40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ربات های مجهز به هوش مصنوعی در خدمت مردم

ربات های مجهز به هوش مصنوعی در خدمت مردم

در دنیای وسیع رباتیک، هوش مصنوعی بازیگر نقش دوم به شمار می‌رود. بر خلاف آن‌چه در فیلم‌های علمی-تخیلی به نمایش گذاشته می‌شود، ربات های مجهز به هوش مصنوعی از بدو تولد صنعتی‌سازی نقش مهمی در آن ایفا کرده‌اند؛ ربات‌ها نقش بی‌بدیلی در بسیاری از ساخت‌های اجتماعی بنیادی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کارآیی خط تولید و پشتیبانی از عمل‌های جراحی اشاره کرد. امروزه، بالاخره می‌توانیم به پیدایش ربات‌های بینش‌یافته‌ای که تا به حال تحقق نیافته‌اند، امیدوار باشیم.

برنامه‌های فنی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی با سرعت هرچه تمام به قلمروهای جدید نفوذ می‌کنند. پیاده‌سازی صحیح اصول اخلاقی، تنوع‌بخشی و طرح‌های فراگیر می‌تواند به نفع انسان‌ها باشد.

خودکارسازی به راحتی جای انسان‌ها را در حوزه‌های جدیدی نظیر انرژی جایگزین و فناوری گرفته است. به گفته‌ی یکی از متخصصان این حوزه: «طی ده سال آینده، کاربرد و مقیاس ربات‌های امنیتی از جمله هواپیماهای کنترل از راه دور، افزایش خواهد یافت. در نتیجه، هزینه‌ی آن‌ها کاهش می‌یابد و قابلیت‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. این فناوری امکانی منحصر به فرد در اختیار شاغلین حوزه‌ی امنیتی قرار می‌دهد و بدون این‌که جای آن‌ها را بگیرد، رویه‌های کاریشان را بهبود بخشیده و ارتقاء می‌دهد.»

امروزه شاهد کاربردهای گوناگون ربات های مجهز به هوش مصنوعی در شرکت‌ها هستیم؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پیشرفت‌ها و کشفیات علمی
  • حل مسائل پیچیده
  • تولید میلیون‌ها شغل ماهرانه‌ی جدید با شرایط کاری بهتر

طی چند سال آینده، نرخ نوآوری و سرمایه‌گذاری در ربات های مجهز به هوش مصنوعی رشدی عظیم خواهد داشت.

نقش ربات های مجهز به هوش مصنوعی در بهبود بهره‌وری

هوش مصنوعی و رباتیک شانه به شانه‌ی هم در تلاش‌اند تا راهکارهایی عملی برای چالش‌های انسان‌ها ارائه کنند. این فناوری‌ها ممکن است مستلزم سرمایه‌گذاری از قبل باشند؛ با این حال، با توجه به کمکی که بهره‌وری و کارآیی می‌کنند، چندین برابر سوددهی خواهند داشت.

شرکت رباتیک SMP یکی از شرکت‌هایی که از این فناوری‌ها بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۰ که این شرکت تأسیس شد، کاربرد فناوری هوش مصنوعی محدود بود و صنایع زیادی آن را به کار نمی‌گرفتند.

تیم مرکزی SMP دریافت که ربات های مجهز به هوش مصنوعی برای جستجوی خودکار، عملکرد کارآمد و تبدیل شدن به قدرت برتر، نیاز به راهکاری فعال دارند. چندی نگذشت که NVIDIA با معرفی مجموعه تراشه‌های تحول‌آمیز خود، امکان ارتقای فناوری‌ها را فراهم آورد. اکنون، SMP ارائه‌دهنده‌ی برتر ربات‌های امنیت بیرون از منزل و راهکارهای نظارتی پیشرفته به شمار می‌رود.

ربات های مجهز به هوش مصنوعی

لئو ریژنکو، مدیرعامل این شرکت، توضیح می‌دهد: «پیاده‌سازی فرآیندهای خودکارسازی یا رباتیک در محیط‌های کاری، هزینه‌ی خدمات و محصولات را به میزان چشمگیری کاهش و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب، هزینه‌ی تولید را برای کسب و کارها به صرفه‌تر می‌کند. در نتیجه‌ی این امر، نوعی اثر دومینویی ایجاد می‌شود که در نهایت، فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل رباتیک را در خدمت همگان قرار می‌دهد.»

