پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 بودجه هوش مصنوعی علیرغم همه‌گیری کرونا در سال 2021 بیشتر می‌شود

بودجه هوش مصنوعی علیرغم همه‌گیری کرونا در سال 2021 بیشتر می‌شود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هوش مصنوعی هر روز در حال رسیدن به بالاترین سطح شکوفایی خود است. دو سوم مدیران ارشد در همه انواع صنایع، هوش مصنوعی را برای آینده مشاغل خود بسیار مهم قلمداد می‌‌کنند و قصد دارند پس از کاهش همه‌‌گیری ویروس کرونا، حجم سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های خود را در این حوزه افزایش دهند. اگرچه در دوره همه‌‌گیری کرونا رکود اقتصادی بزرگی را در بسیاری از مشاغل شاهد بودیم، اما این اتفاق غیرمنتظره در بسیاری از مشاغل و کسب‌‌وکارها مانعی برای سرعت‌گرفتن برنامه‌‌‌های هوش مصنوعی در زمان همه‌‌گیری کرونا نشد. طی گزارشی که درباره بررسی بازگشت سرمایه در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است، در یک سال اخیر شرکت‌‌ها سرمایه‌‌‌گذاری خود در بخش هوش مصنوعی را به‌‌طور میانگین تا 4.6 درصد افزایش داده‌‌اند و این افزایش بر اساس برنامه سه ساله سرمایه‌‌‌گذاری 8.3 درصدی در این حوزه بوده است.

بودجه هوش مصنوعی

البته باید به خاطر داشته باشیم که نگرانی‌‌‌های مالی و بودجه‌‌ای که به دلیل همه‌‌گیری کرونا در روند اقتصادی و مالی شرکت‌‌ها ایجاد شده، ممکن است این پیش‌‌بینی‌‌ها را تغییر دهد. بااین‌حال، تا امروز سازمان‌‌ها برای چابک ماندن در فضایی که به‌سرعت در حال تحول است، همچنان به فکر افزایش بودجه هوش مصنوعی هستند. فشارهای ناشی از همه‌‌گیری کووید19 بسیاری از کسب‌‌وکار‌‌ها را برانگیخته تا به دنبال کارایی بیشتر و منابع درآمدی جدیدتر باشند و بسیاری از آن‌‌ها به عنوان راه‌حل، به فناوری هوش مصنوعی روی آورده‌‌‌اند.

جالب است که گزارش وضعیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سال 2020 نشان می‌‌دهد بیش از دو سوم شرکت‌‌‌های مورد بررسی انتظار دارند همه‌‌گیری کرونا هیچ تاثیری بر روند به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی نداشته باشد یا حتی پروژه‌‌‌های هوش مصنوعی آن‌‌ها را تسریع کند. این انتظاری که کسب‌‌وکارها از هوش مصنوعی دارند را می‌‌توان در مقدار هزینه‌‌ها و مبالغی که آن‌‌ها در این حوزه خرج می‌‌کنند، به‌‌خوبی مشاهده کرد: کارشناسان پیش‌‌بینی می‌‌کنند که ارزش بازار هوش مصنوعی تا سال 2025 به 191 میلیارد دلار برسد، این مقدار در مقایسه با ارزیابی حال حاضر بازار هوش مصنوعی که به ارزش 40 میلیارد دلار است، جهشی بزرگ به حساب می‌‌آید.

بودجه هوش مصنوعی

رهبران هوش مصنوعی در این فناوری سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های سنگینی کرده‌‌اند

