Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 اختراع دستگاه شناسایی آلودگی، در بطری صنایع غذایی به وسیله هوش مصنوعی

اختراع دستگاه شناسایی آلودگی، در بطری صنایع غذایی به وسیله هوش مصنوعی

دستگاه شناسایی آلودگی، قادر به شناسایی آلودگی در بطری صنایع غذایی، به‌وسیله هوش مصنوعی است و توسط اعضای مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان اختراع شده است.

به گزارش هوشیو، به نقل از خبرگذاری آنا، مرلسم رونمایی از این محصول با حضور ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، ابوالفضل یداللهی اصلان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان، رئیس پارک علم و فناوری و عده‌ای از مسئولان صنایع و دانشگاه‌های همدان برگزار شد.

مجتبی اسماعیلی، مسئول هسته فناور الکترونیک پردازش سبز این مرکز، در گفتگو با خبرگزاری آنای همدان درباره این محصول گفت: «این دستگاه مجهز به پردازش هوش مصنوعی است و با اسکن دقیق محصولات قادر به شناسایی آلودگی در بطری‌های مواد غذایی است؛ همچنین این دستگاه به افزایش تولید و کیفیت محصولات یاری می‎رساند. این محصول، نخستین‌بار در شرکت صنایع غذایی سحر همدان به بهره‌برداری رسیده است.»

اختراع دستگاه شناسایی آلودگی، در بطری صنایع غذایی به وسیله هوش مصنوعی

مجتبی اسماعیلی با اشاره به دقت بالای این دستگاه، گفت: «در نظارت سنتی، رفع آلودگی از صنایع غذایی به صورت دستی انجام می‌شد که علاوه‌بر صرف وقت و هزینه، از دقت کمی برخوردار بود؛ اما این دستگاه به‌وسیله هوش مصنوعی قادر به شناسایی آلودگی درون بطری‌های شیشه ای و ظروف مواد غذایی است. تولید مواد غذایی با استفاده از ین دستگاه، تا چهاربرابر افزایش می‌یابد و همه شرکت‌های صنایع غذایی می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه‌بر این کیفیت مواد غذایی افزایش می‌یابد و ترسی از خطای انسانی وجود ندارد؛ به‌وسیله این دستگاه، همه آلودگی‌های ممکن در بطری مواد غذایی، شناسایی خواهند شد و بطری آلوده، به‌صورت خودکار، از روند تولید، حذف خواهد شد.»

او با قدردانی از هسته فناور الکترونیک پردازش سبز دانشگاه آزاد اسلامی همدان، گفت: «تولید این دستگاه محصول تلاش این تیم، در طول یک‌سال ‌و نیم گذشته، بوده است. دقت این دستگاه به‌حدی بالا است که قادر به تشخیص یک دهم میلی متر آلودگی، در 2/. ثانیه است. در حالی که در شرایط سنتی، حضور دو نیرو برای نظارت بر خط تولید ضروری بود و امکان خطا هم وجود داشت.»

اختراع دستگاه شناسایی آلودگی، در بطری صنایع غذایی به وسیله هوش مصنوعی

مجتبی اسماعیلی، که سرپرست تیم هسته فناور و از مخترعان جوان است، بیان کرد: «به‌دلیل مجهز بودن این دستگاه به هوش مصنوعی و بینایی ماشینی، در تولید آن از اشعه‌‌های مضر استفاده نشده است. در مقایسه با دستگاه‌های خارجی نیز، این دستگاه از دقت بیشتری برخوردار است؛ دستگاه‌های خارجی ممکن است شیارهای روی بطری را، به اشتباه آلودگی تشخیص دهند؛ اما در پردازش تصویری این اختراع، چنین خطایی پیش نمی‌آید.»

به گفته اسماعیلی هدف بعدی تیم هسته فناور، گسترش این دستگاه است تا برای صدور به کشورهای دیگر آماده شود. او در انتها افزود: «برای صادرات این محصول، بازار کشورهای فعال در حوزه صنایع غذایی را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم توسعه آن، باعث ایجاد اشتغال کیفی در کشور شود.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.