Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در ورزش: تحولی به نام داده‌های بیومتریک

هوش مصنوعی در ورزش: تحولی به نام داده‌های بیومتریک

فناوری تمامی جنبه‌های زندگی روزمره ما را تغییر داده و حالا نوبت به هوش مصنوعی در ورزش رسیده است. ما در The Future of هر هفته به مطالعه نوآوری‌هایی می‌پردازیم که به بخش‌های مهم، از قبیل کشاورزی، حمل‌ونقل و غیره راه یافته‌اند و تأثیرات آن‌ها در سال‌ها و دهه‌های آتی را بررسی و ارزیابی می‌کنیم.

با نزدیک شدن به زمان پایان و فرصت یک بُرد جانانه، جاناتان ترستون، ستاره راگبی استرالیا، خود را برای یک شوت سرنوشت‌ساز آماده می‌کرد. در آن لحظات چه چیزی در سر این ستاره راگبی می‌گذشت؟ آیا بُردهای گذشته‌‌ را مرور می‌کرد یا  به اشتباهاتش فکر می‌کرد و به نگرانی و تشویش بیشتری دامن می‌زد؟

هیچ‌کدام. جاناتان کاملاً خونسرد بود و کل کشور هم از این موضوع آگاه بودند، چراکه تماشاچیان می‌توانستند به لطف استفاده از هوش مصنوعی در ورزش داده‌های بیومتریک او را،  حداکثر و میانگین ضربان قلب، به‌صورت لحظه‌ای و هم‌زمان با پخش مسابقه ببینند. درواقع، تپش قلب او نسبت به قبل آرام‌تر شده بود و این یعنی پیروزی در کنترل اعصاب.

شاید فکر کنید این یک داستان تخیلی است و ما برای نشان دادن آینده دنیا بعد از تأثیر هوش مصنوعی در ورزش آن را سر هم کرده‌‌ایم، اما این‌طور نیست: این مسابقه، به لطف شرکت Catapult Sports که درزمینهٔ فناوری‌های پوشیدنی فعالیت دارد، در سال 2017 در کوئینزلند برگزار شد. این مسابقه تنها گوشه کوچکی از تحولاتی که حوزه ورزشی به خود خواهد دید را نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی در ورزش

هم‌اکنون: داده‌های بیومتریک و ورزشکاران

یک رویداد ورزشی معمولی را در تلویزیون تماشا کنید! مطمئناً هیچ تصوری از اینکه هوش مصنوعی در ورزش چه تحولاتی ایجاد کرده، ندارید. بی‌شک، داده‌ها سال‌ها پیش با اتکا به sabermetricها دنیای بیسبال را متحول کردند، اما این تحولات فقط ظاهر قضیه هستند. آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دادند و این در حالی است که بازیکنان و مربیان حتی ذره‌ای هم پیشرفت نکرده بودند. ازاین‌روی، گروهی از شرکت‌ها سعی در رفع این مشکل دارند.

تال براون در میزگردی که به‌تازگی با موضوع تلفیق فناوری و ورزش برگزار شده بود، گفت: «تلاش ما بر این است که معمای عملکرد بازیکنان را حل کنیم». براون مدیرعامل شرکت Zone7 است؛ این شرکت در زمینه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌محور فعالیت می‌کند؛ این سیستم‌ها عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای را مطالعه و بررسی می‌کنند و با کمک استفاده از هوش مصنوعی در ورزش رهنمون‌هایی برای تعیین نقش و جایگاه مربی ارائه می‌کنند. زمانی که بَری بوندز در حال ضربه زدن به توپ بود ارائه چنین رهنمون‌هایی غیرممکن بود. بری چقدر سخت تمرین می‌‌کرد؟ آیا در اوج دوران طلایی و حرفه‌ای خود بود یا دوران طلایی او به پایان خود نزدیک شده بود؟

جان کولسون، مدیر شرکت Catapult،  می‌گوید: «دو دهه قبل، مربیان در تشخیص sweet spot مشکل داشتند». امروزه، حسگر پوشیدنی که شرکت او می‌سازد و در زیرپوش و میان استخوان کتف جای می‌گیرد، در هر ثانیه، 1000 نقطه‌داده را محاسبه می‌کند. درصورتی‌که داده‌های بیومتریک به‌دست‌آمده از دستگاه‌های پوشیدنی، برای نمونه ساعت‌های هوشمند، داده‌های GPS و حسگرهای اینرسی و غیره با داده‌های مرتبط با خواب ترکیب شوند، می‌توانند میزان و سطح تمرینات بازیکنان را به مربیان اطلاع دهند.

