40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 توانایی هوش مصنوعی جدید در ذهن‌خوانی بدون نیاز به ایمپلنت مغزی

توانایی هوش مصنوعی جدید در ذهن‌خوانی بدون نیاز به ایمپلنت مغزی

یک سیستم هوش مصنوعی جدید «رمزگشای معنایی» می‌تواند، فعالیت مغز را به متن پیوسته تبدیل کند. این سیستم قادر است افکار فرد را حتی زمانی که از نظر فیزیکی صحبت نمی‌کند، تفسیر و به متن تبدیل کرده و ارتباطات را برای افرادی که به دلیل شرایطی مانند سکته مغزی قادر به صحبت کردن نیستند، متحول نماید. سیستم‌های ذهن‌خوان، پیش‌تر نیز طراحی گردیده بودند اما این روش جدید نسبت به شیوه‌های پیشین این مزیت را داراست که کاملا به‌صورت غیر تهاجمی پیاده‌سازی می‌گردد، یعنی بدون ایجاد هیچگونه اثری از زخم، عمل جراحی یا ایمپلنت شی خارجی در بدن فرد، اجرا می‌شود.

به گزارش هوشیو، این رویکرد غیرتهاجمی قادر است فعالیت‌های مغزی ثبت‌شده توسط اسکنر fMRI را به متن تبدیل نماید و افکار را بدون نیاز به کاشت جراحی به نوشتار تبدیل کند. اگرچه این سیستم هوش مصنوعی هنوز کامل نیست، اما نیمی از مواقع می‌تواند باموفقیت جوهر افکار افراد یا ایده کلیدی که در فکرشان هست را به تصویر بکشد.

«رمزگشای معنایی هوش مصنوعی» توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین ساخته شده است. این سیستم بر اساس یک مدل ترانسفورماتور که نوعی شبکه عصبی مصنوعی است، کار می‌کند؛ شبیه به مدل‌هایی که ChatGPT Open AI و Bard گوگل را تامین می‌نمایند. از‌آنجایی‌که، این سیستم مبتنی بر نوع مشابهی از شبکه عصبی است، می‌تواند به طور موثری عمل نماید و نتایج دقیقی را تولید کند.

سیستم هوش مصنوعی که گفتار بی‌صدا را به کلمات نوشتاری تبدیل می‌کند، این پتانسیل را دارد که با انواع دیگر سیستم‌های تصویربرداری مغز که کمتر تهاجمی هستند استفاده شود، مانند طیف‌سنجی نزدیک به مادون قرمز یا fNIRS  (نوع خاصی از تکنیک تصویربرداری نوری غیرتهاجمی که تغییرات اکسیژن‌رسانی خون در مغز را اندازه‌گیری می‌کند.) را دارد.

ذهن‌خوانی

ذهن مو به مو خوانده نمی‌شود بلکه تفکرات فرد تفسیر می‌شود

این سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند، فعالیت مغز یک فرد را در حین گوش دادن به یک داستان یا زمانی که تصور می‌کند در حال تعریف کردن داستانی است، به یک متن پیوسته تبدیل نماید.

سیستم توسعه‌یافته توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین ممکن است به افرادی که هوشیاری ذهنی دارند و در عین حال قادر به صحبت کردن فیزیکی نیستند، مانند افرادی که در اثر سکته مغزی ضعیف شده‌اند، کمک کند تا بتوانند دوباره به صورت قابل درکی با دیگران ارتباط برقرار نمایند.

برخلاف سایر سیستم‌های رمزگشایی زبان در حال توسعه، این سیستم نیازی به ایمپلنت جراحی برای افراد ندارد که این موضوع فرایند استفاده از آن را غیرتهاجمی می‌کند. استفاده‌کنندگان از این سیستم همچنین، نیازی به استفاده از کلمات از لیست تعیین‌شده نیز ندارند.

در این شیوه، فعالیت مغز با استفاده از یک اسکنر fMRI و پس از آموزش رمزگشایی گسترده اندازه‌گیری می‌شود که در آن فرد ساعت‌ها به پادکست های موجود در اسکنر گوش می‌دهد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]