40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 «درنا» به پرواز درآمد؛ معرفی گروه مدل زبانی فارسی با ظرفیت ۱۳ میلیارد پارامتر

«درنا» به پرواز درآمد؛ معرفی گروه مدل زبانی فارسی با ظرفیت ۱۳ میلیارد پارامتر

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت با معرفی گروه مدل زبانی «درنا»، از ارائه مدل زبانی ۱۳ میلیارد پارامتری که بر پایه داده‌های زبان فارسی توسعه یافته است خبر داد. درنا همچنین شامل دو مدل زبانی ۷ و ۳ میلیارد پارامتری است و طبق چشم‌انداز اعلام‌شده، این گروه زبانی در آینده نزدیک میزبان یک مدل ۳۴ میلیارد پارامتری نیز خواهد بود.

به گزارش مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، گروه مدل زبانی درنا به لطف برخورداری از حجم گسترده‌ای از پارامترهایی که بر پایه زبان فارسی توسعه یافته‌اند، زیربنایی مناسب و قدرتمند برای توسعه سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ازجمله چت‌بات‌های هوشمند است. طی دو سال گذشته، چت‌بات‌های هوشمند متعددی مثل ChatGPT، Bard، Microsoft Bing و… در دسترس کاربران قرار گرفتند و طی مدت‌زمان کوتاهی که از ظهور آنها می‌گذرد، با جذب صدها میلیون مخاطب روزانه، به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره عموم مردم و فرایندهای کاری مجموعه‌های تجاری تبدیل شدند. از آنجایی که این چت‌بات‌ها عمدتاً بر اساس داده‌های زبان انگلیسی، زبان‌های برنامه‌نویسی و چند زبان مطرح دیگر دنیا شامل آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی آموزش دیده‌اند، عملکرد قابل‌قبولی در پاسخ به سؤالات کاربران فارسی‌زبان از خود به نمایش نمی‌گذارند.

توسعه مدل‌های بزرگ زبانی (LLMs) بر پایه داده‌های یک زبان خاص مانند فارسی، راهکاری است که می‌تواند علاوه بر رفع کمبودها و ارائه جایگزین مناسب برای چت‌بات‌های موجود، زمینه‌ساز ساخت و ارتقای صدها ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی دیگر شود. آموزش این مدل‌های بزرگ زبانی، نیازمند نیروی انسانی متخصص و مجرب، توان پردازشی بالا و تجربه فعالیت مؤثر در این حوزه است. با این وجود، مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی پارت موفق شده تا با فراهم‌آوردن این زیرساخت‌ها، فرصت توسعه LLMهای فارسی را فراهم کند و با تکیه حداکثری به توانمندی‌ها و استعدادهای داخلی، ساخت چت‌بات‌ها و دیگر سرویس‌های هوشمند را امکان‌پذیر سازد.

مرکز تحقیقاتی پارت توانسته تا به امروز بیش از ۱۰۰ سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه و در اختیار مخاطبان قرار دهد. دستیابی به یک مدل ۳۴ میلیارد پارامتری، امکان رقابت با پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی دنیا را برای درنا فراهم می‌کند و مرتبه آن را در مقایسه با بسیاری از مدل‌های زبانی دیگر در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. با وجود مدل‌هایی از این دست، می‌توان انتظار داشت که کاربران فارسی‌زبان در سال‌های آتی به چت‌بات‌های هوشمندی با بالاترین استانداردهای جهانی دسترسی داشته باشند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]