Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی دو برابر سریع‌تر از انسان خط بریل را می‌خواند

هوش مصنوعی دو برابر سریع‌تر از انسان خط بریل را می‌خواند

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج موفق به ساخت حسگر رباتیکی شده است که با بهره‌گیری از تکنیک‌های هوش مصنوعی، قادر است متون نوشته شده به خط بریل را با سرعتی معادل 315 کلمه در دقیقه بخواند. این سرعت خواندن تقریبا دو برابر سرعت یک انسان است. در عین حال، دقت این حسگر رباتیک 87 درصد گزارش شده است که نزدیک به دقت یک انسان است.

پیش از این، حسگرهای رباتیک طراحی‌شده برای خواندن خط بریل، تنها قادر به خواندن یک حرف در یک بار به صورت جداگانه بودند. اما حسگر جدید توسعه داده‌شده در دانشگاه کمبریج، با الهام از حساسیت بالای انگشت انسان، به روش بیومتریک یا همان زیست‌سنجی روی متن لغزش پیدا می‌کند و حروف را به صورت پیوسته می‌خواند. این روش لغزشی، کارایی بسیار بالاتری نسبت به روش قبلی دارد.

بازسازی سطح بالای حساسیت نوک انگشت انسان در یک حسگر رباتیک، چالش مهم مهندسان هوش مصنوعی است، زیرا نیازمند دستیابی به کارایی انرژی بالا در عین افزایش حساسیت است. حسگر توسعه داده شده در این پروژه، دارای یک دوربین در نوک خود است و اطلاعات به دست آمده از دوربین و سایر حسگرها را با هم ترکیب می‌کند تا بتواند متن‌های بریل را بخواند.

هوش مصنوعی دو برابر سریع‌تر از انسان خط بریل را می‌خواند

یکی از مشکلات اصلی و معمول این گونه ربات‌ها، بروز پدیده تاری تصویر در حین حرکت سریع حسگر است که مستلزم پردازش تصویری گسترده و مصرف انرژی بالایی است. به همین منظور، محققان، الگوریتم‌های یادگیری ماشین پیشرفته‌ای به کار گرفتند تا بتوانند تصاویر را پیش از تشخیص حروف واضح کنند.

 پس از اعمال این الگوریتم‌ها، محققان موفق شدند حسگر رباتیک را با سرعت بالا روی سطوح حاوی خط بریل حرکت دهند و آن را بخوانند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد این حسگر می‌تواند با سرعت 315 کلمه در دقیقه و دقت 87 درصد متون بریل را بخواند. این دستاورد نویدبخش پیشرفت قابلیت‌های رباتیک با بهره‌گیری از یادگیری ماشین است.

محققان ابراز امیدواری کردند که حسگر توسعه یافته می‌تواند در آینده به عنوان بستری برای ساخت اندام‌های مصنوعی یا دست‌های رباتیک با سطح حساسیت بالا به کار رود.

آیا فکر می‌کنید در آینده شاهد ربات‌های بیشتری برای کمک به افراد نابینا خواهیم بود؟ چه ربات‌هایی؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.