40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 فناوری AI این شرکت‌ها را به درآمدزایی می‌رساند

فناوری AI این شرکت‌ها را به درآمدزایی می‌رساند

گروه علی‌بابا ارزشی معادل ۷۰ میلیارد دلار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که از فناوری AI استفاده می‌کند. این شرکت چهار سال پیش از همکاری خود با Mars، خبر داد.

Mars یکی از شرکت‌های پیشگام در صنعت شیرینی و شکلات است و ارزش آن ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است. هدف از این همکاری این بوده که مشخص کنند افراد ساکن چین، چه نوع شکلات و آب‌نباتی را ترجیح می‌دهند. شرکت علی‌بابا داده‌های مربوط به عادت‌های مصرفی میلیون‌ها نفری که از پلتفرم‌های مختلف این شرکت خریداری می‌کنند را جمع‌آوری و تحلیل کرد؛ نتایج حاصل از این تحلیل‌ها مغایر با انتظارات این دو شرکت بود و مشخص شد شهروندان چینی به هنگام خرید شکلات، تنقلات تُند و اسپایسی هم می‌خرند. Mars با تکیه بر اطلاعات و بینشی که از این داده‌ها به دست آورده بود، یک خوراکی تُند و شیرین تولید کرد؛ در تولید این شکلات از دانه‌های فلفل قرمز سیچوان استفاده شده است. از این فلفل در تولید چاشنی اسپایسی «مالا» نیز استفاده می‌شود.

شرکت Mars برای اطمینان از صحت و درستی نتایج AI نیازی به انجام تحقیقات بیشتر نداشت، چراکه این شکلات‌ تُند و اسپایسی با استقبال خوب مصرف‌کنندگان مواجه شد. علاوه بر این Mars با تکیه بر AI توانست در زمان تولید نیز صرفه‌جویی کند؛ پیش از این Mars 2 تا سه سال زمان صرفِ تولید و معرفی یک محصول جدید می‌کرد، اما در ماه آگوست ۲۰۱۷ و در حالی‌که کمتر از یک سال از شروع همکاری‌اش با شرکت علی‌بابا می‌گذشت، توانست برای اولین بار این شکلات تُند و اسپایسی را به بازار معرفی کند. بدین ترتیب، رویای شرکت Mars ، یعنی معرفی محصولات جدیدی که بتواند سالانه ۱۰% برای‌شان درآمدزایی داشته باشد، به واقعیت تبدیل شد.

استفاده از فناوری AI در جهت درآمدزایی، همانند کاری که شرکت Mars چین انجام داد، بیشتر یک مورد استثنایی است تا یک قاعده کلی. این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد، زیرا میزان استفاده از برنامه‌های AI، برای مثال سرویس‌های یادگیری ماشین، دستیاران مجازی و تولید خودکار، در زندگی روزمره ما در حال افزایش است. توانایی این فناوری در تصمیم‌گیری به جای انسان، که البته کارایی خود را در بحران همه‌گیری ویروس کرونا طی یک سال گذشته ثابت کرد، باعث شد کسب‌وکارها برای کاهش هزینه‌های خود به استفاده از AI روی بیاورند و هوش مصنوعی را جایگزین کارمندان خود کنند. اما اگر شرکت‌ها قصد دارند در دنیای پس از همه‌گیری کرونا، از رقبای خود پیشی‌ بگیرند، باید هزاران راهی که AI می‌تواند به آن‌ها در افزایش درآمدشان کمک کند را از نظر بگذرانند. نتایج نظر‌سنجی‌ای که MIT و BCG در سال ۲۰۲۰ با همکاری هم از بیش از ۲۵۰۰ مدیر اجرایی انجام دادند، نشان می‌دهد تقریباً ۵۰% از شرکت‌ها به استفاده از AI روی آورده‌اند، اما فقط ۱۰% از آن‌ها درآمدشان رشد چشمگیری داشته است.

