پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 5G چه تغییری در دنیای ما ایجاد خواهد کرد؟

5G چه تغییری در دنیای ما ایجاد خواهد کرد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

2G، 3G ، 4G و در حال حاضر 5G جهان را تغییر خواهد داد. چنین پیشرفت‌‌هایی در فناوری‌، تأثیر مثبت و غیر منتظره‌ای بر نسل‌ ما که به شناخت تاثیرات بالقوه پیشرفت فناوری علاقمند هستند، داشته‌اند. یکی از اهداف اصلی ما دست یافتن به خدماتی است که برای تغییر زندگی لازم داریم.

شاید فکر کنید که آیا ممکن است روزی بتوان جادوی انجام کارها بدون و با سطح اطمینان بالا را در محل کار یا هر مکان‌‌ دیگری تجربه کرد یا خیر! بله‌، این امر به لطف مزایایی که شبکه نسل پنجم در حوزه‌های بهداشت و درمان‌، خرده‌فروشی‌، کشاورزی یا سرگرمی با خود می‌آورد، ‌امکان‌پذیر خواهد شد.

بیایید به مزایایی که 5G برای حل مشکلات هر یک از بخش‌های فوق مانند کشاورزی و غیره به همراه خواهد داشت، نگاهی بیندازیم.

5G

1. 5G مفهوم شهر‌های هوشمند را متحول خواهد کرد

شهر‌های هوشمند رویای ذهن‌های مشتاق عصر ما هستند. این ذهن ممکن است متعلق به جوانان یا افراد میانسال باشد. شاید بپرسید شهر هوشمند چه مفهومی دارد؟! سلاح‌‌های خودمختار‌، اتومبیل‌‌های خودران‌، ربات‌‌هایی که جراحی‌‌های پیچیده را انجام می‌دهند و کالا‌های اساسی را برای ما خریداری می‌کنند، این امکانات همه بخشی از شهرهای هوشمند هستند.

اگر بحث در مورد مفهوم شهر‌های هوشمند را آغاز کنیم‌، این لیست همچنان بزرگ‌تر می‌شود. این امکانات نه تنها استاندارد‌های زندگی ما را بالا می‌برند‌، بلکه اقتصاد یک کشور را نیز تقویت و هدایت می‌کنند. در این میان، شبکه 5G به لطف سرعت بالا‌، پهنای باند گسترده و مقیاس‌پذیری مداومش جهش بزرگی برای پشتیبانی از چنین انتقال‌‌های همه‌جانبه‌ای به شمار می‌آید. اکنون‌ نیز می‌توان انتظار داشت خدماتی که سفارش می‌دهیم بدون تأخیر زمانی به صورت انعطاف‌پذیر و هوشمند به دست ما برسند. و چه کسی می‌داند که چگونه و چه موقع این امکانات هوشمند ارائه شده توسط شهر‌های هوشمند در یک حرکت مثبت و مبارک به تمام لایه‌های زندگی ما نفوذ می‌کنند؟

2. 5G بخش بهداشت و درمان را از نو می‌سازد

بخش بهداشت و درمان که متشکل از کلینیک‌‌ها‌، بیمارستان‌‌ها و سایر مراکز اورژانس است تنها این در صورتی می‌تواند وضعیت یک فرد (چه روحی و چه جسمی) را به خوبی زیر نظر داشته باشد که تجهیزات مورد استفاده آن همگام با پیشرفت‌‌های سریع فناوری پیشرفت کنند. منظور از پیشرفت‌ تجهیزات استفاده از دارو‌های مبتنی بر داده، تشخیص خودکار بیماری‌ها‌، ارائه خدمات پزشکی ویدئویی و غیره است.

شبکه 5G برای بخش بهداشت و درمان بازویی است که می‌تواند به این بخش توان همگام شدن با این پیشرفت‌‌های فناوری را داده و کیفیت مراقبت‌‌های موردنیاز بیماران بستری یا سرپایی (از قبیل جراحی یا سایر عملیات پزشکی) را افزایش دهد. برای ارائه چنین مراقبت‌‌هایی پهنای باند سریع و گسترده نیاز است و از طریق زیرساخت 5G، بسیاری از اقدامات درمانی تکراری در زمان تشخیص بیماری به صورت خودکار انجام می‌شود و در نتیجه در وقت و هزینه بیماران صرفه‌جویی می‌شود.

