Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 فناوری تشخیص چهره و 20 کاربرد شگفت‌انگیز آن برای داشتن دنیایی باهوش‌تر

فناوری تشخیص چهره و 20 کاربرد شگفت‌انگیز آن برای داشتن دنیایی باهوش‌تر

فناوری تشخیص چهره از دهه 60 میلادی وجود داشته است، اما تحولات سریع جهان منجر به تغییرات گسترده‌ای در این فناوری شده است. دیگر به این فناوری به چشم یک آرزوی خیالی مانند آنچه در فیلم علمی تخیلی “گزارش اقلیت” داشت نگاه نمی‌شود. با معرفی آیفون 10 میلیون‌ها نفر به این تکنولوژی دسترسی پیدا کردند تا از طریق آن بتوانند از اطلاعات شخصی خود محافظت کنند. می‌توان گفت مشهورترین استفاده‌ای که از فناوری تشخیص چهره می‌شود در گوشی‌های موبایل‌تان است اما تشخیص چهره به همین جا محدود نشده است. از این فناوری در طیف گسترده‌ای همچون پیشگیری از وقوع جرم، محافظت از رویدادها و تسهیل مسافرت‌های پروازی استفاده می‌شود.
در ادامه به معرفی 20 کاربرد فناوری تشخیص چهره می‌پردازیم که باعث شده‌اند جهان به مکانی باهوش‌تر، امن‌تر و راحت‌تر تبدیل شود.

1- پیشگیری از جرائم کوچک و خرد

 
 
فناوری تشخیص چهره

در حال حاضر از این فناوری برای تشخیص سریع چهره سارقان‌ شناخته‌شده، مجرمان خرده‌پا یا افرادی که سابقه کلاهبرداری دارند استفاده می‌شود تا هنگام ورود به فروشگاه‌ها شناسایی شوند. این فروشگاه‌ها دیتابیس بزرگی از مجرمان را دارند که می‌توانند عکس‌های افراد واردشده به فروشگاه را با آن تطبیق دهند به گونه‌ای که هنگام ورود یک خریدار به فروشگاه مشخص شود که این فرد یک تهدید محسوب می‌شود یا نه؟ فناوری تشخیص چهره به شدت میزان جرائم خرد‌ را کاهش داده است.  تشخیص چهره باعث شده است سرقت 34 درصد و از آن مهم‌تر ، حوادث خشونت‌آمیز در فروشگاه‌های خرده‌فروشی تا 91٪ کاهش یابد.
 
 
 

2- بازکردن قفل گوشی

فناوری تشخیص چهره و 20 کاربرد شگفت‌انگیز آن برای داشتن دنیایی باهوش‌تر

بسیاری از تلفن‌های همراه از جمله آخرین مدل آیفون اکنون از چهره افراد برای باز کردن قفل استفاده می‌کنند. این فناوری یک روش قدرتمند برای محافظت از داده‌های شخصی و اطمینان از این موضوع است که در صورت سرقت تلفن، فرد سارق به اطلاعات حساس دسترسی نخواهد داشت.

3- تبلیغات هوشمندانه‌تر

فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره این امکان را دارد که با تخمین سن و تعیین جنسیت افراد، تبلیغات را هدفمندتر کند. به عبارت دیگر محتوای متناسب با آن سن و جنس را به نمایش درآورد. هم اکنون شرکت هایی مانند Tesco در حال برنامه‌ریزی برای نصب صفحه نمایش‌های مجهز به این تکنولوژی در پمپ بنزین‌ها هستند. فقط زمان کوتاهی لازم است تا تشخیص چهره به یک ابزار تبلیغاتی فراگیر تبدیل شود.

4- یافتن افراد گمشده

فناوری تشخیص چهره

 
از تشخیص چهره می‌توان برای یافتن کودکان گم‌شده و کودکانی که قربانی قاچاق انسان می‌شوند استفاده کرد. برای این منظور تصاویر افراد گمشده به دیتابیس‌ها اضافه شده است. این کار باعث می‌شود به محض اینکه فناوری تشخیص چهره، افراد گمشده را در فرودگاه، فروشگاه‌ها یا مراکز عمومی شناسایی کرد، نیروهای انتظامی در جریان قرار بگیرند. جالب است بدانید، تنها در چهار روز استفاده از این فناوری در هند 3000 کودک گم‌شده پیدا شدند!