AI می‌تواند راه‌های بی‌شماری برای افزایش درآمد پیش روی شرکت‌ها بگذارد. چراکه هوش مصنوعی می‌تواند دقت پیش‌بینی‌ها را افزایش دهد و علاوه بر این به اخذ تصمیمات لحظه‌ای و به موقع کمک می‌کند؛ در این حالت دو مسیر پیش‌روی کسب‌و‌کارها قرار دارد: شرکت‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی بخواهند پیشنهاداتی به آن‌ها بدهد و به مدیران در اخذ تصمیمات بهتر کمک کند/ یا اجازه دهند AI تصمیم‌گیری کند و با کمترین دخالت انسان آن‌ها را به اجرا درآورد. انتخاب هر یک از این رویکردها بستگی به موقعیت مورد نظر دارد؛ هوش مصنوعی در تحلیل داده‌هایی با حجم بالا عملکرد بهتری دارد و انسان‌ها در موقعیت‌های پیچده بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

در زمان‌های مناسب باید به هوش مصنوعی اختیار کامل بدهیم و درآمد شرکت را افزایش دهیم و از هوش مصنوعی فقط برای کسب بینش و اطلاعات استفاده نکنیم. طبق نتایج نظرسنجی MIT-BCG شرکت‌هایی که به کمک هوش مصنوعی به درآمدزایی رسیده بودند، در مقایسه با شرکت‌هایی که هوش مصنوعی بر آن‌ها هیچ تأثیری نذاشته و یا تأثیرش نامحسوس بوده، ، ۵۰% بیشتر احتمال داشته که در تصمیم‌گیری‌های‌شان از هوش مصنوعی استفاده کنند و ۷۰% درصد از مدیران اجرایی این شرکت‌ها اذعان داشتنددر برخی موارد هوش مصنوعی هم در مقام تصمیم‌گیرنده و هم اجراکننده عمل می‌کرده و اختیار کامل داشته است.

هوش مصنوعی چگونه به افزایش درآمد شرکت‌ها کمک می‌کند؟

بسته به میزان استقلال هوش مصنوعی در شرکت و سطح شخصی‌سازی آن، این فناوری می‌تواند به روش‌های زیر شرکت‌ها را به درآمدزایی برساند:

تسریع فرایند تولید محصولات جدید: فناوری AI به تسریع فرایند تولید و ساخت محصولات کاملاً جدید کمک می‌کند، که نمونه‌اش را در مثال Mars مشاهده کردیم. شرکت داروسازی Sumitomo Dainippon Pharma نیز دو سال پیش همکاری خود را با Exscientia، شرکت بریتانیایی فعال در زمینه AI، آغاز کرد تا دارویی برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی تولید کند. Exsientia فرایند کشف دارو را به صورت خودکار درآورد؛ برای انجام این کار در سراسر فرایند تولید، از شناسایی مولکول هدف گرفته تا دسته‌بندی بیماران ، داده‌ها را با هوش مصنوعی و تخصص انسان‌ها ادغام و ترکیب کرد و بدین طریق مرحله پیش‌بالینی کشف دارو را تا ۷۵% کوتاه کرد. در صنعت داروسازی ۳۶ تا ۴۸ ماه طول می‌کشد تا دارو در محیط بالینی آزمایش شود، اما دارویی که Sumitomo تولید کرد، پس از ۱۲ ماه آماده بود تا در چنین محیط‌هایی آزمایش شود.

سفارشی‌سازی پیشنهادات: شرکت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند پیشنهاداتی متناسب با مشتریان خود ارائه دهند. برای مثال، مشاوران شرکت مدیریت سرمایه مورگان استنلی، برای ارائه پیشنهادات سرمایه‌گذاری به مشتریان‌شان، حداقل به ۴۵ دقیقه زمان نیاز داشتند. در حال حاضر آن‌ها با استفاده از الگوریتم AI می‌توانند همین کار را بدون فوت وقت انجام دهند. صرفه‌جویی در زمان موجب شده هر یک از مشاوران این شرکت به طور میانگین بتوانند روزانه با ۵ یا ۶ مشتری دیگر تماس بگیرند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه این مشاوران چه زمانی و کجا در تصمیم‌گیری به هوش مصنوعی تکیه کنند به عهده خودشان است، دخالت انسان‌ها در اینگونه فرایندها باعث دلگرمی و جلب اعتماد مشتریان می‌شود.

اقدامات شخصی: فناوری AI هم می‌تواند به صورت خودکار تصمیم‌گیری کند و اقداماتی در قبال مشتریان انجام دهد. برای مثال، الگوریتم‌های نتفلیکس فیلم‌های خاصی را به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌دهند و سریعاً فیلمی که فرد انتخاب کرده را به نمایش می‌گذارند: در این فرایند انسان هیچ دخالتی ندارد. نتفلیکس با پیشنهاد فیلم‌هایی که از سوی هوش مصنوعی توصیه شده‌اند تلاش می‌کند پیروز “Moment of Truth” باشد: پنجره‌ای دو دقیقه‌ای که بازدیدکننده تصمیم می‌گیرد در نتفلیکس بماند یا از وب‌سایت خارج شود. در نهایت مشخص شد ۶۵% از بازدیدکنندگان نتفلیکس به ناچار یکی از فیلم‌های پیشنهادی را انتخاب می‌کنند.

