40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چرخه‌ای معیوب که مانع پیشرفت هوش مصنوعی است

چرخه‌ای معیوب که مانع پیشرفت هوش مصنوعی است

مرکز آینده‌ کار Cognizant چرخه‌ معیوبی را کشف کرده که مانع پیشرفت هوش مصنوعی و کابردهای آن است، طوری که تنها ۲۰ درصد از سردمداران این حوزه امکان پیشروی بیشتر را در اختیار دارند.

بر اساس چارچوبی که Cognizant ارائه داده، کسب و کارهای کمی در صدر «منحنی بلوغ هوش مصنوعی AI maturity curve» قرار دارند. تنها ۲۰ درصد کسب و کارها جزو «سردمداران» هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند، ۶۱ درصد آن‌ها «مجری» (یعنی در حال پیشرفت هستند، اما هنوز به بلوغ نرسیده‌اند) و ۱۹ درصد مبتدی هستند.

کسب‌و‎کارهای بالغ

آن دسته از کسب و کارهایی که بر اساس این منحنی بالغ به نظر می‌رسند، رویکرد مثبت‌تری نسبت به اثرات فناوری هوش مصنوعی خود دارند. ۸۱ درصد از سردمداران و تنها ۲۰ درصد از مجریان و مبتدیان معتقدند سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی، تأثیر چشمگیری روی ارتقای عملکردشان خواهد داشت.

۷۸ درصد از سردمداران انتظار دارند تا قبل از سال ۲۰۲۳، نتیجه‌ ملموسی از به کارگیری هوش مصنوعی ببینند. این عدد برای سایر کسب و کارها، ۳۲ درصد است.

در این قسمت، مثلثی را معرفی می‌کنیم که از نظر Cognizant، مانع پیشرفت هوش مصنوعی است و جلوی بلوغ آن را گرفته است:

  • ارزش قائل نشدن برای قابلیت‌های تصمیم‌گیری هوش مصنوعی
  • اعتماد نکردن
  • محدود کردن کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌ها

سرمداران این عرصه از نظر این سه مورد نیز تفاوت زیادی با سایر کسب و کارها دارند. از هر ده سردمدار هوش مصنوعی، نه نفر این فناوری را «داستان اصلی عصر حاضر» می‌دانند، اما تنها ۴ مورد از ۱۰ شرکت مبتدی و مجری چنین طرز تفکری دارند. بیش از ۹۰ درصد سردمداران قابلیت این فناوری در پیش‌بینی تهدیدهای بالقوه و تحلیل حجم بالای داده‌ها را قبول دارند.

در بین دو گروه‌ دیگر، ۵۰ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی به پیش‌بینی خروجی‌ها کمک می‌کند و تنها ۳۳ درصد آن را برای درک و پردازش دیتاست‌های بزرگ مفید می‌دانند.

به دنبال یک رشته اتفاقات جنجال‌برانگیز و پرسروصدا از شکست هوش مصنوعی، به خصوص در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، اعتماد به قابلیت تصمیم‌گیری این فناوری (و به صورت کلی نرم‌افزارها) رو به افول رفته است.

مقاله‌ای جدید از BCS (مؤسسه‌ رسمی IT) گام‌های اشتباهی که به اعتماد به هوش مصنوعی خدشه وارد کرده‌اند را مورد مطالعه قرار داد؛ از جمله‌ این اشتباهات می‌توان به بحران سال گذشته‌ بریتانیا اشاره کرد که مربوط به استفاده از یک الگوریتم برای برآورد نمرات دانشجویان بود.

اعتمادسازی

مطالعات Cognizant نشان داد هرچه تجربه‌ استفاده از این فناوری بیشتر باشد، اعتماد بیشتری نسبت به قابلیت تصمیم‌گیری آن وجود خواهد داشت. در هر صورت، ساخت این اعتماد به زمان نیاز دارد.

مانع پیشرفت هوش مصنوعی

نکته‌ جالب اینجاست که سردمداران هوش مصنوعی در حوزه‌هایی متفاوت از سایر شرکت‌ها، از این فناوری استفاده می‌کنند.

بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در میان سردمداران مربوط به پیش‌بینی خروجی است؛ رتبه‌ بعدی مربوط به درک داده‌های بدون ساختار است. رتبه‌ اول برای بقیه‌ی شرکت‌ها مربوط به درک داده‌ها و به دنبال آن، پیش‌بینی خروجی، جمع‌آوری لحظه‌ای اطلاعات و دستیابی به بینش و اطلاعات جدید (با درصد مشابه) می‌باشد.

در حال حاضر، بیشترین استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای هر سه دسته مربوط به چت‌بات‌هاست. تنها حوزه‌هایی که در آن‌ها، شرکت‌های مجری و مبتدی بیشتر از سردمدران یا به اندازه‌ آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از: پشتیبانی مرکز تماس، تشخیص چهره، امنیت محوطه، و عاملان هوشمند.

برای کمک به قطع این چرخه و پیشرفت بیشتر در منحنی بلوغ هوش مصنوعی، Cognizant سه پیشنهاد کلیدی به کسب و کارها ارائه می‌دهد: تدوین برنامه‌ای هدفمند، فراتر رفتن از اهداف کوتاه‌مدت و آسان، پذیرش طیف وسیع‌تری از راهکارهای هوش مصنوعی و در آخر، انسان‌محورتر کردن کاربردها.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]