40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 با این مشاغل سال ۲۰۲۵، میلیاردر شوید!

با این مشاغل سال ۲۰۲۵، میلیاردر شوید!

احتمالاً شما هم حس کرده‌اید که در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در صدر فهرست تیترهای اصلی بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است؛ گویا دنیای هوش مصنوعی دائماً قله‌های جدیدی را فتح می‌کند و آرام و قرار ندارد. به دنبال این پدیده، شغل‌های جدیدی نیز به وجود آمده‌اند که می‌توانند شما را به میلیاردری بزرگ تبدیل کنند. پس اگر می‌خواهید سال ۲۰۲۵، جزو پولدارترین افراد زمین باشید، این مقاله را از دست ندهید!

واقعیت این است که تلاش‌های زیادی برای ادغام هوش مصنوعی (AI) در صنایع مختلف انجام می‌شود؛ بنابراین تخصص‌های جدیدی نیز به وجود آمده‌اند تا به این ادغام کمک کنند. در حقیقت برای هر حوزه کاری، به افراد متخصصی نیاز است که بتوانند از مزایای هوش مصنوعی به‌خوبی استفاده کنند. این موضوع باعث ایجاد مشاغل جدید شده است. در ادامه بعضی از این مشاغل را معرفی می‌کنیم.

۱- مهندس یادگیری ماشین (Machine Learning Engineer)

مهندس یادگیری ماشین، متخصصی است که درزمینهٔ هوش مصنوعی به روش یادگیری ماشین فعالیت می‌کند. کار او در حقیقت توسعه دادن الگوریتم‌ها و مدل‌های پیشرفته‌ای است که می‌توانند مجموعه داده‌های بزرگی را برای پیش‌بینی نتایج، تجزیه‌وتحلیل کنند.

وظایف اصلی مهندس یادگیری ماشین در حقیقت شامل طراحی، توسعه و پیاده‌سازی مدل‌های یادگیری ماشین است. مهندسان یادگیری ماشین اغلب با مهندسان نرم‌افزار و همچنین دانشمندان داده همکاری نزدیکی دارند تا الگوریتم‌ها و سیستم‌های پیچیده را توسعه و اجرا کنند. این شغل، یکی از برترین مشاغل هوش مصنوعی است که می‌تواند در سال ۲۰۲۵ شما را ثروتمند کند.

۲- مهندس هوش مصنوعی (AI Engineer)

مهندسان هوش مصنوعی (AI) درزمینهٔ ساخت و به‌کارگیری نرم‌افزارهای هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. آن‌ها با مدل‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی سروکار دارند. وظایف مهندسان هوش مصنوعی شامل توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی، بهینه‌سازی عملکرد این سیستم‌ها، آماده‌سازی و پاک‌سازی داده‌ها، همکاری با دانشمندان دادهٔ هوش مصنوعی، مهندسان نرم‌افزار (جونیور) و سایر همکاران می‌شود. آن‌ها باید همواره دانش خود را درزمینهٔ پیشرفت‌های هوش مصنوعی به‌روز نگه دارند. برای اینکه فردی بتواند مهندس هوش مصنوعی شود، نیاز به ترکیبی از دانش فنی، مهارت‌های ریاضی و آمار و تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد.

۳- دانشمند داده (Data Scientist)

دیتا ساینتیست‌ها یا مهندسان کلان‌داده، متخصصان حوزه تخصصی علم داده هستند. آن‌ها با استفاده از آمار و یادگیری ماشین، داده‌های حجیم را تحلیل کرده و از این تحلیل، نتایج موردنظر خود را دریافت می‌کنند. همچنین با به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین، بینش (Insight) باارزشی را از اطلاعات ظاهر بی‌ساختار استخراج می‌کنند.

دانشمندان داده اغلب با مدیران کسب‌وکار همکاری نزدیکی دارند تا بتوانند روندها و الگوهای موجود در داده‌ها را شناسایی و از این طریق، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را در سازمان‌ها تسهیل کنند. این شغل، یکی از برترین مشاغل هوش مصنوعی است که می‌تواند در سال ۲۰۲۵ شما را میلیاردر کند.

با این مشاغل سال ۲۰۲۵، میلیاردر شوید
تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی Midjourney / هوشیو

۴- مهندس بینایی ماشین (Computer Vision Engineers)

مهندسی بینایی کامپیوتر (ویژن)، شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به کامپیوترها قدرت بینایی و درک دنیای واقعی را می‌دهد. مهندسان ویژن با الهام از نحوه عملکرد چشم انسان، سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که می‌توانند تصاویر و ویدیوها را پردازش و تفسیر کنند.

آن‌ها اغلب با همکاری دیگر مهندسان، سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که قادر به تشخیص و دسته‌بندی تصاویر ثابت، ویدیوها و دیگر انواع داده‌های تصویری باشد. مهندسی بینایی کامپیوتر یکی از پردرآمدترین مشاغل در حوزهٔ هوش مصنوعی است.

۵- مهندس پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing Engineer)

مهندس پردازش زبان طبیعی (NLP) متخصصی است که در حوزه درک و پردازش زبان انسان با کامپیوتر فعالیت می‌کند. این مهندسان با استفاده از ابزارهایی مانند تشخیص گفتار که ترکیبی از یادگیری ماشین (ML) و مهارت‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) است، به کامپیوترها امکان درک و فهم زبان انسان را می‌دهند.

