Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پروژه دیده‌بان هوش مصنوعی

پروژه دیده‌بان هوش مصنوعی

طبق بررسی‌های به عمل آمده، بازیگران متعددی در عرصه فناوریهای هوش مصنوعی هم‌اکنون در کشور در حال فعالیت هستند. پیچیدگی تکنولوژی از یک سو و البته پراکندگی و ناهمگونی فعالیتهای این بازیگران، شناخت زمینه‌های مستعد توسعه را در یک زیست‌بوم فناورانه دشوار ساخته است. مطالعات گذشته نشان می‌دهند حتی کشورهای توسعه‌یافته نیز هنوز از ساختارهای منسجم و نظام‌مندی در حوزه فعالیتهای هوش مصنوعی برخوردار نبوده و به همین دلیل نگرشی زیست‌بومی به این حوزه از فناوری رایج شده است. نگرشی که طبق آن بازیگران متعدد و متنوع به مثابه موجودات زنده و متغیر با اهداف گاه ناهمسو به فعالیت پرداخته و از طریق تبادلات و ارتباطات پیچیده و انجام فعالیتهای تکاملی در نهایت زمینه را برای رشد یک زیست‌بوم فناورانه فراهم می‌آورند. لذاست که ساخت زیست‌بومی متشکل از این بازیگران که بتوانند فعالیتهای پیچیده‌ی علمی و فنی خود را به مرحله هم‌تکاملی برسانند از دغدغه‌های اصلی دلسوزان و صاحب‌نظران ایرانی است. از این منظر، نوآوری و تجاری‌سازی محصولات و خدمات نوین هوش مصنوعی نه تنها به وسیله معدود بازیگران بسیار توانمند، بلکه در قالب مجموعه‌ای از فعالیتهای تکاملی شرکتهای بزرگ و تیمهای کوچک فناور صورت می‌گیرد. بنابراین دیده‌بانی از وضعیت بازیگران و فعالیتهای صورت گرفته در زیست‌بوم فناوری هوش مصنوعی ایران ضروری انکارناپذیر است.

پروژه دیده‌بان هوش مصنوعی

دیده‌بان هوش مصنوعی

پروژه دیده‌بان هوش مصنوعی، سعی دارد به رصد مستمر فعالیتهای بازیگران زیست‌بوم فناوری هوش مصنوعی ایران بپردازد و نتایج بررسیهای و تحلیلهای بوم‌شناسی خود را به صورت دوره‌ای در اختیار مخاطبان قرار بدهد. از این رهگذر، امکان اشتراک دانش، شناسایی زمینه‌های مستعد و قابل رشد، و تشریک مساعی جهت رشد و تکامل اکوسیستم هوش مصنوعی فراهم می‌شود. لذا مهمترین مخاطبان دیده‌بان هوش مصنوعی عبارتند از:

  • کسب‌وکارها و مدیران

شرکتهای زیادی هم‌اکنون در تلاش هستند محصولات و خدمات هوشمند به بازار عرضه کنند. از سویی در انتهای زنجیره ارزش مدیرانی قرار می‌گیرند که در صورت آشنایی با این خدمات و محصولات و بهره‌گیری از آنها می‌توانند کیفیت فرایندهای روزانه شرکت یا سازمان زیرمجموعه خود را ارتقا بدهند. یکی از کارویژه‌های دیده‌بان معرفی کاربردها و فناوریهای هوش مصنوعی و ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات مربوطه به مدیران کسب‌وکارها و سازمانهاست.

  • سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی که به نحوی پیشران توسعه اقتصادی در سالهای آینده تلقی می‌شود می‌تواند جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران حوزه‌های فناوری و کارآفرینی داشته باشد. دیده‌بان از طریق ارائه دانش و تحلیلهای دقیق به سرمایه‌گذاران بالقوه این حوزه امکان تصمیم‌گیری می‌دهد. از سویی، با معرفی این بخش مهم از زیست‌بوم هوش مصنوعی به دیگر بازیگران زمینه را برای مراجعه گروههای فناور هدف به آنها فراهم کرده و به این ترتیب جریان سرمایه به شیوه‌ای اثربخش به سمت فعالیتهای جسورانه و خطرپذیر و فناورانه هدایت خواهد شد.

پروژه دیده‌بان هوش مصنوعی

  • سیاست‌گذاران

اطلاع از روند پیشرفت سایر کشورها و سیاست‌گذاری آنها بر روی تکنولوژی‌های جدید می‌تواند در بهبود تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران  هوش مصنوعی تأثیرگذار باشد. به این ترتیب، آنها می‌توانند با مطالعه محتوای دیده‌بان مسیر راهبردی سایر کشورها را از هوش مصنوعی درک کرده و تصویری مناسب از وضعیت فعلی فعالیتها و بازیگران هوش مصنوعی ایران بدست آورند.

  • جامعه دانشگاهیان و محققین

اساتید، دانشجویان، و پژوهشگران رشته‌های علمی مختلف مرتبط با حوزه‌های گوناگون فناوری، نوآوری، و کارآفرینی می‌توانند هم در فرایند تولید محتوای دیده‌بان همراهی و همکاری بنمایند هم از محتوای آن بهره ببرند. از سویی، دیده‌بان تلاش می‌کند با ایجاد بانک جامعی از اساتید و بزرگان تأثیرگذار بر روندهای علمی هوش مصنوعی کشور زمینه را برای آشنایی سایر بازیگران اکوسیستم هوش مصنوعی با خروجی‌ها و نتایج کارهای علمی و پژوهشی آنها آشنا سازد.

دیده‌بان در کنار تولید و انتشار محتوای علمی و تحلیلی بر آن است که زمینه‌های ارتباطی و تعاملی مناسبی بین بازیگران عرصه هوش مصنوعی فراهم نماید به نحوی که از قبل این تعاملات سازنده، کل زیست‌بوم هوش مصنوعی بالنده و متعالی گردد. دیده‌بان، رصدخانه هوش مصنوعی ایران است.

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.