40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هوش مصنوعی در ساختمان سازی: سرمایه‌گذاری کلان SiteAware در هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در ساختمان سازی: سرمایه‌گذاری کلان SiteAware در هوش مصنوعی

شرکت استارتاپی SiteAware که سابق بر این با نام Dronomy شناخته می‌‌‌شد، در حال توسعه پلتفرمی است که استفاده از هوش مصنوعی در ساختمان سازی را میسر می‌‌‌سازد. سرمایه اولیه برای راه اندازی این پلتفرم از مشارکت چند سرمایه گذار تامین شد و هفته گذشته این بودجه 10 میلیون دلاری با همکاری Axon Ventures و Robert Bosch Venture Capital GmbH جمع آوری شد. شرکت SiteAware اعلام کرده است که تزریق این بودجه به بازار ساختمان‌سازی ایالات متحده به زودی انجام می‌‌‌شود و این هزینه در واقع برای سرعت بخشیدن به از سرگیری ساخت‌‌‌وسازهایی است که به دلیل همه گیری ویروس کرونا، به تأخیر افتاده بود.

این روزها موج ساخت‌‌‌وساز مسکن در حال سرعت گرفتن است، زیرا تقاضای آن در بازار رو به افزایش است و طبیعتا توسعه‌‌دهندگان نیز برای پاسخگویی به نیاز بازار با سرعت رو به جلو حرکت می‌‌‌کنند. طبق گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده، ساخت‌‌‌وساز مسکن در ماه ژوئن با نرخ 1.19 میلیون شروع شده است که نسبت به ماه مه 17٪ افزایش یافته است. در حالی که این میزان 4٪ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، فعالیت‌‌‌های ساختمانی هم برای املاک تک واحدی و هم برای ساختمان‌‌‌های چند واحدی با افزایش دو رقمی روبه‌‌‌رو شده است.

هوش مصنوعی در ساختمان سازی

شرکت SiteAware از هوش مصنوعی در ساختمان سازی استفاده می‌‌‌کند تا اقدامات اصلاحی را حین ساخت‌‌‌وساز برای از بین بردن دوباره‌کاری‌ها و تهیه سوابق کار انجام شده امکان پذیر کند. مشتریان برای تأیید طرح، نحوه کار و حذف مواردی مانند فرم‌‌‌های بتونی و جاسازی دیوارها و کانال‌های تهویه در ساختمان از اطلاع‌‌رسانی لحظه به لحظه بهره‌‌‌مند خواهند شد. علاوه بر این، آن‌‌ها از جزئیات نصب سنگ و مراحل بنایی ساختمان، عایق‌‌کاری، درزگیری و بتونه‌‌کاری و دیگر فعالیت‌های جانبی که حین ساخت‌‌‌وساز ساختمان باید انجام شود به صورت لحظه‌‌ای و آنی اطلاع می‌‌‌یابند. این توزیع اطلاعات توسط یکی از فناوری‌‌‌های شرکت SiteAware به نام دوقلوی دیجیتال Digital Twin انجام می‌‌‌شود.

رویکردهای «دوقلوی دیجیتال» برای شبیه‌‌‌سازی باعث شده است این فناوری در سایر حوزه‌‌‌ها و صنایع نیز ارزشمند جلوه کند و اعتبار خود را به دست آورد. به عنوان مثال، شرکت SenSat که در لندن مستقر است، در ساخت‌‌‌وساز، معادن، انرژی و صنایع دیگر به مشتریان کمک می‌‌‌کند تا از مکان‌‌هایی که در آن‌‌‌ها پروژه‌‌‌هایشان را انجام می‌‌‌دهند، مدل‌‌‌سازی کند و دنیای واقعی را به نسخه‌‌‌ای تبدیل کند که برای ماشین قابل درک باشد. شرکت جنرال الکتریک فناوری را ارائه می‌‌‌دهد که به شرکت‌‌‌ها امکان می‌‌‌دهد دوقلوی دیجیتال ماشین‌‌آلات واقعی را شبیه‌‌‌سازی کنند و عملکرد آن را از نزدیک پیگیری کنند. اوراکل خدماتی دارد که به نمایش مجازی اشیا، تجهیزات و محیط کار متکی‌‌ است و مایکروسافت نیز Azure Digital Twins و Project Bonsai را ارائه کرده است که هر دو مدل روابط و تعاملات بین افراد، مکان‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌ها را در محیط‌‌‌های پیش‌‌‌فرض، شبیه‌‌‌سازی می‌‌‌کنند.