مهندسان پردازش زبان طبیعی با به‌کارگیری رویکرد مهندسی، گفتار و متن بدون ساختار را به چیزی تبدیل می‌کنند که کامپیوتر بتواند آن را بفهمد و از آن استفاده کند. آن‌ها اغلب به صورت تیمی و با همکاری سایر مهندسان، سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که قادر به درک و پاسخ به صدا و متن هستند.

خلاصه بگوییم، مهندسان پردازش زبان طبیعی پل ارتباطی بین زبان انسان و دنیای کامپیوترها هستند. آن‌ها با آموزش الگوریتم‌ها و توسعه مدل‌های زبان، به خلاصه‌سازی متن، تحلیل احساسات، ترجمه ماشینی، ساخت چت‌بات‌ها و … کمک می‌کنند.

۶- مهندس یادگیری عمیق (Deep Learning Engineer)

مهندسی یادگیری عمیق یکی دیگر از مشاغل جذاب و پرطرفدار حوزه هوش مصنوعی است. در این زمینه، متخصصان با آموزش الگوریتم‌ها به کامپیوترها، به آن‌ها کمک می‌کنند تا حجم عظیمی از داده‌ها را درک کنند و بفهمند. آن‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی برای کمک به ماشین‌ها و کامپیوترها، به آن‌ها در تحلیل اطلاعات کمک کنند.

مهندسان یادگیری عمیق اغلب در کنار دانشمندان داده و همچنین سایر متخصصان مانند برنامه‌نویسان کار می‌کنند تا شبکه‌های عصبی پیشرفته و دیگر شکل‌های الگوریتمی یادگیری عمیق را توسعه دهند و از آن‌ها بهره ببرند. شبکه‌های عصبی مصنوعی از ساختار مغز انسان الهام گرفته‌اند و به کامپیوترها امکان می‌دهند تا مسائل پیچیده را حل کنند.

با این مشاغل سال ۲۰۲۵، میلیاردر شوید
تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی Midjourney / هوشیو

۷- پژوهشگر هوش مصنوعی (AI Research Scientist)

پژوهشگر هوش مصنوعی (AI) دانشمندی است که فراتر از چارچوب‌های رایج و کلیشه‌ای فکر می‌کند. او در حقیقت سؤالاتی را مطرح می‌کند که هوش مصنوعی قادر به پاسخ دادن به آن‌ها است. او با فعالیت در پروژه‌های تحقیقاتی نوآورانه، فناوری‌های جدید هوش مصنوعی را خلق می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند این فناوری‌ها را برای بهبود فرآیندهایشان به کار بگیرند. به زبان ساده‌تر، وظیفه پژوهشگر هوش مصنوعی کشف و توسعه توانایی‌های بالقوهٔ هوش مصنوعی است.

نقش کلیدی پژوهشگر هوش مصنوعی، ارزیابی عملی بودن ابزار یا محصول جدید هوش مصنوعی پیش از سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌ها برای توسعه آن است. به همین دلیل، تقاضا برای پژوهشگران هوش مصنوعی رو به افزایش است.

۸- مدیر توسعه کسب‌وکار هوش مصنوعی (AI Business Development Manager)

مدیر توسعه کسب‌وکار هوش مصنوعی (AI) یکی از پردرآمدترین مشاغل حوزهٔ هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ به شمار می‌رود. این متخصصان مسئول کشف فرصت‌های جدید کسب‌وکار و تدوین برنامه‌هایی برای رشد شرکت‌های فعال درزمینهٔ هوش مصنوعی هستند. آن‌ها برای یافتن بازارهای جدید و ایجاد اتحادهای راهبردی، همکاری نزدیکی با مدیران و مدیران اجرایی دارند.

۹- مدیر محصول هوش مصنوعی (AI Product Manager)

مدیر محصول هوش مصنوعی نقشی کلیدی در خلق و توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی ایفا می‌کند. او به عنوان رهبر تیمی متخصص، وظیفه هدایت و مدیریت فرآیند ساخت محصول را از ایده‌پردازی اولیه تا عرضهٔ آن به بازار بر عهده دارد.

افرادی که در این شغل فعالیت می‌کنند در راستای شناسایی فرصت‌های جدید و توسعه استراتژی برای ساخت محصولات جدید هوش مصنوعی، با مهندسان و دانشمندان داده همکاری نزدیکی دارند.

آن‌ها متخصص علوم داده و فناوری کلان‌داده هستند و می‌توانند از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای حل مسائل مختلف استفاده کنند. مدیر محصول هوش مصنوعی می‌تواند به‌درستی تشخیص دهد که چگونه می‌توان با یادگیری ماشین، محصولات موجود را بهبود بخشید.

۱۰- مشاور هوش مصنوعی (AI Consultant)

مشاور هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای کسب‌وکارشان استفاده کنند. او در همکاری نزدیک با مهندسان و دیگر مشاوران، به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا بازدهی را با استفاده از هوش مصنوعی بالا ببرند، هزینه‌ها را کم کنند و درنهایت، درآمد بیشتری به دست آورند.

مشاوران هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با یافتن فرصت‌های جدید، برنامه‌هایی را برای بهبود کارشان با استفاده از هوش مصنوعی طراحی کنند.

جمع‌بندی

در نگاه کلی، هوش مصنوعی زمینه کاری بسیار پررونق و جذابی به نظر می‌رسد و در آن مشاغل متنوعی وجود دارد؛ از مهندس یادگیری ماشین گرفته تا مشاور هوش مصنوعی، این مشاغل با حقوق‌های بالا می‌توانند آینده شغلی خوبی را برای شما رقم بزنند. با پیشرفت هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که فرصت‌های شغلی بیشتری در این حوزه ایجاد شود.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]