شرکت SMP همواره تلاش کرده است تا با کمک ربات های مجهز به هوش مصنوعی، فرآیندهای کاری مشتریان را بهبود بخشیده و این مزایا را برای آن‌ها فراهم کند:

  • افزایش چشمگیر بهره‌وری نیروی کار
  • بهینه‌سازی بار کاری عملیات‌ها
  • بهبود سطح خدمات
  • به کارگیری راهکارهای فنی پیشرفته
  • ارتقای بهره‌وری

وقتی بهره‌وری شرکت‌ها افزایش می‌یابد، می‌توانند محصولاتی بهتر با بازدهی بیشتر تولید کنند. این ارزش به مشتریان، کارکنان و سهام‌دارانشان نیز منتقل می‌شود. علاوه بر سطح بهره‌وری، فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک می‌توانند ایمنی محیط‌های کاری را نیز به میزان چشمگیری بهبود ببخشند.

کارکنان در اولویت: پیش به سوی آینده‌ای ایمن‌تر

امروزه، به خصوص با پیشرفت حوزه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی، می‌توان ایمنی انسان‌ها را با به کارگیری ربات های مجهز به هوش مصنوعی در زمینه‌های خطرناک تضمین کرد. ربات‌ها، بر خلاف انسان‌ها، اهل اهمال‌کاری نیستند. ربات‌ها همیشه از صد در صد توان خود استفاده کرده و هرگز ریسک‌های غیرضروری را نمی‌پذیرند.

شرکت Ople.ai از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک در راستای کاهش ریسک به شمار می‌رود. سیستم یادگیری ماشین این شرکت می‌تواند با تکیه بر داده‌های ورودی، تحلیل‌های پیش‌بین را در اختیار رهبران کسب و کارها قرار دهد.

به بیان دیگر، فناوری هوش مصنوعی ربات‌ها را قادر می‌سازد پروفایل ریسک را تعیین/ ارزیابی و اقداماتشان را متناسب با این ارزیابی، سازگار کنند. در نتیجه‌ی این امر، کارکنان از خطر دور شده و بعد از آموزش مجدد، می‌توانند وظایف کاری خود را تغییر دهند تا به کارهای ارزشمندتر و مهم‌تری برسند.

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در پیاده‌سازی انواع هوش مصنوعی، دسترسی است. در گذشته، هوش مصنوعی مخصوص افرادی بود که دانش و تخصصی عمیق از حوزه‌ی مربوطه در اختیار داشتند. Ople.ai در عرصه‌ی «مردمی کردن هوش مصنوعی» شناخته شده است. با حذف موانعی همچون هزینه و دانش موردنیاز برای به کارگیری هوش مصنوعی، ظرسفیت و قابلیت‌های بالقوه‌ی آن به بی‌نهایت می‌رسند.

پلتفرم Ople.ai برای دستیابی به کاربردهای مفیدتر هوش مصنوعی، این گام‌ها را از سر گذرانده است:

  1. استفاده از نرم‌افزار برای تعیین تعداد کارکنان مجهز به هوش مصنوعی
  2. ساخت مدلی که بتواند به شکلی معنادار از داده‌ها استفاده کند (مدل Ople.ai پیش‌بینی انجام می‌دهد)
  3. قابل‌دسترس و تفسیرپذیر کردن مدل به منظور قابل فهم کردن پیش‌بینی‌ها برای رهبران کسب و کارها و دستیابی به همه‌ی اطلاعات ارزشمند و مرتبط
ربات های مجهز به هوش مصنوعی

پدرو الوز، بنیان‌گذار و مدیرعامل Ople.ai، با این توضیح مطالب را برای ما روشن‌تر می‌کند: «تولید به شدت تحت تأثیر کارآیی قرار دارد. منظور از کارآیی، کنترل کیفیت، لوجیستیک، کاهش خطا، اختصاص منابع به شیوه‌ای مناسب است. در کل، اگر بتوان چیزی را با هزینه، خطا و ضایعات کمتر و در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر تولید کرد، تحولی عظیم در سودآوری تولیدکنندگان به دست می‌آید. این مهم با ترکیب تحلیل پیش‌بین و رباتیک امکان‌پذیر می‌شود.»

ربات‌ها، در خدمت مصلحت عموم

حقیقت این است که هوش مصنوعی، قابلیت‌ها و کاربردهای رباتیک را متحول کرده است. از ساده‌سازی عملیات‌ها تا محافظت از کارگران، ارزش و فایده‌ی ربات‌ها انکارنشدنی است. نوآوران مشغول در این عرصه به خوبی متوجه اهمیت ربات‌ها در ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد فرصت‌هایی بهتر و ایمن‌تر برای کارگران می‌باشند.

همانطور که ریژنکو توضیح می‌دهد: «رباتیک و هوش مصنوعی نقشی پررنگ به آینده‌ی انسانیت خواهند داشت. چنین نوآوری‌هایی زندگی روزمره‌ی افراد را بهبود بخشیده و به تحقق رؤیاهای آن‌ها کمک می‌کنند.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]