پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کاربرد هوش مصنوعی در فروش باعث کاهش دور‌ریز مواد غذایی می‌شود

کاربرد هوش مصنوعی در فروش باعث کاهش دور‌ریز مواد غذایی می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

منصفانه است اگر بگوییم در بازار مواد غذایی کاربرد هوش مصنوعی در فروش نادیده گرفته شده و این بازار از نظر تحول دیجیتالی کند عمل کرده است. به‌عنوان یک صنعت قدیمی در بازار مواد غذایی سیستم‌های قدیمی زیادی وجود دارند و همچنین این موضوع که شرکت‌های نوپا در این صنعت کم هستند، به این معنی است که نباید انتظار تغییرات دیجیتالی زیادی برای آینده داشته باشیم. هرچند که در سال‌‎های اخیر شاهد ورود فناوری‌های دیجیتالی نوآورانه به این صنعت بودیم که باعث ایجاد انبوهی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آن شده است.

کاربرد هوش مصنوعی در فروش برای فروشگاه‌های مواد غذایی این است که روی همه موارد مربوط به آن تاثیر می‌گذارد؛ از پیشرفت‌های قیمت‌گذاری گرفته تا جایگذاری محصولات و تحقق سفارشات آنلاین. در صنعتی که برای پذیرش هرگونه نوآوری دیجیتالی مقاومت دارد، تقریباً هر مترمربع از هر سوپرمارکت به‌منزله پتانسیلی عظیم برای پیشرفت با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

[irp posts=”21356″]

جلوگیری از فاسد شدن

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های هوش مصنوعی در این صنعت، استفاده از فناوری جلوگیری از فساد و اتلاف مواد غذایی است. در همه دنیا، موضوع ضایعات مواد غذایی یک مشکل بزرگ به‌حساب می‌آید و حالا با استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در فروش می‌توان برای آن راه‌حلی پیدا کرد. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل تخمین زده که هرساله 1.3 میلیارد تن غذا هدر می‌رود و این یعنی تقریباً یک‌سوم کل مواد غذایی تولید شده در دنیا.

فقط در اروپا حدود 20٪ از کل مواد غذایی تولید شده در هرسال هدر می‌رود. در آمریکا این میزان حتی بیشتر هم هست. طبق ادعای Quest، سالانه 43 میلیارد دلار غذا در ایالات‌متحده آمریکا از قفسه‌های فروشگاه مستقیم به سطل آشغال می‌رود.

درنتیجه، سازمان ملل متحد هدف توسعه پایدار (SDG) 12.3 را منتشر کرد و به دنبال کاهش نصف کردن سرانه مواد غذایی در خرده‌فروشی‌ها و مصرف‌کننده‌ها تا سال 2030 شد. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن متعهد به تحقق این هدف هستند و آمریکا هم یکی از کشورهایی است که ضایعات مواد غذایی در داخل کشور خود را با دقتی بیشتر اندازه‌گیری می‌کند.

این یعنی باید با کاربرد هوش مصنوعی در فروش آشنایی داشت و روی کمک آن برای کاهش ضایعات سوپرمارکت‌ها حسابی ویژه باز کرد.

[irp posts=”21365″]

اتحاد فناوری‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن غذا

چندین فناوری در کنار هم قرار گرفته‌اند تا با موضوع ضایعات مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها مبارزه کنند و این اقدام آن‌ها بسیار حیاتی است. قیمت‌گذاری پویا، برچسب‌های قفسه‌های الکترونیکی و بینایی ماشین به‌طور هم‌زمان کار می‌کنند تا یک فضای خرده فروشی هوشمند ایجاد کنند که برای جابجایی محصولات از قفسه‌ها قبل از رسیدن به تاریخ انقضا، طراحی شده است.

بینایی ماشین مانند چشم عمل می‌کند. دوربین‌های سیستم، موجودی را مشاهده می‌کنند و درباره خالی بودن قفسه‌ها هشدار می‌دهند. اگرچه وظیفه اصلی این سیستم هشدار درباره قفسه‌هایی است که محصولاتشان فروش رفته و خالی شدند، اما این‌که از آن‌ها برای هشدار درباره قفسه‌هایی که تاریخ انقضای محصولاتشان رو به اتمام است استفاده کنیم، کار سختی نیست.

سیستم موجودی به موتور قیمت‌گذاری پویا متصل است. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی به‌عنوان مغز عمل کرده و از معیارهای مختلفی برای پیشنهاد قیمت ایده‌آل برای فروش استفاده می‌کند؛ ازجمله ملاحظات موجودی کالا، رفتار مصرف‌کننده و قیمت رقبا.

