40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مهارت ربات گارسون در استفاده از سینی چای مراکشی

مهارت ربات گارسون در استفاده از سینی چای مراکشی

آیا یک ربات می‌تواند گارسون بهتری نسبت به یک انسان باشد؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم محققان مؤسسه رباتیک و هوش مصنوعی مونیخ (MIRMI) یک بازوی رباتیک از سازنده تخصصی ربات Franka Emika ابداع و راه‌اندازی کرده‌اند؛ مدلی که به ربات‌ها امکان می‌دهد چای و قهوه را سریع‌تر و ایمن‌تر از انسان‌ها سرو کنند، بدون اینکه خم شوند!

طریقه کار به این صورت است که ربات، لیوانی را با دست می‌گیرد که تا لبه آن از آب پر شده است و آن را بالا می‌برد و بدون اینکه قطره‌ای از آن بریزد، آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد و در واقع این کار را سریع‌تر و ایمن‌تر از یک انسان انجام می‌دهد.

کپی کردن حرکت سینی چای مراکشی

محققان فرمول‌های جبری به‌کاررفته برای انجام این کار را طبق اصل آونگ کروی در فیزیک به پیش برده‌اند! بر اساس آونگ کروی، یک جسم بدون اصطکاک بر روی سطح یک کره حرکت می‌کند. این قانون که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد، از روی سینی چای مراکشی الگو گرفته است. در واقع، یک ربات در حالت ایده‌آل باید قادر به تشخیص موقعیت‌های پرخطر باشد.

یکی از محققان این پژوهش، دینامیک یک آونگ کروی را در نرم‌افزار کنترل ربات جاسازی کرد. این بدان معناست که حرکات ربات توسط اصول اولیه هندسه محدود شده است. او همچنین به کمک تیم خود، زوایا، سرعت‌ها و شتاب‌های صحیح را در این مدل ربات ادغام کرد. به عقیده محققان این ربات، هنگامی که متوجه می‌شوید که آونگ چگونه حرکت می‌کند و می‌دانید چگونه کار می‌کند، کار بسیار ساده می‌شود.

ربات گارسون

در این ربات که بر اساس ریاضیات آونگ کروی شکل گرفته، محققان بیشتر رویکردها را عمدتاً بر محدود کردن شتاب برای تحت کنترل نگه داشتن ریختن مایعات تمرکز کرده‌اند. این راهکار، می‌تواند برای افراد مسن و کسانی که نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دارند و همچنین حمل‌ونقل مایعات خطرناک کاربرد داشته باشد.

از آن رو که این ربات قادر به تشخیص موقعیت‌های پرخطر است، حسگرهایش دستگاه را قادر می‌سازند، تا نه‌تنها افراد را تشخیص دهد، بلکه حرکات آن‌ها را نیز پیش‌بینی کند. ظاهراً این تنها راه برای برخورد نکردن با ربات است. این ربات در حال حاضر برای ایمن‌سازی با حسگرهای لمسی کار می‌کند. نکته جالب این است که بازوی ربات در صورت احساس برخورد، فوراً جمع می‌شود، در حالی که مایع همچنان از ریختن بر روی زمین ایمن است!

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]