40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 خرید هوش مصنوعی یا ساخت آن ؛ کدام برای شرکت‌ها گزینه بهتری است؟

خرید هوش مصنوعی یا ساخت آن ؛ کدام برای شرکت‌ها گزینه بهتری است؟

بسیاری از شرکت‌‌های فعال در صنایع مختلف متوجه مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان خود هستند و اقدام به خرید هوش مصنوعی یا ساخت آن کرده‌اند. برای مثال، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش دهند، اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود و رفتار خرید آن‌ها کسب کنند، بخش خدمات مشتریان را ارتقاء دهند، از قابلیت نگهداری و تعمیرات پیش‌بینانه برای تجهیزات و ماشین‌آلات استفاد کنند و از ویژگی‌های دیگر بهرمند شوند.

با این حال، هنوز هستند سازمان‌هایی که منابع یا بودجه کافی برای ساخت محصولات سفارشی AI برای رفع تمام نیازهای خود را ندارند.

برای کسب‌وکارها تصمیم در مورد خرید هوش مصنوعی از بازار یا ساخت آن امری بسیار دشوار است. عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند، که از جمله آنها می‌توان به تخصص ‌شرکت، چرخه‌ی زمانی آن، هزینه‌های ساخت یا خرید هوش مصنوعی، فاکتورهای وابستگی به فروشنده و موارد خاصی اشاره کرد که شرکت‌ها در صدد هستند با کمک هوش مصنوعی آن‌ها را برطرف کنند.

اگرچه استفاده از انواع نرم‌افزار هوش مصنوعی موجود در بازار مزایای بسیاری دارد، امّا گاهی اوقات ساخت نرم‌افزار به دلایل مختلف منطقی‌تر به نظر می‌رسد. از جمله این موارد می‌توان از تخصص شرکت در جا ویژه بازار، مسائل قانونی یا ساخت ابزارهای کلیدی هوش مصنوعی یاد کرد که برای شرکت وجه تمایز اساسی بین رقبا و همتایان ایجاد می‌کنند.

به منظور اخذ بهترین تصمیم، مجریان و مدیران سازمان باید مزایا و معایب ساخت یا خرید هوش مصنوعی را مد نظر قرار دهند.

نرم‌افزارهای متن‌باز و نرم‌افزارهای انحصاری

اول اینکه لازم است مدیرانِ کسب‌وکارها با سامانه‌های هوش مصنوعیِ موجود در بازار و مزایا و معایب آن‌ها آشنا باشند. نرم‌افزارها و ابزارهای متن باز مانند پایتون، تنسورفلو یا scikit-learn ساخت هوش مصنوعی از صفر را برای شرکت‌ها آسان و ارزان کرده است.

نرم‌افزارهای متن‌باز اغلب به وسیله گروهی از برنامه‌نویسان پراشتیاق پشتیبانی می‌شوند، برنامه نویسانی که خود کاربر و توسعه دهنده این ابزارها هستند. از طرفی با استفاده از منابع متن‌باز شرکت‌ها این امکان را دارند تا، تحت مالکیت خود، هوش مصنوعی منحصر به فرد بسازند. مالکیت هوش مصنوعی برای ساخت برنامه‌های تحت وب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی ساخت هوش مصنوعی در داخل سازمان انعطاف‌پذیری بیشتری به همراه دارد و به سازنده حق مالکیت فکری و کنترل بیشتری بر دیتاست‌های مورد استفاده در ساخت مدل را می‌دهد.

آیا پروژه هوش مصنوعی شما در عمل قابل اجرا است؟

با استفاده از این چارت می‌توانید امکان عملیاتی‌سازی پروژه هوش مصنوعی را به لحاظ کسب‌وکار، داده ها و اجرا بسنجید.

خرید هوش مصنوعی

با این حال، هنوز هم اکثر سازمان‌ها با شیوه‌ی ساخت ابزارهای مورد نیاز خود آشنا نیستند. و اینجاست که سامانه‌های هوش مصنوعی تجاری به کار می‌آیند.

شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ابری (که ابزارهای هوش مصنوعی را در سامانه‌های خود قرار داده‌اند) اغلب به داده‌های آموزشی کلان، گسترده و سازمان‌یافته‌ دسترسی دارند. علاوه بر این، شرکت‌های معتبر ارائه‌کننده نرم‌افزارهای سازمانی از امتیاز صرفه به مقیاس بالا بهره می‌برند. در نتیجه، می‌توانند استعدادهای خاص را به خدمت بگیرند و مدل‌های هوش مصنوعی مورد نیاز خود را طراحی کنند و آنها را توسعه دهند. بسیاری از این شرکت‌ها به منظور به‌روز نگه‌داشتن کارکنان‌شان در مورد جدیدترین محصولات به سازمان‌‌‌ها پیشنهاد می‌کنند تا به طور رایگان یا با هزینه بسیار کم مدل‌های خود را در سامانه‌ی آن‌ها آموزش دهند.