کاربرد هوش مصنوعی در فروش

تاریخ انقضای محصولات

در مورد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه ضایعات مواد غذایی، سیستم مدیریت موجودی هشدار می‌دهد که کدام محصولات در حال رسیدن به انتهای عمر خود هستند. موتور قیمت‌گذاری پویا وضعیت را ارزیابی می‌کند و با کاهش قیمت آن محصولات به فروش هرچه سریع‌تر آن کمک می‌کند. با استفاده از ابزارهای یادگیری ماشین، سیستم به‌سرعت تعادل مناسب بین قیمت و فروش را یاد می‌گیرد، درعین‌حال هزینه‌های صاحب سوپرمارکت را نیز در نظر می‌گیرد.

برچسب‌های قفسه‌ الکترونیکی دهانه این اکوسیستم کوچک عمل می‌کنند و با توجه به قیمت اولیه محصولات، قیمت آن‌ها را در شرایطی که تاریخشان رو به انقضا باشد، تعیین کرده و به مشتری ارائه می‌دهند. این برچسب‌های قیمت دیجیتال می‌توانند به‌راحتی از طریق Wi-Fi یا هر فناوری ارتباط دیگر به موتور قیمت‌گذاری پویا متصل شوند و قیمت‌های به‌روز را به مشتریان ارائه دهند.

به این ترکیب سیستم‌ها، نسل بعدی قیمت‌گذاری گفته می‌شود. موتور قیمت‌گذاری پویا همیشه می‌تواند قیمت ایده‌آل برای فروش سریع محصولات را پیدا کند، اما بدون بینایی ماشین، فاقد بینش موجودی در هر قفسه است. قبل از معرفی برچسب‌های قفسه الکترونیکی، سوپرمارکت‌ها برای تنظیم قیمت‌ها بر اساس میزان موجودی، تاریخ انقضای آن‌ها، میزان تقاضای مصرف‌کننده و غیره، باید به‌طور دستی و با استفاده از نیروی انسانی کارشان را پیش می‌بردند که اصلاً آسان نبود. برای مثال، در یک سوپرمارکت ممکن است فقط از یک نوع محصول، مثلاً ماست، چندین نوع مختلف وجود داشته باشد. از طرفی تنوع محصولات زیاد است و هر محصول زمان ماندگاری مخصوص به خود و تاریخ انقضای خاص خود را دارد و این کار را برای نیروی انسانی بسیار سخت خواهد کرد.

[irp posts=”21285″]

کمک یکسان هم به صاحبان سوپرمارکت‌ها و هم به مشتریان

این‌که هوش مصنوعی کمک می‌کند تا محصولات قبل از نزدیک شدن به تاریخ انقضا به فروش برسند، هم برای صاحب فروشگاه و هم برای مصرف‌کننده مفید است. فروشنده‌ها به‌جای این‌که مجبور به دور ریختن محصولاتی شوند که در حال نزدیک شدن به پایان تاریخ انقضایشان هستند، آن‌ها را در ازای مبلغی می‌فروشند و بخشی از مبلغ پرداخت‌شده برای خرید آن را جبران می‌کنند.

درواقع نسل جدید قیمت‌گذاری از انواع ابزار هوش مصنوعی برای یافتن نقطه تعادل قیمت استفاده می‌کند که در آن مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت هزینه کالاهایی هستند که باید طی چند روز آینده مصرف شوند. با این روش، فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانند تا حد امکان سرمایه‌ خود را بازیابی کنند و از طرفی سیاست قیمت‌گذاری آن‌ها برای چنین محصولاتی هم ثابت و برای مشتری قابل‌درک باشد. در این شرایط است که کاربرد هوش مصنوعی در فروش می‌تواند برای آن‌ها مؤثر واقع شود.

[irp posts=”21138″]

با این شرایط، مصرف‌کنندگان در یک سوپرمارکت هوشمند این فرصت را دارند که با خرید محصولاتی که تخفیف خورده‌اند، در هزینه‌های خود صرفه‌‎جویی کنند. مصرف‌کنندگانی که محصولات تازه‌‎تر را ترجیح می‌دهند هم همیشه این فرصت را دارند که محصولات با ماندگاری بالاتر را با قیمت بالاتر خریداری کنند، اما کسانی که به قیمت اهمیت بیشتری می‌دهند، می‌توانند محصولات در حال منقضی شدن را با قیمت مناسب‌تری بخرند.

به نظر شما هوش مصنوعی در حوزه فروش و بازاریابی چه خدمات دیگری می‌تواند ارائه دهد؟

 

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]