5-کمک به نابینایان

فناوری تشخیص چهره

Listerine یک برنامه تشخیص چهره شگفت‌انگیز ایجاد کرده است که با استفاده از تشخیص چهره به نابینایان کمک می‌کند. این فناوری با لرزش، افراد نابینا را متوجه این موضوع می‌کند که فرد دیگر اکنون در حال لبخند زدن است. این موضوع به افراد نابینا در درک بهتر موقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

 

 

6- حفاظت از نیروهای انتظامی

فناوری تشخیص چهره

 

یک برنامه تشخیص چهره تلفن همراه ، توسط FaceFirst ارائه شده است که به پلیس ها کمک می‌کند تا در هنگام ماموریت فاصله ایمن با افراد را رعایت کنند. این برنامه به آنها می‌گوید آیا فرد روبرو تهدید محسوب می‌شود و باید محتاط باشند یا نه؟ به عنوان نمونه، اگر یک افسر پلیس، به طور اتفاقی قاتل تحت تعقیبی را در یک پلیس راه نگه دارد، فوراً متوجه می‌شود که فرد ممکن است مسلح و خطرناک باشد و می‌تواند درخواست نیرو کند.

 

7- تحقیقات پزشکی قانونی

فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره می‌تواند با شناسایی خودکار افراد در تصاویر دوربین‌های امنیتی به تحقیقات پزشکی قانونی کمک کند. همچنین می‌توان از نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی افراد مرده یا بیهوش در صحنه های جنایت استفاده کرد.

 

 

 

8- شناسایی افراد در شبکه‌های اجتماعی

فناوری تشخیص چهره

فیس‌بوک از این فناوری برای تشخیص چهره کاربران در عکس‌ها استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود افراد بتوانند عکس‌هایی را که در آن قرار دارند راحت‌تر پیدا کنند و به تگ‌کردن کاربران کمک می‌کند.

 

 

 

9- تشخیص بیماری‌ها

فناوری تشخیص چهره

از این فناوری می‌توان برای تشخیص بیماری‌هایی که باعث ایجاد تغییر در شکل ظاهری می‌شوند استفاده کرد. به عنوان مثال ، انستیتوی تحقیقات ملی ژنوم انسان، از این فناوری برای تشخیص بیماری نادری به نام سندرم DiGeorge استفاده می‌کند ، که در آن کروموزوم 22 آسیب دیده است. فناوری شناسایی چهره در تشخیص بیماری در 96٪ موارد کمک کرده است. با پیچیده تر شدن الگوریتم‌ها، تشخیص چهره به یک ابزار تشخیصی ارزشمند در انواع شرایط تبدیل می‌شود

 

10- تشخیص افراد VIP در رویدادهای ورزشی

فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره به هواداران تیم‌های ورزشی برای داشتن تجربه بهتر کمک می‌کند. این فناوری به سرعت دارندگان بلیط‌های فصلی را تشخیص می‌دهد. برگزارکنندگان می‌توانند به افراد در تعیین محل نشستن یا بهبود وضعیت خود کمک کنند.

 

 

 

11- محافظت از مدارس در برابر تهدیدها

فناوری تشخیص چهره

دوربین های مجهز به فناوری تشخیص چهره می‌توانند فوراً دانش آموزان اخراج شده، والدین خطرناک، فروشندگان موادمخدر یا افراد دیگری که تهدیدی برای امنیت مدرسه محسوب می‌شوند را هنگام ورود به محوطه مدرسه شناسایی کنند. این فناوری می‌تواند با هشدار دادن به نگهبانان مدرسه، خطر رفتارهای خشونت‌آمیز را کاهش دهد.

 

 

12- پیگیری حضور دانش‌آموزان

فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره علاوه بر ایمن‌تر کردن مدارس امکان پیگیری حضور یا غیبت دانش آموزان را دارد. روش های سنتی حضور غیاب باعث می‌شد دانش آموزان بتوانند به جای همدیگر اعلام حضور کنند اما چین در حال حاضر از شناسایی چهره برای اطمینان از حضور دانش آموزان در کلاس استفاده می‌کند. از تبلت برای تأیید هویت دانش‌آموزان به وسیله اسکن چهره و مطابقت با عکسهای آنها در یک پایگاه داده استفاده می شود.