درصورتی‌که این داده‌ها به‌صورت لحظه‌ای به اطلاع مربی برسند، مربی می‌تواند میزان فشاری که در آن لحظه به بازیکن وارد شده را  ببیند. آیا پاتریک ماهموز آماده بود توپ را بگیرد و به سمت جلو بدود؟ برای تصمیم‌گیری راجع به چنین مواردی دیگر نیازی به حدس و گمان نیست. با کمک استفاده از هوش مصنوعی در ورزش داده‌های لحظه‌ای می‌توانند در ارزیابی ریسک هم مفید باشند. در بیسبال، این احتمال وجود دارد که جراحات وارده به یک بازیکن باعث شود بازیکن مجبور به خروج از زمین شود و ترکیب تیم تغییر کند. طبق تحلیلی که اخیراً از فصل مسابقات بیسبال در سال 2019 انجام شده، هوش مصنوعی Zone7 توانسته 45 جراحت‌ عمیق وارده به پرت‌کنندگان توپ، معادل 70 درصد از آن‌ها را پیشاپیش تشخیص دهد.

آینده: شبکه‌های سریع‌تر شیوه‌های مربیگری را تغییر می‌دهند

هوش مصنوعی در ورزش، همانند دستگاه‌هایی که Zone7 و Catapult تولید و عرضه می‌کنند، در مراحل اولیه به سر می‌برند و مطالعه داده‌های بیومتریک آغاز این راه است. مواردی را در نظر بگیرید که درخواست برای داده‌های لحظه‌ای فشارخون افزایش یافته یا به‌صورت ناگهانی توجه همه به‌سوی داده‌های V02 جلب شده است؛ V02 نشان‌دهنده میزان اکسیژن مصرفی بدن شما در طول تمرین است. یکی از چالش‌های اساسی در تحلیل لحظه‌ای متوجه داده‌ها است.

در چنین مواردی شبکه‌سازی سریع‌ عاملی حیاتی است و بی‌شک 5G قادر به انجام چنین کاری است . من اخیراً از یکی از خطوط مسابقه فرمول یک در بارسلونا دیدن کردم و  لوییس همیلتون و تیم AMG Petronas به من نشان دادند که داده ها چگونه سریع‌ترین ورزش جهان را متحول کرده‌اند. در آنجا دیدم ماشین فرمول یک، حتی تایرهایش، به مجموعه‌ای از حسگرها مجهز بود و این امکان را برای تیم فراهم کرده بود که فقط از مسابقاتی که در آخر هفته برگزار می‌شد، 2 ترابایت داده استخراج کنند. نقطه ذوب تایرها به‌وسیله حسگرها محاسبه می‌شد. دوربین‌های تصویربرداری حرارتی دمای مسیر را تحلیل و ضبط می‌کنند. و به لطف هوش مصنوعی در ورزش و کمک 5G داده‌ها برای تحلیل نمونه به بخش مربوطه ارسال می‌شوند. برای اینکه تصور بهتری از آینده دنیای ورزش داشته باشید، فقط کافی است در این مثال ورزشکار را جایگزین خودرو کنید.

تام فیتزپاتریک، یکی از اعضای تیم فرمول یک Mercedes-AMG Petronas می‌گوید: «محاسبات و انسان‌ها روزانه بیشتر به کمک یکدیگر می‌آیند.»

با استادیوم‌ها و زمین‌های ورزشی مجهز به 5G، در آینده مربیان می‌توانند بر مبنای داده‌ها به‌صورت لحظه‌ای افراد را وارد زمین کنند. کدام یک از بازیکن‌ها در دسترس است، تیم حریف چه قابلیت‌هایی دارد که باید به آنها توجه کرد، و چه کسی این توانایی را دارد که به دنبال آنها برود؟ داده‌های لحظه‌ای بیومتریک تجربه هواداران را تغییر می‌دهند. برای مثال محتوایی بر روی گوشی هوشمندتان را تصور کنید که باقیمانده انرژی و توان بازیکن را به شما نشان می‌دهد . آیا تیم من، با توجه به رزروهایی که برایش باقی مانده می‌تواند برنده شود؟ مگان راپینو چقدر سریع می‌دود، ارتفاع پرش کوین دورانت چقدر است؟

داده‌ها بینش ما از توانایی و قدرت یک ورزشکار را تشکیل می‌دهند. درگذشته، مربیان به‌سادگی می‌توانستند فردی را با این ادعا که «احتمال دارد مجروح شود» از زمین اخراج کنند. داده‌های بیومتریک حقیقت را آشکار خواهند کرد.

 

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.