تجربه زندگی موجودات دریایی به کمک شبیه ساز واقعیت مجازی
با استفاده از این شبیه ساز واقعیت مجازی اقیانوس، با انواع گونههای دریایی آشنا شده و همزمان، به حفظ اقیانوسها کمک خواهید کرد.
آیا تا به حال به زندگی در اعماق اقیانوس فکر کردهاید؟ توسعهگرهای Cyan Planet به کمک واقعیت مجازی، یک تجربهی آموزشی جدید به نام How is the Water ارائه دادهاند. این فناوری کاربران را قادر میسازد به عنوان گونههای مختلف موجودات دریایی، زندگی زیر آبها را تجربه کنند.
How is the Water یک شبیه ساز واقعیت مجازی اقیانوس است که توسط Kickstarter پشتیبانی میشود. هدف از ساخت این شبیه ساز واقعیت مجازی، برانگیختن حس همدلی و جلب توجه کاربران به حمایت از نگهداری اقیانوسها عنوان شده است. در همین راستا، Cyan Planet با همکاری Digital Life 3D و تکیه بر فناوریهای هوش مصنوعی، همسانهای دییجتالی دلفینهای پوزهبطری ، لاکپشتهای دریایی سرخ ، کوسههای سرچکشی بزرگ ، و گونههای دیگر موجودات دریایی را خلق کردهاند.
میکل لاوکی ، مدیر و تهیهکنندهی این پروژه میگوید: «هدف از همکاری ما با Digital Life 3D این است که زندگی دریایی را حفظ کنیم و برای مقاصد آموزشی، علمی و در مقیاس وسیعتر برای حفظ سیارهی زمین از آن بهره ببریم. هدف اصلی پروژهی How is the Water این است که همهی مردم بتوانند زندگی در اقیانوسها را تجربه کرده و به رمز و راز آن پی ببرند. برخی از افراد، از جمله خود من، میتوانند با غواصی زیر اقیانوس تجارب خارقالعادهای به دست آورند، اما بیشتر مردم امکان انجام چنین کاری را ندارند. هدف من تغییر این شرایط است.»
نینجا مولر ، زیستشناس و دستیار مدیر پروژه، در ادامهی صحبتهای لاوکی میگوید: «نمایشگاه Biennale Di Venezia از طرحوارهی How is the Water دعوت به عمل آورد؛ علاوه بر این، نمونهی اولیهی پروژه در فستیوال کن نیز به نمایش گذاشته شد. با توجه به این دستاوردها، بیصبرانه منتظریم تا پروژه را به مرحلهی تولید برسانیم و با معرفی نسخهی نهایی آن، توجه بیشتری را به حفاظت از اقیانوسها جلب کنیم.»
کاربران میتوانند از چشمانداز موجودات دریایی گوناگون، از جمله دلفینها و کوسهها، تجربهای دقیق و کامل از زندگی در اقیانوس به دست آورند. در این شبیهسازی، هر گونهی جانوری مهارتهای خاص خودش را به نمایش میگذارد؛ این مهارتها میتوانند پژواکیابی ، گیرندگی الکتریکی و برقراری ارتباطات زیست-شیمیایی باشند که کاربران را قادر میسازند با دنیای داخل بازی تعامل برقرار کرده، چالشهای مختلف زیر دریا را از سرگذرانده و تصمیماتی بگیرند که مستقیماً روی محیط اقیانوس تأثیر خواهند گذاشت. کاربران حتی امکان این را هم دارند که با استفاده از 15 گونهی مرجانی منحصر به فرد، باغچهی مرجانی خود را بسازند و آن را با سایرین به اشتراک بگذارند.
امیلی هیگینز ، رئیس بخش علوم اقیانوسی Reef Life Foundation در مورد این پروژه میگوید: «Reel Life Foundation برای بازآفرینی مرجانها در این پروژه از IntelliReefs استفاده کرده است؛ این ساختارها یک زیستفناوری پایدار هستند و میتوانند ساختار صخرههای مرجانی طبیعی را در مقیاس نانومتری تقلید کنند. علاوه بر این، به رشد سالم مرجانها نیز سرعت میبخشند. IntelliReefs برای این گونههای مرجانی پناهگاه میسازد و بدین ترتیب باعث میشود مرجانها به صورت طبیعی، آسیبی که از استرسورهای جوی (از جمله عواملی که انسانها در آنها نقش دارند) متحمل شدهاند را ترمیم کنند.»
وی در ادامه میگوید: « از همکاری که در این پروژه با Cyan Planet داشتیم بسیار خرسندیم؛ با تجارب احساسی و آموزشی که فراهم میآوریم، افراد را وارد زندگی زیر آبها کرده و به آنها اجازه میدهیم طی تجربهای لذتبخش، با حیوانات دریایی ارتباط برقرار کنند. چنین تجاربی برای از بین بردن شکافی که بین دنیای مدرن و محیط زیست مشاهده میکنیم، حیاتی است. چون اگر چیزی را دوست داشته باشیم، از آن محافظت میکنیم!»
در زمان انتشار این مقاله، How is the Water موفق شده است کمکهزینهای حدود 39500 دلار در KickStar جمعآوری کند، این در حالیست که هنوز 26 روز تا پایان کمپین باقی مانده است. از جمله اهداف والای این پروژه میتوان به افزودن جزئیات بیشتر و تکمیل شبیهسازی زندگی دریایی اشاره کرد که از طریق تقویت رفتارهای حیوانات هوش مصنوعی، قابلیت چندبازیکنی بین پلتفرمی، پشتیبانی از پلتفرمهای بیشتر، ایجاد موقعیتهای مکانی بیشتر زیر دریا، و مواردی از این دست امکانپذیر خواهد بود.
انتظار میرود در سپتامبر سال 2022، کامپیوترهای شخصی، گوشیهای همراه (iOS و آندروید) و هدستهای PCVR با جریان زنده قابلیت پشتیبانی از پروژهی How is the Water را داشته باشند. این فناوری به زودی در واقعیت مجازی پلی استیشن و (بسته به سرمایهگذاریها) هدستهای واقعیت مجازی قابل حمل، همچون Oculus Quest نیز ورود خواهد کرد.
دیگر ویدیوهای هوش مصنوعی را در هوشیو تماشا کنید