دقیقاً چه کسی روی فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌کند؟ وقتی سرمایه‌‌‌گذاری‌‌ها را براساس اندازه شرکت‌‌ها تقسیم می‌‌کنیم، یک موضوع اصلی را می‌‌بینیم: رهبری هوش مصنوعی مسئولیتی پرهزینه است. سازمان‌‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی به سرمایه‌‌‌گذاری روی آورده‌اند، طی سال 2019 هر یک به‌‌طور متوسط بیش از 38 میلیون دلار روی این فناوری سرمایه‌‌‌گذاری کرده‌‌اند که بازدهی در حدود 0.75٪ از درآمد اولیه‌شان را در پی داشته است. در پایان 2019 حتی سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های بیشتری در این حوزه انجام گرفته است؛ تا جایی که حدود یک سوم شرکت‌‌ها بیش از 50 میلیون دلار در هوش مصنوعی سرمایه‌‌‌گذاری کردند. رهبران بازار یا به عبارت بهتر، کسانی که بیشترین سرمایه‌‌‌گذاری را در این میان انجام داده‌اند، 2.6 برابر بیشتر از حد متوسط در این حوزه هزینه کرده‌اند، تا حدی که ارزش کل بودجه جمع‌شده به بیش از 99 میلیون دلار رسیده است.

همچنان که شرکت‌‌ها در به‌کارگیری و توسعه فناوری هوش مصنوعی در فرایندهای خود پیش می‌‌روند، به‌‌طور کلی حجم سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های آن‌‌ها به‌صورت نمایی بیشتر می‌‌شود. توجه داشته باشید که وقتی صحبت از مدیریت داده‌‌ها می‌‌شود، درباره گامی مهم در توسعه هوش مصنوعی کارا و موثر صحبت می‌‌کنیم. در بحث مدیریت داده‌‌ها، تازه‌‌واردان به فضای هوش مصنوعی معمولا بیش از حد میانگین در فناوری هوش مصنوعی هزینه می‌‌کنند؛ به‌طوری‌که حدود 44٪ از بودجه هوش مصنوعی‌شان را صرف مدیریت داده‌‌ها می‌‌کنند. این درحالی است که شرکت‌ها به‌طور میانگین 35٪ بودجه خود را به هوش مصنوعی اختصاص می‌‌دهند.

بودجه هوش مصنوعی

این پژوهش همچنین نشان می‌‌دهد که صنایع خودروسازی، بهداشت، ساخت و تولید و تکنولوژی، بیشترین سرمایه‌‌‌گذاری را در پروژه‌‌‌های هوش مصنوعی داشته‌‌‌اند. در صنایع خودروسازی، شاهد خبرهای امیدبخشی درباره اتومبیل‌‌‌های خودران و ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی و نیز تقویت ایمنی وسایل نقلیه هستیم. در مراقبت‌‌‌های بهداشتی و درمان، هوش مصنوعی به تشخیص و مراقبت از بیمار کمک می‌‌کند. در ساخت و تولید، هوش مصنوعی فرایندهای پیچیده را ساده می‌‌کند و در فناوری، به انواع فعالیت‌‌ها در شبکه‌‌‌های اجتماعی و فراتر از آن کمک می‌‌کند. در مقایسه با این عرصه‌ها، هوش مصنوعی در رسانه، بورس و صنایع مصرف‌‌کننده، کمترین سرمایه‌‌‌گذاری را به خود اختصاص داده است.

جالب این‌‌جاست که وقتی به سهم درآمد صنایع نگاه می‌‌کنیم، این ترتیبی که درباره سرمایه‌‌‌گذاری وجود دارد، نظم خود را از دست می‌‌دهد. از نظر سهم درآمد در محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت‌‌‌های فناوری پیشتاز هستند و پس از آن، بانک‌ها، شرکت‌‌‌های علوم زیستی و بهداشت و درمان و سپس تولیدکنندگان خودرو قرار دارند.