شخصی‌سازی محصولات فیزیکی: همزمان با پیشرفت فناوری‌هایی همچون ساخت افزایشی، شرکت‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای تولید محصولات شخصی‌سازی شده استفاده کنند. از سال ۲۰۱۶، بخش Lancôme شرکت فرانسوی محصولات آرایشی L’Oréal، Le Teint Particulier را عرضه می‌کند؛ کرم‌پودری که متناسب با پوست هرفرد شخصی‌سازی می‌شود که البته با استقبال خوبی هم مواجه شده است. ماشین کوچکی که در فروشگاه قرار دارد و به فناوری AI مجهز است، پوست فرد را اسکن می‌کند و در مورد ترجیحات فرد سؤالاتی می‌پرسد و سپس فرمولاسیون مناسبی از ۸۰۰۰ رنگ، سه سطح پوشش، سه سطح آبرسانی تشخیص می‌دهد و در نهایت ۷۲۰۰۰ ترکیب رنگی احتمالی به دست می‌آید. در مرحله بعدی ماشین فونداسیون را با هم ترکیب و بسته‌بندی می‌کند و به مشتری تحویل می‌دهد.

نکاتی برای کشف قابلیت‌های AI

تجربه به من نشان داده شرکت‌های با به کار بستن سه دستورالعمل می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند و قابلیت‌های هوش مصنوعی را کشف کنند:

برای اصلاح تابع هدف به آزمایش ادامه دهید: شناسایی الگوریتمی که می‌تواند بیشترین کمک را به شما بکند، نیاز به تکرار دارد. برای مثال، زمانی‌که نتفلیکس الگوریتم توصیه‌گر خود را اجرا کرد، جایزه‌ای به مبلغ ۱ میلیون دلار برای فردی در نظر گرفت که بتواند الگوریتمی توسعه دهد که بتواند دقت پیشنهادات آن را تا ۱۰ درصد افزایش دهد. برنده این مسابقه با الگوریتمی که نتفلیکس توسعه داده بود، تفاوت داشت و این شرکت هم بر همان اساس هوش مصنوعی خود را اصلاح کرد. نتفلیکس همواره به آزمایش الگوریتم خود ادامه می‌دهد.

با تکیه بر قابلیت‌های هوش مصنوعی، راه‌های درآمدزایی جدیدی پیدا کنید: شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی خدماتی که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند به مشتریان خود ارائه دهند: برای مثال، رولز رویس و جنرال الکتریک سرویس‌های نگهداری پیش‌بینی کننده‌ای معرفی و عرضه کردند و به همین ترتیب اعتماد به موتورهای هواپیما‌شان افزایش یافت. برخی از شرکت‌ها، از جمله شرکت بیمه Ping An با فروش سرویس‌هایی همچون پلتفرم‌های تشخیص تقلب، که ابتدا برای مصرف خودشان توسعه داده بودند، درآمدزایی کردند. شرکت‌های دیگری نیز از فناوری هوش مصنوعی استفاده کردند. برای مثال آمازون در حال ورود به عرصه خدمات مالی است و راهکارهای جدیدی برای پرداخت وام‌های شرکت‌ها کوچک و متوسط ارائه می‌دهد. این شرکت از دیتاست‌های بزرگ و قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا مشتریان را از بانک‌های تجاری دور کند.

جابه‌جایی مرزها: شرکت‌ها برای اینکه به درآمدزایی برسند باید به هوش مصنوعی اختیار کامل دهند. برای مثال، Rio Tinto در حال ساخت اولین معادن تمام خودکار در استرالیا است که در آن‌ها از هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی و اجرایی کردن تصمیمات استفاده می‌شود. این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با افزایش خروجی، تسریع در حمل بار و ارائه پیش‌بینی‌های بهتر در خصوص تقاضا به افزایش درآمد کمک می‌کند.

هر زمان که صحبت از هوش مصنوعی می‌شود همه فکر می‌کنند منظور از هوش مصنوعی این است که ماشین‌ها در محیط کار جایگزین انسان‌ها شوند. اما این تفکری کلیشه‌ای است: قدرت واقعی هوش مصنوعی در توانایی آن در تسریع نوآوری و افزایش درآمد خلاصه می‌شود.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]