40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ناسا، ربات انسان‌نمای خود را به فضا می‌فرستد

ناسا، ربات انسان‌نمای خود را به فضا می‌فرستد

رقابت بر سر توسعه هوش مصنوعی از همیشه داغ‌تر شده و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در تلاشند تا در پیشرفت این فناوری انقلابی، نقشی موثر ایفا کنند. تعجبی ندارد که در این بین، «ناسا» هم به دنبال توسعه هوش مصنوعی مختص به خود باشد. بنا به گزارش وبسایت Cent، مؤسسه ناسا در تلاش است تا با مشارکت Apptronik، ربات انسان‌نمای هوشمندی را خلق کند که بتواند بخشی از وظایف انسان در فضا را بر عهده بگیرد.

ربات انسان‌نمای ناسا که از آن با نام «آپولو» یاد می‌شود، بر پایه بروزترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی ساخته می‌شود و قادر است تا بسیاری از فعالیت‌های انسان را شبیه‌سازی کند. هرچند که هدف از توسعه آپولو، بکارگیری آن در ایستگاه‌های فضایی و کمک به اکتشاف بر روی سیارات است اما این به آن معنا نیست که کاربردهای ربات ناسا، تنها به انجام فعالیت‌های خاصی محدود می‌شود.

جف کاردناس، مدیرعامل Apptronik در مصاحبه خود گفت: «آپولو را می‌توان از جهتی آیفون ربات‌ها به حساب آورد.» او به این نکته اشاره دارد که علاقه‌مندان ربات‌های هوشمند می‌توانند آپولو را خریداری و جهت انجام امور روزمره خود از آن استفاده کنند. این ربات از لحاظ ساختار بدنی، بسیار به انسان شبیه بوده و با قدی ۱۷۶  سانتی‌متری و وزنی معادل ۷۵ کیلوگرم، سعی دارد تا شبیه‌سازی دقیق از اندام یک فرد بالغ به نمایش بگذارد.

ناسا

ناسا هنوز به‌صورت رسمی از آپولو رونمایی نکرده و تصویر دقیقی از این پروژه در دست نیست اما شرکت Apptronik با انتشار ویدئوهایی، به‌صورت ضمنی مراحل توسعه این ربات را نمایش می‌دهد و به برخی از قابلیت‌های آن اشاره می‌کند. آپولو قادر است که اشیائی تا سقف ۵۵ پوند را از زمین برداشته و با خود حمل کند و همچنین برای انجام وظایف خاصی آموزش ببیند. نرم‌افزار این ربات قابل بروزرسانی است و می‌توان به‌مرور زمان، قابلیت‌های آن را گسترش داد.

آیا رقیبی جدی برای Optimus تسلا در راه است؟

رقیب احتمالی آپولو، ربات انسان‌نمای «Optimus» است که تسلا ساخت آن را برعهده دارد. آپولو هم مانند Optimus برای انجام وظایفی طراحی شده است که برای انسان‌ها خطرات جانی بسیاری به همراه دارد و یا تکمیل این وظایف، بسیار خسته‌کننده و روتین است. انتظار می‌رود که آپولو در سال‌های آتی توسط ناسا به فضا ارسال شود و به‌عنوان یکی از دستیاران این مجموعه، در مدار قرار بگیرد. توسعه این ربات‌های هوشمند می‌تواند دانش ما از فضا و سیارات دیگر را دچار تحولات اساسی کند، چراکه با به‌کارگیری آپولو و ربات‌های مشابه، به محیط‌هایی دسترسی پیدا می‌کنیم که پیش از این امکان سفر به این مناطق توسط انسان‌ها وجود نداشت و یا با خطرات بسیاری همراه بود.

به گفته کاردناس، ربات آپولو در اواخر سال ۲۰۲۳ به‌صورت عمومی به نمایش درمی‌آید و پیش‌فروش آن از مدتی دیگر آغاز می‌شود. طبق برنامه از پیش اعلام‌شده، ناسا قصد دارد که نخستین واحد از این ربات هوشمند را در سال ۲۰۲۴ روانه بازار کند. باید منتظر ماند و دید که در رقابت میان آپولو و Optimus، چه کسی برنده کارزار ربات‌های هوشمند انسان‌نما خواهد بود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]