مثال‌های زیادی وجود دارد که حاکی از کیفیت مراقبت ارائه‌شده از طریق شبکه 5G است و از بین آن‌ها می‌توان به آمبولانس‌های متصل به 5G اشاره کرد. چنین آمبولانسی را می‌توان یک بیمارستان کوچک نامید زیرا بیماران‌، متخصصان پزشکی و کارکنان آمبولانس را به خوبی و کاملاً مبتکرانه به هم متصل می‌کند. این بیمارستان کوچک حتی قادر است مراقبت‌های پزشکی (عمدتاً پیچیده) را با سرعت بیشتری پس از ترکیب قابلیت‌‌های پهنای باند و فرکانس 5G تشخیص داده و به بیمار رسیدگی کند. به این ترتیب، دیگر نیازی نخواهد بود تا برای رسیدن به محل ارائه خدمات پزشکی مسیرهای طولانی طی کرد زیرا به کمک این فناوری می‌توان مدت زمان ارائه مراقبت‌‌های لازم را بدون ایجاد احساس ناخوشنودی و با رعایت سایر تعهدات اخلاقی، افزایش دهد.

3. 5G آینده دنیای بازی و سرگرمی‌ ‌خواهد بود

امروزه دنیای بازی‌ها مسحورکننده است و در آینده نیز چنین خواهد بود. زیرا این دنیا می‌تواند افراد را از نقاط مختلف ‌‌جهان گرد هم آورد و به آن‌ها اجازه دهد با یکدیگر تعاملی داشته باشند که تمام حواسشان به آن معطوف شده است. جدای از مشاغل صنعت سرگرمی، فعالیت شبکه 5G رفاه و سلامتی را به تریلیون‌‌ها کاربر عرضه خواهد داشت. بازی‌‌هایی مانند Pokemon‌، Star Wars‌، Fallout و Batman پهنای باند بیشتری می‌طلبند و نیازمند ظرفیت انتقال داده ها بیشتری برای ارائه تجربه کاربری بدون مشکل فنی هستند. همه این‌ها با انقلابی که شبکه 5G به راه انداخته و قابلیت‌های پیشرفته آن ممکن شده است.

به لطف این پیشرفت‌ها کاربران می‌توانند دنیایی پر از ماجرا‌ها و رمز و راز‌های این بازی‌‌ها را تجربه کنند. حتی اگر کاربران گاهی اوقات خسته شوند‌، سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه 5G در این بازی‌‌ها باعث می‌شود به این بیاندیشند که: « بگذار ببینم دیگر چه امکاناتی دردسترسم است!» بنابراین‌، این شبکه قابلیت‌‌های خود را به صنعت سرگرمی که در انتخاب 5G به عنوان گزینه‌ کنونی یا آینده خود تردیدی ندارد، ارائه داده است.

4. 5G عملیات خرده‌فروشی را تسهیل می‌کندفضای

عملیات خرده‌فروشی روزانه شامل نگهداری ساختمان، بهینه‌سازی موجودی‌، طراحی فروشگاه‌، جلوگیری از سرقت از مغازه و موارد دیگر است. در حال حاضر‌، ممکن است فکر کنید که همه این‌ها را شبکه 4G می‌تواند با هزینه‌‌های معقول انجام دهد!

بله‌، این امر امکان‌پذیر است‌، اما چیزی که در این میان نادیده گرفته می‌شود ارائه تجربه شخصی‌سازی‌شده و رضایت‌بخش برای مشتری است‌. 5G می‌تواند به خوبی با ناسازگاری‌هایی از قبیل مکان‌یابی موجودی محصولات برای بهبود نتایج بهینه‌سازی، عدم تعادل ایجاد شده در هنگام طراحی چیدمان فروشگاه و غیره‌ همگام شود تا بتوان بر آن‌ها غلبه کرده و نتایج دقیق و سریع‌تر و کم‌هزینه‌تری را ارائه داد. بعدها حتی ممکن است دستورات حرکتی یا صوتی جایگزین این عملیات شوند و سایر مزایای شبکه فوق سریع 5G را برای ما به ارمغان بیاورند.