فاکتورهایی که باید هنگام ارزیابیِ ساخت یا خرید هوش مصنوعی مد نظر قرار داد

زمانی که سازمانی عوامل مختلف برای خرید هوش مصنوعی یا ساخت آن را بررسی می‌کند، بهتر است نظرات سهامداران و کاربران نرم‌افزارها را نیز مد نظر قرار دهد تا از پذیرش و کاربرد محصول خود اطمینان حاصل کند. به این ترتیب، برنامه‌نویس‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهم را با حدس و گمان مشخص نخواهند کرد زیرا کاربر نهایی مستقیماً به آن‌ها بازخورد می‌دهد. شایان ذکر است که راهکار انتخابی تنها راه‌حل موجود نیست. گاهی خرید هوش مصنوعی مناسب‌تر است و گاهی ساخت آن. در ادامه هشت عاملی را مطرح می‌کنیم که می‌توانند در تصمیم‌گیری برای خرید یا ساخت هوش مصنوعی به شما کمک کنند:

جذب نیروی با استعداد

یکی از مهم‌ترین عواملی که کسب‌وکارها لازم است مد نظر قرار دهند، در اختیار داشتن نیروی با استعداد است. آیا با نرم‌افزارهای متن‌باز نیروی متخصص بیشتری خواهید داشت یا با محصولات تجاری شرکت‌های ارائه کننده خدمات ابری؟

چرخه زمانی رسیدن به راهکار نهایی

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که باید مد نظر قرار دهید زمان ارائه محصول است. آیا این فرصت را دارید تا ماه‎‌ها یا سال‌ها منتظر تکمیل شدن ابزار هوش مصنوعی بمانید؟ اگر چنین است، پس احتمالاً بهتر است ابزار هوش مصنوعی اختصاصی خود را بسازید. به منظور اینکه همه برداشت یکسانی از پروژه داشته باشند، لازم است هنگام بررسی جزئیات، اهداف و مقتضیات آن را به وضوح تعریف کنید.

تلفیق هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای موجود

آیا شرکت ارائه‌‌کننده خدمات ابری که در حال حاضر با شما همکاری می‌کند می‌تواند ویژگی‌های مد نظر شما را در ابزار هوش مصنوعی بگنجاند؟ آگاهی از این موضوع بسیار مهم است. اگر یک شرکت ارائه‌کننده خدمات ابری محصولی به شما پیشنهاد کند که در حال حاضر از آن استفاده نمی‌کنید، بهتر است روند تهیه و تدارکات سازمان خود را بررسی کنید و برای آن و همینطور برای بستن قرارداد زمان کافی در نظر بگیرید. این امر ممکن است زمان قابل توجهی به پروژه شما اضافه کند که در این صورت لازم است برای این مسئله نیز آماده باشید.

وابستگی به فروشنده

فراموش نکنید که موضوع مالیک داده‌ها و مدل را با شرکت ‌ارائه کننده خدمات ابری احتمالی در میان بگذارید تا در دام وابستگی به فروشنده نیافتید. اگر پاسخ آن‌ها هم راستای اهداف شما نیست، شاید بهتر باشد نرم‌افزار را بسازید. همچنین، به دلیل اینکه فناوری‌های هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه و تحول هستند، وابستگی به فروشنده با یک شرکت ارائه‌کننده خدمات ابری، در صورتی که آن شرکت پا به پای شما پیشرفت نکند، ممکن است به ضرر شرکت شما باشد.

هزینه کل مالکیت

اگر با یک مسئله معمولی روبه‌روهستید که شرکت‌های خدمات رسان متعددی قبلاً آن راحل نموده‌اند، ساخت هوش مصنوعی از صفر شاید به هدر دادن منابع باشد. مسئله‌هایی مانند طبقه‌بندی اسناد مختلف، پردازش زبان طبیعی و چت‌بات‌ها، یا محصولات مرتبط با بینایی کامپیوتر عمومی همگی در بازار موجود هستند و قبلاً به خوبی ارزیابی شده‌اند؛ لذا در این شرایط خرید هوش مصنوعی منطقی‌تر از ساخت آن است.

ملاحظات قانونی

صنایعی که تحت نظارت شدید قرار دارند، مانند بهداشت و درمان، و امور مالی و دولتی، بهتر است خودشان ابزارهای هوش مصنوعی مورد نیاز خود را بسازند تا به مقررات و دستو‌العمل‌های آن‌ها پایبند باشند.

متن باز یا تحت مالکیت

هم راستای ملاحظات قانونی، برای صنایعی که تحت نظارت شدید قرار دارند، مانند بهداشت و درمان، و امور مالی و دولتی، قوانینی تدوین و اجرایی شده است که به موجب آن‌ها سازمان‌ها موظف هستند داده‌های حساس را تحت مالکیت خود نگه دارند. در این شرایط، بهتر است نرم‌افزارهای هوش مصنوعی داخل سازمان ساخته شوند. با این حال، برای بیشتر شرکت‌ها نرم‌افزار پیش ساخته مبتنی بر فضای ابری گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری است.

خرید هوش مصنوعی

اثربخشی هزینه و تعمیرات و نگهداری طولانی مدت

حتماً در مورد نرم‌افزارهای موجود تحقیق کرده اطلاعات کافی کسب کنید. نقاط قوت و ضعف تیم خود را بشناسید. تعمیرات و نگهداری طولانی مدت به منظور پشتیبانی از ابزارهای هوش مصنوعی خود را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که هزینه‌های کلی به لحاظ فناوری و از دیدگاه مردم معقولانه است.

اگر این محصول در موفقیت شما در برابر رقبایتان تفاوت عمده‌ای ایجاد خواهد کرد، پس صرف هزینه‌ بابت تعمیر و نگهداری آن معقولانه است. امّا اگر قابلیت مورد نظرتان با ابزاری که قبلاً هزینه آن را پرداخت کرده‌‌ و ساخته‌اید امکان‌پذیر باشد، یا حتی بدتر از آن اگر در بازار موجود باشد، صرف هزینه بابت ساخت و نگهداری این نرم افزار غیرعاقلانه است. با بررسی عوامل و ملاحظات مختلف هنگام تصمیم‌گیری برای خرید ابزارهای هوش مصنوعی به جای ساخت آن‌ها، در واقع  تصمیم آگاهانه‌ای می‌گیرید که به صلاح سازمان شما است.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]