 

 

13- کاهش سرقت دستمال توالت

فناوری تشخیص چهره

در چین سرقت کاغذ توالت در دستشویی‌های عمومی یک مشکل بزرگ است. تشخیص چهره این مشکل را حل کرده است. چین دستگاه¬هایی را در دستشویی‌های عمومی نصب کرده است که صورت افراد را قبل از اینکه کاغذ توالت از محفظه بیرون بیاید اسکن می-کند. تا زمانی که 9 دقیقه نگذشته است کاغذ بیشتری برای همان شخص خارج نمی‌شود.

 

 

14- تسهیل معاملات امن

فناوری تشخیص چهره

در چین یک شرکت خدمات مالی به نام Ant Financial وجود دارد که مشتریان را قادر می‌سازد تا با اسکن چهره خود، وعده‌های غذایی را بپردازند. مشتری سفارش خود را از طریق منوی دیجیتال انتخاب و سپس از اسکن صورت به عنوان گزینه پرداخت استفاده می‌کند. پس از دادن شماره تلفن می‌توانند وعده غذایی خود را خریداری کنند.

 

 

15- تایید هویت در دستگاه خودپرداز

فناوری تشخیص چهره

به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک اسکن صورت در نهایت جایگزین کارت‌های بانکی تمامی دستگاه‌های خودپرداز می‌شود زیرا شناسایی چهره ابزاری قدرتمند برای تأیید هویت است. تا آن زمان می‌توان از تشخیص چهره برای تطابق فرد صاحب کارت با کسی که پای دستگاه خودپرداز است استفاده کرد. در حال حاضر از این فناوری در دستگاه‌های خودپرداز ماکائو استفاده می‌شود.

 

 

16- آسان‌تر کردن مسافرت هوایی

فناوری تشخیص چهره

شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر از فناوری تشخیص چهره به افراد در چک‌کردن چمدان‌ها و بررسی سریع‌تر پروازها کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که ما به سرعت در حال پیشرفت به سمت آینده‌ای هستیم که در آن سفر هوایی نه تنها از گذشته ایمن‌تر باشد، بلکه راحت‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ خواهد بود.

 

 

17- پیگیری حضور در کلیساها

فناوری تشخیص چهره

کلیساها شروع به استفاده از تشخیص چهره کرده‌اند تا ببینند اعضای کلیسا چه زمان‌هایی حضور دارند. این امر به آنها کمک می‌کند تا افرادی را که درخواست کمک مالی دارند یا خواهان دسترسی بیشتر به کلیسا هستند را شناسایی کنند.

 

 

 

18- یافتن حیوانات گمشده

فناوری تشخیص چهره

Finding Rover برنامه‌ای است که به افراد کمک می‌کنند دوباره حیوان خانگی خود را بازیابند. صاحب حیوان خانگی تصویر حیوان خود در یک دیتابیس بزرگ متعلق بارگذاری می‌کند سپس این برنامه تصویر را با تصاویر حیوانات موجود در پناهگاه‌ها مقایسه می‌کند و در صورت تطابق فوراً به صاحب حیوان خبر می‌دهد.

 

 

19- تشخیص چهره در خودرو

فناوری تشخیص چهره

روز به روز به تعداد شرکت‌های خودروسازی که در حال آزمایش روش‌های استفاده از تشخیص چهره هستند افزوده می‌شود. یکی از کاربردهای تشخیص چهره برای خودروها استفاده از صورت راننده به جای سوئیچ است. تشخیص چهره همچنین با شناسایی و هشدار دادن به که سرعت زیاد دارند یا تمرک کافی ندارند به ایمنی بیشتر کمک می‌کند.

 

 

20- کنترل دسترسی به مکان‌های حساس

فناوری تشخیص چهره

تشخیص چهره می‌تواند به عنوان ابزاری برای کنترل دسترسی کار کند تا اطمینان حاصل شود که فقط افراد مجاز به مکان‌هایی همچون آزمایشگاه‌ها، اتاق‌ها، اتاق‌های بانکی، مراکز آموزشی ورزشکاران و سایر مناطق حساس دسترسی پیدا می‌کنند.

شما درباره فناوری تشخیص چهره چه فکر می‌کنید؟ چه کاربردهای دیگری می‌توان برای این فناوری هوش مصنوعی شگفت‌انگیز متصور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.