5. 5G مسئولانه با ایمنی عمومی‌ هماهنگ می‌شود

انقلابی که نسل پنجم ارتباطات اینترنتی به پا می‌کند، امنیت مردم را با تهدید مواجه نمی‌کند. چرا که این انقلاب به لطف فراهم آوردن پهنای باند عظیم، قابلیت اطمینان و فوق سریع، امنیت عمومی آنان را تضمین خواهد کرد. گاهی اوقات‌ حتی کارگران خط مقدم نیز نمی‌دانند که چطور باید از موقعیت موجود به سایرین اطلاع دهند. اما این شبکه قدرتمند که دارای پهنای باند گسترده‌ای است می‌تواند تصویر واضح‌تری از وضعیت به عموم مردم ارائه دهد.

افزون بر این، انقلاب عظیمی که به وقوع پیوسته، باعث شده تا کارکنان مختلف بخش نظارت به صورت هوشمندانه تعهدات خود را اجرا کنند. افزایش توان رایانش سامانه‌های ردیابی فعلی می‌تواند نقش بسزایی در اهداف فوق داشته باشد. به نظر می‌رسد فاصله چندانی با بکارگیری راه‌کارهای پیشرفته 5G در حوزه ایمنی عمومی نداریم. بنابراین، کارکنان و عموم مردم می‌توانند به درک و شکیبایی بالایی در مواجهه با این شرایط می‌رسند.

6. 5G بخش کشاورزی را به طور دقیق ارزیابی و رهگیری خواهد کرد.

بخش کشاورزی تا حد زیادی به بازده برق بستگی دارد. فرض کنید برای یک سازمان کشاورزی کار می‌کنید که هیچ راهبردی برای کاهش مصرف برق در نظر نگرفته است. آیا با تمام وجود برای پیشبرد فعالیت‌های این سازمان تلاش می‌کنید؟ قطعاً خیر! زیرا عملکردی که رشد و ترفیع شما به آن وابسته است، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه شبکه‌های 5G به پشتیبانی از ارتباطات گسترده ماشینی می‌پردازند، ممکن است بخش کشاورزی نوع پیشرفته‌ای از توسعه پایدار را تجربه کند.

در این صورت، می‌توان امیدوار بود که مصرف مازاد انرژی از به مقوله‌ای جدا از رشد اقتصادی تبدیل شود. باید به بررسی این موضوع پرداخت که شبکه 5G چه نقشی در این بین خواهد داشت. حسگرها بهترین مثال برای تبیین بهترِ این موضوع هستند چرا که این ابزارها می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا محصولات کشاورزی خود را مورد نظارت دقیق قرار داده و گام‌های موثری در مسیر بهینه‌سازی بردارند. بنابراین، کشاورزان می‌توانند به شکل بهتری خود را برای تغییرات فصلی آماده کنند. اگر حسگرها به طور کارآمد در بخش کشاورزی به کار برده شوند، باید شاهد هوشمندتر شدنِ این بخش باشیم.

7. 5G درها را به روی فضاهای مَجازی خواهد گشود.

فضاهای مَجازی به محیط‌های منحصربفردی اطلاق می‌شود که زمان تاخیر کمتری دارند. شاید حالا این سوال به ذهن‌تان خطور کند که زمان تاخیر چیست؟ زمان بین وقوع دو رویداد که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند، زمان تاخیر نامگذاری شده است. هرقدر زمان تاخیر کوتاه‌تر باشد، احتمال اینکه شبکه در زمان مورد نیاز سرعت بالایی داشته باشد، بالاتر است. زمان تاخیر در شبکه 5G بسیار کوتاه‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید (شاید کمتر از 20 میلی‌ثانیه را در ذهن داشته باشید).

برخی از نرم‌افزارها پذیرای این قبیل از فضاهای مجازی هستند. InCell VR، FullDive VR، Netflix VR و Google Cardboard چند نمونه‌ از این نرم‌افزارها هستند. بنابراین، نیازی نیست برای افزایش قابلیت‌ها منتظر پهنای باند محدود 4G باشیم زیرا هفت سال به طول می‌انجامد تا 4G به عامل کلیدی تبدیل شود و چنین قابلیت برتری از خود نشان دهد. زیرساخت‌های 5G بالاترین سطح عملکرد را به ارمغان می‌آورند و دیگر نیازی نیست برای دسترسی به مزایای نرم‌افزارها یا سیستم‌هایی که از این فضاهای مجازی پرسرعت پشتیبانی می‌کنند، منتظر بمانیم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]