40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 حاصل شراکت انویدیا و مایکروسافت: برترین ابررایانه هوشمندِ جهان

حاصل شراکت انویدیا و مایکروسافت: برترین ابررایانه هوشمندِ جهان

به نقل از واشنگتن یک «همکاری چند ساله» میان انویدیا و مایکروسافت برای ایجاد «یکی از قدرتمندترین ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی در جهان» شکل گرفته است، که می‌تواند حجم کار پردازشیِ عظیمِ مورد نیاز برای آموزش و مقیاس‌سازی هوش مصنوعی قوی را مدیریت کند. گفته‌ می‌شود این همکاری می‌تواند سرانجام رسیدن به هوش مصنوعی جامع یا عمومی داشته باشد؛ هوش مصنوعی جامع، عمومی یا قوی نوعی از هوش مصنوعی است که ذهنی خودآگاه دارد و می‌تواند همچون انسان فکر کند و حتی به مراتب از او نیز هوشمندتر باشد.  

از زمان راه‌اندازی پژوهش‌های هوش مصنوعی در سال 1956، پیشرفت در زمینه ایجاد هوش مصنوعی قوی یا ماشین‌های ماهر با عملکرد هوشمند در سطح انسانی و فراتر از آن، برای کارشناسان هوش مصنوعی یک آرزو بوده است. یک توضیح بالقوه اساسی برای تأخیر در رسیدن به این آرزو، این است که رایانه‌ها از حافظه کافی، قدرت پردازش یا انعطاف‌پذیری تراشه‌ها برای سازگاری با پلتفرم‌های دانش رایانه، دانش ابر و دانش عصب‌شناسی مصنوعی برخوردار نبوده‌اند. علاوه بر این، سطح پیچیدگی‌های موجود در پژوهش‌های هوش مصنوعی، پیشرفت تحقیقات قوی و جامع هوش مصنوعی را نیز محدود می‌کرده است.

انویدیا و مایکروسافت

حال اما به لطف شراکت این دو ابرشرکت، به‌نظر می‌رسد که به این آرزوی دیرینه (هوش مصنوعی قوی) نزدیک شده‌ایم.

به گزارش مجله اینترنتی ورج، به‌عنوان بخشی از این مشارکت، انویدیا از نمونه‌های ماشین مجازی مقیاس‌پذیر مایکروسافت برای تسریع در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، مانند DALL-E استفاده خواهد کرد.

این ابررایانه هوش مصنوعی از هزاران پردازنده گرافیکی قدرتمند H100 و A100 در مرکز داده انویدیا و همچنین برای معماری شبکه Quantum-2 InfiniBand که بر اساس زیرساخت ابری Azure مایکروسافت است، استفاده خواهد کرد.

طبق گفته انویدیا، ترکیب پلتفرم ابری Azure مایکروسافت و پردازنده‌های گرافیکی، شبکه و مجموعه کامل هوش مصنوعی انویدیا به شرکت‌های بیشتری امکان آموزش، استقرار و مقیاس‌بندی هوش مصنوعی «از جمله مدل‌های بزرگ و پیشرفته» را می‌دهد.

هر دو شرکت همچنین به‌طور مشترک، «سرعت عمیق» نرم‌افزارِ بهینه‌سازیِ یادگیری عمیقِ مایکروسافت را توسعه خواهند داد.

انویدیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که می‌توان از این ابررایانه برای «تحقیق و تسریع بیشتر پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی» استفاده کرد؛ درست مانند کلاس نسبتاً جدیدی از مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی مانند DALL-E و Stable Diffusion که از الگوریتم‌های خودآموز برای ایجاد طیف متنوعی از محتوا مانند متن، کد، تصاویر دیجیتال، ویدئو و صدا استفاده می‌کنند. طبق گزارش مجله اینترنتی ورج، این مدل‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر شاهد رشد سریعی بوده‌اند، که به‌طور قابل‌توجهی تقاضا برای زیرساخت‌های محاسباتی قدرتمند را افزایش داده و در کنار توسعه آن‌ها مقیاس‌پذیر هستند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]