در مورد شرکت SiteAware، این داده‌‌‌ها به صورت مستقل از سایت‌‌‌های شغل‌‌یابی و پرونده‌‌‌های طراحی سه بعدی که برای تأیید به سیستم عامل هوش مصنوعی وارد شده‌‌اند، ضبط می‌‌‌شود. هواپیماهای بدون سرنشین و نرم‌‌افزارهایی که این شرکت ارائه کرده است، نسخه کپی مجازی از دیتاهای خود را ایجاد می‌‌‌کنند که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است. با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز یک پروژه معدن‌کاوی یا یک ساختمان در حال ساخت، مدل سه بعدی آن به‌‌روز می‌‌‌شود و در سرورهای راه دور بارگذاری می‌‌‌شود. اینجا است که فناوری «دوقلوسازی دیجیتال» وارد عمل می شود. فناوری عکس سنجی SiteAware با اسکن‌‌‌های متوالی مدل‌های در حال ساخت، داده‌‌ها را برای بررسی روی طراحی‌‌های مهندسان سوار می‌‌‌کند. الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی آموزش دیده در بیش از 100000 پایگاه داده از عناصر ساختمانی، دوقلو را با اسناد مقایسه می‌‌‌کنند و به داشبورد تجزیه و تحلیل می‌‌‌فرستند و در نهایت، یک نمای کلی ارائه می‌‌‌دهند که معیارهای سنجش عملکرد و ریسک را نیز در خود دارد.

زیو براد، مدیر عامل SiteAware درباره این تکنولوژی اظهار می‌‌‌کند: «این فناوری می‌‌‌تواند یک مزیت برای پروژه‌‌‌های بزرگ ساختمانی باشد که تهیه سوابق دستی خسته‌کننده را به مدیران پروژه واگذار می‌‌‌کنند. این مدیران علاوه بر ردیابی پیشرفت ده‌‌‌ها (یا بیش از صدها) پیمانکار، مسئول نگه داشتن برگه‌‌‌های مربوط به کارها و وظایف بی‌شماری اند که پیمانکاران به عهده گرفته‌‌اند. تحلیل‌‌گرانی مانند مک کینزی می‌‌‌گویند چالش‌‌‌های لجستیکی غیرقابل‌‌حل باعث می‌‌‌شود 98٪ پروژه‌‌‌های بزرگ بیش از 30٪ هزینه‌‌‌های اضافی داشته باشند.

شرکت SiteAware با شرکت‌‌هایی مانند HoloBuilder، Buildots و OpenSpace رقابت می‌‌‌کند. این شرکت‌‌‌های رقیب نیز به همین ترتیب راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی برای گزارش‌‌دهی سایت‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز را ارائه می‌‌‌دهند. اما SiteAware که در سال 2015 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن با 25 کارمند در هوستون تگزاس است (انتظار می‌‌‌رود تا سال 2021 حدود 100 نفر کارمند داشته باشد) می‌‌‌گوید: «در حال حاضر با تعدادی از توسعه‌‎‌‌دهندگان املاک و مستغلات و پیمانکاران عمومی در ایالات متحده همکاری دارد و این مشتریان هزینه خدمات هوش مصنوعی را به این شرکت می‌‌‌پردازند». این مشتریان حدودا 20 پروژه ساخت‌‌‌وساز دارند که طبق برآورد SiteAware، این 20 پروژه ساختمانی در حال اجرا در مجموع 5 میلیارد دلار هزینه دارد.

در هفته جاری این خبر اعلام شد که کل سرمایه SiteAware که تاکنون از این مسیر جمع شده است به 10 میلیون دلار می‌‌‌رسد. در این پروژه سرمایه‌‌‌گذارانی همچون lool Ventures، Oryzn Ventures، Flying Object و Power Capital Venture مشارکت داشته‌اند.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]