این پول دقیقا کجا می‌‌رود؟

میزان شکست پروژه‌‌‌های هوش مصنوعی هنوز بسیار زیاد است، به‌‌طوری که گارتنر گزارش داد در سال 2019، تقریباً 80٪ پروژه‌‌ها هرگز به مرحله تولید نرسیدند. بنابراین جای تعجبی ندارد که مدیران درباره محل مصرف بودجه هوش مصنوعی خود نگرانی‌‌هایی داشته باشند یا بخواهند نوع صرف هزینه‌‌ها را انتخاب کنند. طی چند سال آینده، انتظار می‌‌رود افزایش سرمایه‌‌‌گذاری را در زمینه‌‌‌های زیر پیش رو داشته باشیم.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

داده‌‌ها به عنوان قطعه مهم معمای هوش مصنوعی شناخته می‌‌شوند و به عنوان مولفه‌‌‌های ارزشمند برای توسعه مدل‌‌‌های موفق یادگیری ماشین عمل می‌‌کنند. تحلیل داده‌‌ها همچنان یک ابتکار عمل برتر برای مدیران در سال‌‌‌های آینده خواهد بود، زیرا اطلاعات ارزشمندی که داده‌‌ها با خود به همراه دارند، حجم بیشتری از بازگشت سرمایه‌‌‌گذاری را در پی دارند.

استراتژی هوش مصنوعی

تمرکز بسیاری از سازمان‌‌ها روی طراحی مجدد ساختارهای تیمی برای ایجاد خطوط لوله کارآمد هوش مصنوعی است. در حال حاضر، یک مهارت قابل‌توجه در زمینه‌‌‌های موردنیاز هوش مصنوعی وجود دارد که شرکت‌‌ها را وادار به ایجاد یک استراتژی برای آموزش دوباره و مهارت‌بخشی کارمندان، استخدام تیم‌‌‌های جدید یا استفاده از اشخاص ثالث می‌‌کند. شرکت‌‌ها همچنین وقت و هزینه خود را بیش‌ازپیش صرف تجزیه‌‌وتحلیل محل سرمایه‌‌‌گذاری در هوش مصنوعی، میزان سرمایه و زمان ماندن پول در آن بخش اختصاص خواهند داد.

امنیت و انطباق

فشار برای محافظت از حریم خصوصی کاربران، سازمان‌‌ها را وادار به ایجاد کنترل‌‌‌های امنیتی دقیق‌‌تر و چارچوب‌‌‌های حاکمیت داده‌‌ها می‌‌کند. لزوم شفاف‌‌سازی درباره محل تهیه و نحوه تهیه داده‌‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

با افزایش تعهد به هوش مصنوعی به عنوان یک هدف اصلی، شرکت‌‌ها احتمالاً طی سه تا چهار سال آینده راه‌‌حل‌‌‌های بیشتری برای هوش مصنوعی تولید می‌‌کنند. سرمایه‌‌‌گذاری در بخش‌‌‌های فوق به موفقیت هر چه بیشتر صنایع و شرکت‌‌هایی می‌‌انجامد که در مراحل مختلف به‌کارگیری و همگام‌سازی با فناوری هوش مصنوعی هستند.

سرمایه‌‌‌گذاری در هوش مصنوعی فراتر از کووید 19

همه‌‌گیری کووید19 شرکت‌‌‌های بزرگ و کوچک را تحت فشار قرار داده است؛ به‌‌طوری که کاهش درآمد‌‌‌های کلی آن‌‌ها را به یافتن منابع جدیدی برای درآمدزایی ترغیب کرده است. این امیدها برای جذب سرمایه بیشتر، از طریق وعده‌های عملی هوش مصنوعی محقق می‌‌شود. درست است که بسیاری از پروژه‌‌‌های هوش مصنوعی هنوز سودآور نیستند، با این حال توسعه هوش مصنوعی به زمان، هزینه، مهارت‌‌‌های مناسب و بسیاری از داده‌‌ها نیاز دارد. اما با توجه به همه‌گیر شدن بیماری‌ کرونا، شرکت‌‌ها روی هوشمندتر شدن نحوه خرج شدن پول بیشتر حساس شده اند. در نهایت، انتظار می‌‌رود افزایش نمایی سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های هوش مصنوعی در طول همه‌‌گیری بیماری کرونا و حتی پس از آن ادامه یابد، زیرا شرکت‌‌ها برای کشف بهترین فرایندها و نیازها برای دستیابی به راه‌‌حل‌‌‌های سودآور هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر تلاش می‌‌کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]