پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 اولین تصاویر از انیمیشن طراحی‌شده به‌وسیله هوش مصنوعی

اولین تصاویر از انیمیشن طراحی‌شده به‌وسیله هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پنج سال از زمانی که کریس برمبل، برنده جایزه امی و  مؤسس شرکت انیمیشن‌سازی Base Media، برای نخستین‌بار با هوش مصنوعی مولد مواجه شد می‌گذرد. او در یک نمایشگاه صنعتی که در سال 2018 برگزار شد شاهد نمایش نرم‌افزاری بود که می‌توانست افکت دود موجود در تصاویر را به یک انیمیشن 5 ثانیه‌ای تبدیل کند. این موضوع باعث شد که او با خودش فکر کند که یک فناوری شگفت‌انگیز در حال ظهور است و به نظر نمی‌رسد که بتوان از آن اجتناب کرد.

انیمیشن و ai

ابزارهای مولد تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌اند و با سرعتی خیره‌کننده در حال توسعه هستند. هرچند که این ابزارها هنوز مراحل اولیه طراحی و ساخت را طی می‌کنند و هنوز به طور جدی پای خود را به صنعت سینما باز نکرده‌اند؛ اما از همین حالا می‌توان رد پای این فناوری را در بسیاری از تصویرسازی‌های گرافیکی مشاهده کرد. به نظر نمی‌آید برای آنکه شاهد تصاویر خلق‌شده توسط هوش مصنوعی در فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها باشیم، نیاز باشد که زمان زیادی را صرف کنیم؛ چرا که استودیوهای انیمیشن‌سازی متعددی از جمله Base Media استفاده از این فناوری را در محصولات خود آغاز کرده‌اند.

این استودیو بر روی فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی پرفروشی از جمله Black Panther: Wakanda Forever و Obi-Wan Kenobi فعالیت داشته و ساخت فیلم چینی The Wandering Earth را در کارنامه خود دارد. این مجموعه در حال حاضر مأموریت دارد تا بر روی پتانسیل هوش مصنوعی در ساخت مکان‌های سه‌بعدی تمرکز کند. طراحی محیط‌های سه‌بعدی، یکی از دشوارترین و پرهزینه‌ترین مراحل ساخت یک انیمیشن است و بخش زیادی از زمان و هزینه تیم توسعه‌دهنده صرف طراحی چنین فضاهایی می‌شود. حال اگر یک استودیو بتواند وظیفه ساخت محیط‌های انیمیشن را به الگوریتم‌های مولد تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی بسپارد، توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکز خود را بر روی موارد فنی و هنری اثر بگذارند تا فرایند ساخت انیمیشن، ساده‌تر و بهینه‌تر دنبال شود.

انیمیشن هوش طراحی مصنوعی

ایگور لودیرو، ناظر جلوه‌های بصری استودیوی Base Media می‌گوید: «برای اینکه به اهمیت طراحی محیطی در انیمیشن پی ببرید، شخصیت علاءالدین را تصور کنید که از یک‌گوشه شهر قصد دارد به قلعه خود برود. در بین راه، تمامی مناظر از جمله پرنده‌ها، مردم شهر، پیچ‌وخم کوچه‌ها و حتی تک‌به‌تک ویترین مغازه‌ها باید طراحی و ساخته شود. به طور معمول، 30 درصد روند توسعه یک انیمیشن به ایجاد مکان‌ها و محیط‌های سه‌بعدی اختصاص پیدا می‌کند.»

این استودیو برای آزمایش قابلیت‌های هوش مصنوعی خود، یک فیلم‌نامه 90 ثانیه‌ای از یک دختربچه که در شهر به دنبال دوستش می‌گردد را در دستور کار خود قرار داد تا آزمایش کنند که آیا هوش مصنوعی قادر است محیط شهری را به شکلی باورپذیر طراحی کند و یا خیر.  مدل هوش مصنوعی مورداستفاده Base Media با شناسایی ظاهر و سبک گرافیکی انیمیشن، سعی می‌کند محیط را با همان فضا بازسازی کند.

تیم توسعه انیمیشن شخصیت اصلی را طراحی کرده و در پس‌زمینه او مکعب‌های خاکستری قرار دادند. سپس با وارد‌کردن کلمات کلیدی مرتبط، محیط موردنظر را طراحی کردند. روند توسعه انیمیشن از این طریق تنها 3 هفته طول کشید، درحالی‌که همین فرایند توسط طراحان انسانی تا 8 برابر بیشتر به طول می‌انجامید.

انیمیشن و هوش مصنوعی

تشخیص تصاویر ایجادشده به‌وسیله هوش مصنوعی برای بینندگان تا حد زیادی دشوار است و نمی‌توان به‌سادگی تشخیص داد که محیط شهری انیمیشن بدون دخالت طراح ساخته شده است. این در حالی است که استفاده از هوش مصنوعی در طراحی محیط انیمیشنی در ابتدای مسیر خود قرار دارد و هنوز مراحل تحقیق و توسعه خود را سپری می‌کند. می‌توان انتظار داشت که باتوجه‌به سرعت بالای توسعه ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی، به‌زودی بسیاری از استودیوهای انیمیشن‌سازی به استفاده از این فناوری روی بیاورند.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا انیمیشن‌های توسعه‌یافته به کمک هوش مصنوعی می‌توانند کیفیتی هم‌پای انیمیشن‌های طراحی‌شده توسط انسان‌ها به ارمغان بیاورند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]