بر بیاید. برای مثال، تصاویر ساخته شده فیلم Squid Invasion جانی وایس را برای ChatGPT توصیف کردیم و از آن خواستیم که فیلمنامه این فیلم را در اختیار ما بگذارد و نتیجه چنین بود: در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در دل اقیانوس، عده‌ای از دانشمندان نوع خاصی از ماهی مرکب را کشف می‌کنند که بسیار باهوش است. آنها درحال تحقیق بر روی این گونه ناشناخته هستند که ناگهان او از محفظه خود فرار می‌کند و عده‌ای از دانشمندان را می‌کشد. بازماندگان نیز با اسلحه به مقابله با او می‌پردازند و با انفجار راکتوری که در آزمایشگاه وجود دارد، او را نابود کرده و در انتها، نجات‌یافتگان برای دوستانشان عزاداری می‌کنند.

شاید این تنها یک فیلمنامه ساده و به دور از پیچش‌های روایی باشد اما نکته قابل توجه اینجاست که این چت‌بات، کاملا بر منطق روایی داستان مسلط است و به‌خوبی می‌داند که یک داستان چگونه آغاز و به چه صورت پایان می‌یابد. در دو الی سه سال اخیر، بسیاری از کارگردانان و شرکت‌های فیلم‌سازی به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آثار خود روی آورده‌اند. برای مثال، اسکات مان در فیلم آخر خود از این فناوری برای حذف کلمات نامناسب و پرهیز از کسب رتبه R استفاده کرد. در جدیدترین فیلم ایندیانا جونز از هوش مصنوعی استفاده شده است تا هریسون فورد 80 ساله را در قامت دکتر جونز 45 ساله به تصویر بکشد و بسیاری از موارد مشابه دیگر. آنچه که واضح است، این است که هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل‌شدن به ابزاری برای خلق فیلم‌های سینمایی است و دور از انتظار نیست که در چند سال آینده، شاهد فیلم‌هایی باشیم که به طور کامل به وسیله هوش مصنوعی خلق شده باشند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.